Zoek iemand om een SID2SID in een C64 in te bouwen?

Fabian Murillo

Nieuwkomer
Hey,

Ik heb onlangs een C64 aangeschaft. Ik wil hem voornamelijk gebruiken samen met Mssiah en SID2SID.
Mssiah en het SID2SID-printplaatje heb ik al.
Spijtig genoeg heb ik totaal geen kennis van solderen en electronica.

Nu zoek ik iemand die mij (uiteraard tegen vergoeding) een 2de Sid chip en mijn oude 6581 R4 op het printplaatje kan solderen en in de C64 inbouwen.

Ik ben nog op zoek naar een tweede C64 voor een tweede Sid Chip en vraag me af of het ook een 6581 R4 moet zijn of mag het ook een andere revisie van de 6581. Of eventueel een 8580?

Heb hier nog twee C64's liggen en voedingen en 5.25 floppydrive en boeken en cartridge.
Ik kan ook solderen.

en vraag me af of het ook een 6581 R4 moet zijn of mag het ook een andere revisie van de 6581. Of eventueel een 8580?

Het mag willekeurig welke revisie zijn maar het typenummer moet wel hetzelfde zijn. Dus 6581 met 6581 en 8580 met 8580. De 6582 en de 8580 zouden wel door elkaar gebruikt moeten kunnen worden. De 6581 en de 8580 zijn fysiek verschillend en hebben beide een andere voedingsspanning nodig terwijl de 6582 een kopie van de 8580 is.

Ik ben nog op zoek naar een tweede C64 voor een tweede Sid Chip

Marktplaats.

Keep the C64 alive :biertje:

in zijn GEHEEL inderdaad, dus niet alleen het SID sentiment...

Ben ik het dus helemaal niet mee eens, het is toch erg fijn dat er mensen zijn die er voor zorgen dat de SID een fijne, toegankelijke interface krijgt. Zodat het niet voorbehouden blijft aan een groep oude mensen die nog weten hoe een c64 werkt. Ik zie projecten als mssiah, midibox sid etc. als een vooruitgang en een creatieve manier om van oude meuk nog iets bruikbaars te maken.

Hey,

Ik heb onlangs een C64 aangeschaft. Ik wil hem voornamelijk gebruiken samen met Mssiah en SID2SID.
Mssiah en het SID2SID-printplaatje heb ik al.
Spijtig genoeg heb ik totaal geen kennis van solderen en electronica.

Nu zoek ik iemand die mij (uiteraard tegen vergoeding) een 2de Sid chip en mijn oude 6581 R4 op het printplaatje kan solderen en in de C64 inbouwen.

Ik ben nog op zoek naar een tweede C64 voor een tweede Sid Chip en vraag me af of het ook een 6581 R4 moet zijn of mag het ook een andere revisie van de 6581. Of eventueel een 8580?

Je kan beide chips niet door elkaar gebruiken...de 6581 heeft 12V nodig terwijl 8580 op 9V loopt. Dus je zal een breadbox moeten zoeken daar zit zeker een 6581 in. De revisie maakt iet zoveel uit alhoewel de R4 1 van de betere is.

Echt waar...wat doet een C64 dan? :P
aangezien je niet een aantal posts terug hebt gelezen, nog 1x dan:

als iemand zegt "keep the C64 alive" dan betekend dat niet alleen "keep the SID sound alive"...
als iemand zegt "keep the SID sound alive" dan betekend dat 1:1 "keep the SID sound alive"...

de populariteit van de SID zit hem niet in het feit dat de SID chip nu zo bijzonder is maar de manier
waarop de muziekjes destijds in elkaar zijn gezet OP een C64...
sowieso kan de SID qua hardwarematige modulatie niet veel meer dan VCA envelopes,
PWM, pitchbend, portamento, vibrato, filter sweeps etc is allemaal softwarematig...

die eerste muziek programma's zijn geschreven door mensen die het niet langer konden aanhoren dat
er simpele blokgolf liedjes onder games zaten en dus gingen ze hun eigen composers schrijven...
maar deze mensen waren in de eerste plaats ECHTE MUZIKANTEN, de SID tunes klonken daarom ook
verdomde gaaf vanwege de composities! DAT is de essentie geweest...

Laatst gewijzigd:
:D hap toch niet zo man....ik pest je alleen ff :luv:

aangezien je niet een aantal posts terug hebt gelezen, nog 1x dan:

als iemand zegt "keep the C64 alive" dan betekend dat niet alleen "keep the SID sound alive"...
als iemand zegt "keep the SID sound alive" dan betekend dat 1:1 "keep the SID sound alive"...

de populariteit van de SID zit hem niet in het feit dat de SID chip nu zo bijzionder is maar de manier

die eerste muziek programma's zijn geschreven door mensen die het niet langer konden aanhoren dat
er simpele blokgolf liedjes onder games zaten en dus gingen ze hun eigen composers schrijven...
maar deze mensen waren in de eerste plaats ECHTE MUZIKANTEN, de SID tunes klonken daarom ook
verdomde gaaf vanwege de composities! DAT is de essentie geweest...

