Electrofolk

Tukker

SyntherKloas
4659146757_1a9ca7b7d8.jpg

Nog 1 nachtje slapen... :mega:

Is dat elektrofolk een beetje een erkend genre aan het worden? Want als we er hetzelfde mee bedoelen, is dat ook wat ik (vaak) maak.

Verder zal het me worst wezen in welk hokje iemand muziek stopt en welk naampje dat hokje dan heeft, maar goed. :D

Nou, Elektrofolk...ik noem het maar zo, maar eigenlijk is het "Folk by any and every means I can possibly find". :D

Hallo mede-Synthfreaks!

Het is eindelijk zover: dit project is klaar.
Sinds 2004 heb ik veel gelezen, bewerkt en geschreven tijdens mijn
omzwervingen door mijn/ons Heidense verleden.
In mijn reizen kwam ik van alles tegen en heb ik van alles geschreven en
gezongen, erover muziek gemaakt en in tekeningen en tin gegoten.

Hier is, in fotografie, tekst en muziek(opnames)de weerslag van
deze tochten van 2004 tot nu, 2010.
Elk deel bevat zo'n 8 nummers.

Het bestaat uit drie hoofdstukken, te weten:

1-A Rown for the Sea. stijl: Electrofolk.
2-Reineraak. Stijl: Folk.
3-Zwaardplege. Stijl: Metalfolkelectro.
4-Aanhangsels

Alle zijn ze gratis op te slaan. Er zit ook geen
kopierecht of waanzin als "intellectueel eigendom" op. Kopieer,
zing het zelf, "cover" het, win er het Eurovisie Songfestival mee...ga je gang. :D

Ik zal wekelijks een deel op het web plaatsen, te beginnen met dit
eerste deel, dat ook het oudste is en dat ik ter viering van mijn verjaardag op deze dag post.

Tukker, ook wel bekend als :Dauwvoeter.

Hoofdstuk 1:

http://hotfile.com/dl/45915354/739b6cd/Het_Heidens_Corweie_1.zip.html

Mirror:

http://sharingmatrix.com/file/6602171/Het_Heidens_Corweie_1.zip

hallo tukker

ik heb net de alle nrs geluisterd en ik vindt ze vet.
ze klinken echt leuk en toen ze voorbij waren vondt ik het jammer dat het niet doorging.
ik kan niet wachten tot je de andere ook post.

en gefeliciteerd.

mvg

Ik ga het vanavond meteen downloaden! Ik ben heel benieuwd hoe jij het electrofolk principe geïnterpreteerd hebt en hoever je erin staat.

Ik vind het fantastisch!
Ga beslist door met publiceren.
Ik wil ook meer weten van de instrumenten, de partijen en dergelijke.

Wout

Bedankt lui!. Ik heb nog even een hoes gemaakt, handig voor in iTunes.
4662430521_a6d438f4e4.jpg

Instrumenten:
Dulcimer, mandoline, blok- en dwarsfluit, gitaar, Nordlead 2, K-Station, Yamaha VL-1,
Electribe er-1, mondharp, melodica, trommels, Arturia softsynths en de Tal-Uno 60.
Zoiets.

Oh ja, opgenomen en bewerkt in Ableton Live 4. :D

Wat wil je verder precies weten, Wout?.

Zozo, dat klinkt erg beheerst! Duidelijk niet je eerste projectje. :)

Heel mooie klanken, interessante interpretatie van het electrofolk concept (wat wikipedia wel héél eng beschouwd door er meteen hiphopbeats aan te linken).

Ik spreek zelf liever van "stekkerfolk". Folk waarbij elektrische gitaren en/of elektronische instrumenten een belangrijke rol spelen. En specifieker ga ik er niet in. Stijl, nadruk, whatever maken me niet uit, het gaat om het idee. "folk" is op zich al een niet bepaald strak gedefinieerd genre.

