matrix voor zelfbouw.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik zoek een matrix om zelf een module voor mijn modular te maken.

Weet iemand waar ik zoiets kan bestellen?

Attachments

• matrix.jpg
    matrix.jpg
    38,9 KB · Bekeken: 134
Origineel geplaatst door BananaWorld
Mischien bij de Conrad. Het adres is www.conrad.de
Ik heb net al de catalogues van conrad aangevraagd.

Ik weet niet hoe je die dingen noemt. Ik zoek op het internet onder matrix, pin, connector, maar kan niet echt een fabrikant of merk vinden.

Iemand?

Tjek de link, daar vind je allemaal audio matrixen die voor synthesizer doeleinden gebruikt kunnen worden.
Marc bareille heeft deze ook gebruikt voor z'n asm.

Je zou Robin wood van ems ook kunnen vragen welke matrixen zij gebruiken of die matrix kopen die op ebay staat:)

succes!!

tjek bij products-custom matrix boards.
matrix

Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd wat de prijzen zijn... En wat ebay betreft.... Wie heeft er op geboden? Juist!

Ghielmetti maakt hele mooie Matrix patchbays.
Niet goedkoop, ook geen DIY, maar waarschijnlijk wel precies wat je wil :)

Mvg.

CoolRunning

Oops, had Synthiaks' antwoord niet geheel gelezen...
Excuses :)

Mvg.

CoolRunning

Ik heb nu mijn conrad catalogues binnen en ben nu een lijstje aan het maken...
Natuurlijk worden al mijn projecten uitgevoerd in Bananenstekkers! :)

Ik kon zo 1-2-3 geen matrixje vinden maar ik kan met bananenstekkers ook een matrixje van 4x4 maken.. Dat is al iets. (Alleen voor gate signalen dan..)

Ghielmetti maakt hele mooie Matrix patchbays.

klopt. mind you: die Ghielmetti's - overigens een zwitsers bedrijf dus zoek maar eens in het .ch domein - zijn onbehoorlijk duur; IIRC iets van een paar honderd Euro per matrix en vijf Euro per pennetje of zo... slik! ik heb d'r laatst nog drie geruild voor een Midi controller, een Boss CE-300 super chorus en aardig wat centjes en die jongen was erg blij met zo'n koopje. dat zegt genoeg...

:eureka:
Zo'n matrix zat vroeger in verschillende synthesizers. Maar ook in laboratoriumapparatuur en in meetapparatuur. Je zou het in die richting moeten zoeken.
Ook zou je Som Aswo eens kunnen proberen, die zit in Hengelo. Het internet adres is: www.aswo.com.
Aswo is zo'n beetje de grootste leverancier van onderdelen. Al zij het niet weten dan kun je ze vragen wie het wel weet.

Ooit ben ik begonnen aan de bouw van een Maplin synthesizer, de Maplin 5600 S. Daar zit een matrix, ook wel steekveld of kruisveld/kruisbord genoemd, met horizontaal en vertikaal 30 posities. De onderliggende kontakten zijn verguld en met vergulde steekpennen kun je goed kontakt maken. In die jaren kostte dat ding, begin 1980, inclusief de goudprijs 300 gulden. Had ik er maar een stel in voorraad genomen, dat had ik de winst aan goud flink terug verdiend.

Je zou ook eens kunnen zoeken in een dumphandel van labapparatuur. Mocht dat allemaal niet lukken: ingewikkeld om zelf te maken is het niet, wel nauwkeurig. Voor de kontakten kun je ook verzilverd materiaal nemen en voor de kontaktligging uitgefreesd perspex. De banen moeten uiteraard precies achter een gat elkaar kruisen. Dat wil zeggen dat er tussen de banen een goede isolatie moet zijn.

De laatste tijd kom ik kruisborden niet meer tegen, de functie zal digitaal over zijn genomen.

pcoene

Een Maplin.. Die stond een jaartje geleden nog eentje in nederland te koop... De jouwe?

Ik ga gewoon rustig verder met zoeken. Ik heb geen haast ermee, maar het zou gewoon wel aardig zijn. Ik wil een klein kastje maken met bijvoorbeeld een 16x16 matrix met 16 minijacks en 16 bananenstekkers. Dan heb ik meteen een interface tussen mijn modulars.

Er zijn ook nog andere oplossingen: een bord met schakelaars. De keuze aan schakelaars in enorm. Het gaat tenslotte om tussen twee polen kontakt te maken. Een kruisbord doet dat en schakelaars ook. Banaanstekers zijn eigenlijk ouderwets, om niet tezeggen wat achterhaald. Voordeel van schakelaars is dat je nooit kontaktpennen tekort komt en er altijd enkele kan bijplaatsen, mits het bord groot genoeg is.