Ik heb hiero nog een oude c64 staan waarmee ik ook iets wilde doen.
Is ivm tijdgebrek niets van gekomen...

diegene die um wil hebben; ik stuur um gratis op....ben ik daar vanaf. je betaald alleen de verz kosten. dus als je er een extra wilt hebben; gimme a gill!

* vergeven aan ome dender* hupsakees, weg ermees!

Laatst gewijzigd:
Grrr te laat. Ik heb hier ook nog ergens een SID2SID printje liggen. Nog steeds geen tijd gehad om m in elkaar te zetten. Misschien aardig als je je eigen soldeerwerk (of dat van een collega) even kunt documenteren voor het nageslacht? :D

Hey dank je voor alle replys Heb het druk op het werk gehad en heb nu pas de kans om reacties te lezen en beantwoorden.

@Studio32 "Heb hier nog twee C64's liggen en voedingen en 5.25 floppydrive en boeken en cartridge.Ik kan ook solderen."
Dat zou wel nice zijn. Ik stel voor dat ik je een prv msg stuur met mijn gegevens Mss kunnen we dan eventueel afspreken.

Het zal een beetje moeilijk zijn om elke msg apart te beantwoorden.

@Kaftoeter "Het mag willekeurig welke revisie zijn maar het typenummer moet wel hetzelfde zijn. Dus 6581 met 6581 en 8580 met 8580. De 6582 en de 8580 zouden wel door elkaar gebruikt moeten kunnen worden. De 6581 en de 8580 zijn fysiek verschillend en hebben beide een andere voedingsspanning nodig terwijl de 6582 een kopie van de 8580 is."

Dank je voor de info Ik dacht wel dat ze niet samen gingen maar wilde zeker zijn. Ik dacht dat je dit met de hardsid wel kan doen 2x6581 en 2X8580.
natuurlijk niet met een C64 Sid2sid plaatje.
Momenteel gaat het mij merendeels om de sid te gebruiken om muziek te producen dit samen met ableton en hardware synths en drumcomputers.
Ik heb vroeger zelf een C64 gehad en weet wel ongeveer wat de capaciteiten van een C64 zijn. Ik zag in latere posts een paar programma's opgesomd.
Men is blijkbaar SAM vergeten Zeer vaak gebruikt spraakprogamma in electro tracks.
Momenteel kies ik voor het authentieke geluid van de sid Ik ben altijd weg geweest van de Sid tunes en vooral die van demo's en crackdemo's voor een spel.
Maar ik wil hem vooral gebruiken voor Mssiah Het is gewoon een beestige hardware oplossing voor een TB303 geluid en de typische drumsounds gebruikt in games en chiptunes. Of zelfs chiptunes naar electro vertaald zoals bv Computer Rockers met Galaxy Defenders.
Tegenwoordig heeft iedereen een pc of mac. De 1 maakt er muziek mee, de ander gebruikt grafische programma's. Als de computer maar dient voor wat je er zelf wil uithalen, is meer dan genoeg voor mij :-)

@6Track
"de populariteit van de SID zit hem niet in het feit dat de SID chip nu zo bijzonder is maar de manier
sowieso kan de SID qua hardwarematige modulatie niet veel meer dan VCA envelopes,
PWM, pitchbend, portamento, vibrato, filter sweeps etc is allemaal softwarematig..."

Dank je voor alle info maar ik vind dat als je mssiah gebruikt dat dit wel een goede aanvulling van mijn gearlist. Het gaat mij niet zozeer om wat de C64 niet kan, maar wel om wat die wel kan :-)
Ik geef je volledig gelijk als je zegt dat er in die tijd nog echte muzikanten waren. Er zat nog heel veel gevoel in de tracks.

@rubbah "Ik heb hiero nog een oude c64 staan waarmee ik ook iets wilde doen.
Is ivm tijdgebrek niets van gekomen...

diegene die um wil hebben; ik stuur um gratis op....ben ik daar vanaf. je betaald alleen de verz kosten. dus als je er een extra wilt hebben; gimme a gill!"

Ik zal je prv msg sturen voor mijn adres gegevens ;-)

@Lynx Je kan op de site van Mssiah een pdf van mssiah downloaden Daar staat een heel hoofdstuk ( met foto's ) over hoe je het moet doen. Spijtig genoeg kan ik zelf niet solderen :-(

Nogmaals bedankt iedereen voor reply.

Back