Anyway, goed bezig! Ik kijk al uit naar de volgende delen. Lekkere ritmes, mooie melodieën en boeiende klanken die nog eens mooi opgenomen en gemixt zijn ook. I like!

… Heel mooie klanken, interessante interpretatie van het electrofolk concept (wat wikipedia wel héél eng beschouwd door er meteen hiphopbeats aan te linken).

Ik spreek zelf liever van "stekkerfolk". Folk waarbij elektrische gitaren en/of elektronische instrumenten een belangrijke rol spelen. En specifieker ga ik er niet in. Stijl, nadruk, whatever maken me niet uit, het gaat om het idee. "folk" is op zich al een niet bepaald strak gedefinieerd genre. …
Ik ga toch een poginkje wagen iets van een definitie ter discussie te stellen. Als het te ver van het project afwijkt vragen we wel een nieuwe thread.

Bij de term ‘folk’ denk ik meestal aan een muziekvorm welke het materiaal (idioom), bijvoorbeeld noten en melodievormen, instrumentkeuze, teksten en onderwerpen, ontleent aan wat er in een bepaald gebied onder de bevolking gangbaar is. De muziek is generatief, dat wil zeggen dat de oudere generatie het leert aan de jongere, meestal in mondelinge overdracht. Veranderingen ontstaan op natuurlijke wijze (via ‘handels’-reizen, bijvoorbeeld de Ierse bazouki uit Griekenland) en niet snel.
Componeren is mogelijk met in achtneming het bestaande idioom. In mijn beleving heeft Tukker dit perfect gedaan.

ElectroFolk is nu juist zo’n interessante stap. Van het basismateriaal is alleen het instrumentarium aangepast. De rest van het materiaal is onaangetast.

Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw is de ElectroFolk al aanwezig, bijvoorbeeld Fairport Convention, Oldfield en in zekere zin Dylan met de folkrock beweging, al heeft die man een volledig eigen lijn. Zelfs ABBA en Led Zeppelin kunnen er nog toe gerekend worden…

Wout

Goed punt Wout, en het is helemaal geen afwijking van het project denk ik.
Ik heb getwijfeld of ik het wel "Folk" noemen zou, omdat ik immers veel eigen, origineel werk heb gemaakt. Liever zou ik iets hebben doorgegeven dat ik weer geleerd had van een oude folk-muzikant ofzo...traditioneel materiaal, maar ja... ;)

Toch heb ik het gedaan, omdat ik wel degelijk put uit de tradities, oude bronnen, ook sommige teksten onverkort doorgeef en het heb over historische gebeurtenissen.

Fairport Convention, Mike Oldfield...Jethro Tull (met het meesterlijke "Songs from the Wood") en in Nederland misschien Haggis...Chimera.
Vooral Oldfield en Tull zijn voorbeelden voor mij. :D

Het is een visie waar ik in kan komen Wouter. Zeker in huidige tijden waarin je met alle landen en culturen in contact komt, wordt "folk" maken interessant omdat je zoveel invloeden kan gebruiken en mixen. Bij elektrofolk komt er dan nog eens bij dat je ook qua instrumenten breed gaat. Je krijgt dus een enorme waaier aan mogelijkheden binnen het "genre" voor zover er sprake van is. Het idioom is dus ook niet meer zo strak afgelijnd. Indische folk en Ierse folk zijn immers zeer verschillend, en als je dat gaat mengen in een nieuwe compositie...

Daarom hou ik voor mezelf (want veel subjectiever dan dit gaat het natuurlijk niet worden...) aan dat een nieuwe compositie tegenwoordig folk is wanneer het de sfeer oproept & geschikt is om in vele interpretaties door vele, ook niet-professionele personen/groepen gespeeld te worden voor een publiek. Het generatieve aspect dus. Kort samengevat ga ik puur op buikgevoel: denk je dat het folk is, dan is het folk. :) En stekkerfolk is voor mij dan dus folk met een aandeel elektronica en/of elektrische gitaren erin; elektrofolk daarin dus met name de elektronica. De hiphopbeats die Wikipedia eraan koppelt vind ik hierin op zich niet relevant; ik zie elektrofolk veel ruimer dan dat.

