Ik zit met een soortgelijke vraag. Recorden deed ik vrij rudimentair en ik hield me er ook niet zo veel mee bezig.
Dat doe ik met een behringer mx2442a die analoog in een cheapo geluidskaartje gaat en waarmee ik alle kanalen tegelijk op 1 spoor opneem. Veel nabewerken en arrangeren zit er met die werkwijze niet in.
Dit zou ik wel eens willen vervangen zodat ik over meerdere sporen tegelijk kan opnemen. Nu twijfel ik of ik een mixer aanschaf met firewire/usb output of een gewone mixer + een meerkanaals audio interface (bijv. motu 82

. Wordt in dat laatste geval een mengpaneel overbodig? En in het geval van een mixer met usb/firewire, wordt dan een audio interface overbodig?
Ik neem aan dat je alles van te voren hebt gesequenced met MIDI... Waarom dan niet elke synth apart zijn lijntje laten afspelen terwijl je het opneemt? Heb je genoeg audio sporen om nog mee te mixen.
Een interface met meer dan 2 in / 2 out is alleen nodig als je drums of een band op gaat nemen... (en nog een paar andere zaken)
Om je vraag te beantwoorden: Een "audio interface" is nog een vrij losse term, maar wat het in ieder geval heeft is een mogelijkheid om met een computer te communiceren, zij met USB of FireWire of een speciale connectie van de fabrikant (Pro Tools HD of Apogee Symphony of MOTU AudioWire) en vaak heeft het apparaat ook nog Digital-to-Analog (DA) en Analag-to-Digital (AD) conversie aan boord. Precies om je analoge jacks erin te prikken en je synths op te kunnen nemen. Die worden eerst in een digitaal formaat omgezet en vervolgens over een kabeltje naar je computer gestuurd die het dan kan opnemen. Om het opgenomen materiaal weer af te luisteren is er dus de DA aan boord.
De meest barebone audio interfaces hebben alleen DA en AD aan boord, ze accepteren dan alleen lijn-signalen, d.w.z signalen die rond de 1 volt zitten. Gelukkig sturen alle synths een signaal uit van rond de 1 volt, dus er is wat dat betreft niks extra's nodig voor de audio interface.
Sommige audio interfaces accepteren ook microfoonsignalen, die eigenlijk rond de orde-grootte van enkele millivolts zitten (0,001 volts), dus dat signaal moet eerst elektronisch versterkt worden naar ongeveer rond de 1 volt om het dan vervolgens om te zetten in een digitaal signaal. Deze audio interfaces hebben dus een ingebouwde microfoonvoorversterker in zich.
De meeste audio interfaces hebben ook een ingebouwde (softwarematige) mixer. Met wat software op de computer kun je deze mixer aansturen. Zo kun je de audio interface zonder de computer gebruiken voor live optredens als een klein podiummixertje, ik noem maar wat. Waar de ingebouwde mixer vooral voor wordt gebruikt is monitoring. Als je een artiest opneemt die zingt dan wil de artiest dat hij zichzelf hoort. Met de DAW is er vaak vertraging omdat de DAW nu eenmaal veel moet berekenen, maar de interne mixer geeft geen vertraging. Dus wordt het inkomende signaal van de artiest via de interne mixer weer gelijk doorgestuurd naar een van de outputs van de audio interface om hem van een signaal te voorzien.
Sommige analoge mixers hebben inderdaad, zoals je opmerkte, een ingebouwde audio interface. Let hier goed op, want vaak zijn deze audio interfaces niet zo jofel. Sommige mixers summen eerst alle inkomende signalen bij elkaar op en sturen het dan pas naar de audio interface... heb je dus uiteindelijk nog steeds een 2 in / 2 out interface.
Ik zou zeggen ga voor een 2 in / 2 out interface, prik de main outs van je mixer in de 2 inputs van de interface en prik je monitors in de 2 out van je interface. Neem je synths 1 voor 1 op met de solo buttons op de mixer en je hebt al je sporen in de DAW.