Het kruisbord had als nadeel dat je met kleine pennetjes zat te pielen en dat je het risico liep in het verkeerde gat een pen te steken. Had je alles ingesteld, kwam er nog geen geluid uit. Tot dat je alles na ging lopen en je verdorie zag dat de pen in het verkeerde gaatje zat.

pcoene

Origineel geplaatst door pcoene
Er zijn ook nog andere oplossingen: een bord met schakelaars. De keuze aan schakelaars in enorm. Het gaat tenslotte om tussen twee polen kontakt te maken. Een kruisbord doet dat en schakelaars ook. Banaanstekers zijn eigenlijk ouderwets, om niet tezeggen wat achterhaald. Voordeel van schakelaars is dat je nooit kontaktpennen tekort komt en er altijd enkele kan bijplaatsen, mits het bord groot genoeg is.

Het kruisbord had als nadeel dat je met kleine pennetjes zat te pielen en dat je het risico liep in het verkeerde gat een pen te steken. Had je alles ingesteld, kwam er nog geen geluid uit. Tot dat je alles na ging lopen en je verdorie zag dat de pen in het verkeerde gaatje zat.

pcoene
Die kleine pennetjes zijn ook meteen het voordeel. Het neemt niet veel plaats in.. Schakelaars en dergelijke doen dat wel. De reden voor banaanstekkers is simpel, omdat ik naast een mini-jack modular ook een banaan modulair heb en dat heeft 1 heel groot voordeel. Je kunt erg makkelijk een signaal in meerdere inputs routen. Natuurlijk moet je op de inmpedantie letten, maar als je het niet te gek maakt, en dat is meestal niet, dan kun je bijna altijd wel 2 a 3 inputs voeden. Wordt het meer dan gaan we bufferen.

Deze vraag is eigenlijk voort gekomen doordat dit apparaat op de markt kwam:
synapse-photo.jpg

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/pp.htm

Een digitale matrix, die je met midi kunt besturen en waarmee je dus analoge signalen kunt routen. Ik vond het idee goed, maar hou niet van midi, dus ik wou hetzelfde maar dan met matrix...

Wat zie ik dus nu, tijdens het typen van deze post......... Ze hebben nu precies gemaakt wat ik zoek!!!!!

De TERESHKOVA!!!!!!! Zie dadelijk maar op de hoofdpagina..

Nog eventjes over die switches. Nu heeft net iemand op synthesizers.com het volgende gepost.

Een module met een matrix gebaseerd op switches. Een 10 bij 10 matrix zie ik nog niet zo zitten.
Je ziet nu een matrix van 5 bij 5.

Attachments

• synthesizersmatrixswitch_small.jpg
    synthesizersmatrixswitch_small.jpg
    42,4 KB · Bekeken: 116
Schakelaars nemen inderdaad meer ruimte in, maar ze zijn er in grote en kleine afmetingen. Dat is goed te zien op dat bord van vijf bij vijf van die synth hierboven. De ruimte die je krijgt met banaanstekkers, het kunnen voeden van meer dan een verbinding, maakt het een stuk ingewikkelder. Zeker in verband met impedanties, omdat je in de gaten moet houden wat je met het signaal kunt en tot hoever demping nog acceptabel is.
Persoonlijk zou ik dat niet gauw doen. Sinds ik de uitgang van een lijnsignaal (van een TL 081 opamp) opblies door kortsluiting van een hoofdtelefoon (600 ohm), omdat de pluggen hetzelfde waren, waag ik me er niet meer aan.
Bufferen is dan het toverwoord. Als je genoeg buffers hebt kun je doorlussen wat je maar wilt.
Sinds dat ongelukje heb ik zelf maar twee stereo buffers gebouwd met vier uitgangen elk en twee lijnmixers ernaast.
Vandaar dat mijn voorkeur toch naar schakelaars gaat, als er gematrixt moet worden, omdat je daardoor niet meer van de discipline kan afwijken. Misschien dat een matrix met dunne pennen nog wel kan, maar m.i. niet met banaanpluggen waar je een signaal op kan zetten. Maar goed, ieder zijn meug.

pcoene

Origineel geplaatst door Mk II
klopt. mind you: die Ghielmetti's - overigens een zwitsers bedrijf dus zoek maar eens in het .ch domein - zijn onbehoorlijk duur; IIRC iets van een paar honderd Euro per matrix en vijf Euro per pennetje of zo... slik! ik heb d'r laatst nog drie geruild voor een Midi controller, een Boss CE-300 super chorus en aardig wat centjes en die jongen was erg blij met zo'n koopje. dat zegt genoeg...
Ik ben benieuwd wat een 10x10 matrixje moet kosten. 1 pole.. Iemand een schatting?

In de product folder ( http://ghielmetti.ch/download/produkte_eng.pdf ) , pagina 14, GKV 10x10 321 LA

Attachments

• matrix.jpg
    matrix.jpg
    11,9 KB · Bekeken: 117

Alsjeblieft, een 30x30 matrix. Van een Maplin 5600S. Gekocht in Engeland, was 20 jaar geleden een prijs van 450 gulden, zal nu 2x of 3x duurder zijn.

pcoene:halleluja

Back