EMS VCS-3

Dit is gewoon geen reeele prijs, EMS maakt nog steeds Synthi's, het is niet dat EMS gestopt is met de productie, je zal alleen geduld moeten hebben.

D'r worden momenteel 40 Synthi A's en 30 VCS3's geproduceerd, en als deze af zijn, wordt de productie met nieuw samen te stellen onderdelen voortgezet, aan resp 3000 en 3200 ukp excl vat.

Hier een kopie van een mail die ik van Robin Wood heb gekregen, deze brief is ook op meer fora op het internet te vinden trouwens.

Dear .. ,

Thank you for your enquiry.

We are still on track to re-start production of the Synthi A and VCS3 in mid-
February.

We only have enough of the original Synthi A cases for 40 units, and when these
are all used-up we intend to redesign this product. Inevitably it will change
into something a bit different, but we have every intention of continuing with a
similar portable instrument.

In contrast the wooden cabinets for the VCS3 can still be made and we currently
have 30 ready for use in production. So we are hoping to continue to make this
available in its original form for several more years.

Please note that although we are not currently offering any keyboards for sale
(KS or DK2), we are hoping to make the mechanical keyboard DK2 available again
shortly after we have restarted Synthi production. We will also be trying to re-
introduce a variant of the KS touch-keyboard sequencer in due course. As yet no
price is available for either.

Many would-be customers have been waiting for several years for production to
restart, and we have been operating a waiting list system. The waiting list for
the Synthi A is already over-subscribed by double the number of available cases.
But people are still joining in the hope that enough of the long-term waiters
will have dropped out when we re-establish contact with them. Deposits for
Synthi As are now only accepted on the understanding that there is an
increasingly slim chance that one of the last original Synthi As will be
available to purchase. The separate waiting list for VCS3s remains open.

At the moment we are quoting a notional lead-time of 18 months for Synthi As and
VCS3s, although once we start delivering completed units we should be able to be
a bit more specific. Prices are 3000.00 GBP for the Synthi A and 3200.00 for the
VCS3 (excluding VAT - if you live in the EEC).

If you want to join the waiting list we just need a deposit in the form of a
personal cheque (NOT a bank draft), made out to EMS and mailed to the above
address, for the equivalent of 150.00 GB pounds (USD or euros accepted). We will
NOT attempt to bank or cash deposit cheques and at any time you can request its
return, for example if you managed to find a used Synthi on ebay or elsewhere.
To keep track of progress you are always welcome to email for an update.

The Synthis we are making are to the original Mk2 design using the original
components. Various modifications may be also added - a list is available on
request.

Let me know if you need any further information.

Best wishes - Robin Wood

Onder alle omstandigheden is een reissue minder waard dan het origineel.

Wat is het verschil tussen de reissue en het origineel als ze optisch en technisch identiek zijn? Ik ben niet zo geintereseerd in de vingerkaas van Brian Eno, al ben ik nog zo'n fan van zijn muziek.

Wat is het verschil tussen de reissue en het origineel als ze optisch en technisch identiek zijn? Ik ben niet zo geintereseerd in de vingerkaas van Brian Eno, al ben ik nog zo'n fan van zijn muziek.

Originaliteit.

Eh, originaliteit? D'r zijn een paar duizend van die dingen gemaakt? Het zijn geen schilderijen. Ja, natuurlijk klinken ze allemaal anders na dertig jaar. Een paar zullen klinken als een reissue. Wat nog erger is, toen onze helden er muziek mee maakten waren ze nieuw. En klonken ze vast als een reissue nu!

Als ik moet kiezen tussen een nieuwe voor 3200 ukp of een oude voor 6500+ euro, doe mij dan maar een nieuwe.. :W

Maar ik maak er dan ook muziek mee, dat doet ook niet iedereen.. :D

Eh, originaliteit? D'r zijn een paar duizend van die dingen gemaakt? Het zijn geen schilderijen. Ja, natuurlijk klinken ze allemaal anders na dertig jaar. Een paar zullen klinken als een reissue. Wat nog erger is, toen onze helden er muziek mee maakten waren ze nieuw. En klonken ze vast als een reissue nu!

Paar duizend?

Onder alle omstandigheden is een reissue minder waard dan het origineel.

en dan is dat zo , als ralph dat stelt ?
vraag het me af: 70 reissues of zoiets ?, niet echt veel exemplaren, en nog maar eens zien hoeveel er werkelijk gaan komen .
( die brief van robin , krijgt iedereen die erom vraagt, heb er ook 1 en diverse mensen memoreren eruit. )

prijs is "normaal" of toch wel aan de hogere kant. zeker gezien ( lelijke ) modificaties, houtschade, kleurloos geheel.
denk trouwens dat de synthi's A (en AKS), de VCS in prijs nog wel eens voorbij zouden kunnen gaan op redelijke termijn. waarom zou je zo'n blok hout erbij gaan nemen als zo'n leuk en zeldzaam samsonite koffertje hetzelfde (of meer) biedt ?
en dan mag je bij deze ook zeer waarschijnlijk nog een flinke servicebeurt erbij gaan tellen , tegen de "krakende pots".
nee , als je er echt perse 1 wilt, ga ervoor, anders vind je , denk ik, voor deze prijs ook wel een andere synthi

Die dingen gingen ook naar muziekscholen en conservatoria. Je ziet ze ook best vaak aangeboden en er zijn hier op het forum ook aardig wat VCS3/AKS bezitters.

ja maar een paar duizend is dat niet erg hoog ingeschat?

Veertig jaar in productie, dan zit je zo aan duizend.

Volgens een artikel in Sound On Sound zijn er zo'n 800 VCS3's gemaakt ( http://www.soundonsound.com/sos/nov00/articles/retrozone.htm , ik had zelf idd meer verwacht) :

Nobody knows how many VCS3s were built and, since EMS's serial numbering was neither consistent nor sequential, it's unlikely that we ever will. The most reliable estimate -- given to me some years ago by Robin Cook -- is that fewer than 800 ever saw the light. Of these, many have been destroyed, dumped into skips by owners who found them unusable and worthless in the mid-80s. Given that today they're worth £1,800, it makes you want to scour the rubbish tips and dumps around the country... maybe.

Nog zo'n aantal AKS'en erbij en je zit zo op een paar duizend. Zeker als je al die re-issues erbij optelt

Waren die EMS Synthi en aanverwante bakken oorspronkelijk ook niet de low budget alternatieven voor de peperdure (modular) synths van andere merken uit die tijd?

ca 550 vcs3 en 850 synthi-a/aks, volgens " vintage synth's"/ mark vail
is " schatting. zal dus waarschijnlijk ca 1500-2000 max zijn.
( vergelijk multimoog ca 1000, solinastringsynth ca 90, dus aantal versus prijs klopt niet helemaal)
orginele prijs ca 1972; vcs £330 ($825), synthi-A £198 ($495) , synthi AKS £420 ($1050 )

Zou goed kunnen. Weet iemand wat de originele nieuwprijzen van die dingen waren? Laten we wel zijn, veel elektronica zit er niet in...

When launched in 1972, the Synthi AKS retailed for around £450

Eind jaren 60 was het pond inderdaad iets van 10 gulden (da's ~5 euro jongens en meisjes) en de dollar ongeveer 4 gulden. Een rijtjeshuis was pakweg 40.000 gulden geloof ik. En toen ging het mis.

Back