Mike Oldfield is inderdaad al zeer lang bezig met folkklassiekers te brengen in een combinatie van klassieke folkinstrumenten zoals bodhran gecombineerd met elektrische gitaar en synths (in het begin met name Arp 2600 en Solina string ensemble). Hij heeft ook eigen composities in het folkgenre gemaakt, naast een hoop werk dat -naar mijn buikgevoel- buiten de folk ligt.

Een groot deel van het werk van bv Enya zie ik minder als elektrofolk, omdat ik haar muziek niet zo gauw gebracht zie worden door een groep (amateur)muzikanten in lokale kring. Daar leent bv de zang zich zelden voor, en ook de muzikale begeleiding past vaak wat moeilijker in deze settings. Op zich gebruikt ze natuurlijk wel vaak synths daar waar men "normaal gezien" akoestische instrumenten zou gebruiken.

In dat aspect zie ik de muziek van Tukker dus wél als elektrofolk. Zeer zuivere zelfs. Wat ik maak gaat soms wat meer richting andere stijlen (ambient, new age, lounge maar ook house en klassiek). Ik beschouw veel van mijn eigen werk duidelijk niet als folk. Sommige stukken dan weer overduidelijk wel. En van sommige weet ik het zelf niet. Muziek is ook geen hokje. Ik zie alle inspiratiebronnen als legoblokjes, en eigen composities die daaruit volgen als een huisje dat je ermee bouwt. Het is een som van delen die zeer vaak niet uit blokjes van dezelfde soort bestaat. Om terug te komen bij Mike Oldfield, is er een deel van mijn muziek dat qua stijl wat aanleunt bij een Ommadawn of Hergest Ridge. Daarin zitten zeker folkelementen, maar ik vind het op de keper beschouwd geen vorm van folk. Een Hergest Ridge gaat een bandje in de pub nu eenmaal niet naspelen. Sommige stukken van Ommadawn dan weer wel, andere weer niet. Deze "tussengenres" vind ik interessant, omdat ze zo'n enorme dosis interpretatie en persoonlijkheid van de artiest bevatten. Je hoort zijn invloeden, zijn beperkingen...Na mijn voorgaande posts kom ik misschien over als iemand die bij muziek enorm met genres bezig is, maar het tegendeel is eigenlijk waar. Ik vind zoveel stijlen boeiend en met name hetgene dat invloeden combineert, dat stijlnaampjes op mijn platenkast plakken onmogelijk is en het dwangmatig moéten benoemen van iets aan mij passeert. Hergest Ridge is geen folk. Geen klassiek. Geen rock. Geen new age. Het is gewoon Mike Oldfield. Puur zoals hij muzikaal was op het moment dat die plaat gemaakt werd.

(Tukker: sorry als je dit gedoe als thread hijack ziet. Ik vind het interessant om bij een -zeker op dit forum- minder courante stijl hier ook eens te belichten. We hoeven niet altijd het verschil tussen new wave en acid haarfijn proberen te definiëren. ;) Of het nu mijn smaak is of niet, ik juich diversiteit op het forum toe! En laat ik jouw muziek nu nog goed vinden ook. :))

Vooral Oldfield en Tull zijn voorbeelden voor mij. :D

Vriend. :) Idem dito hier, al ben ik zelf slecht op de elektrische gitaar (en hopeloos op dwarsfluit) dus zijn de meer rockende Tullklassiekers een minder bruikbare invloed voor mij. Maar als ze iets rustiger & folkiër worden, vind ik het heel interessant om te horen wat zij met hun instrumenten doen met muziek.

En Oldfield...tja, daar kan ik gewoon uit blijven putten. Ik ben een melodieman, en wat die man doet met klanken, akkoorden, melodieën en ritmes... 8~ Vele artiesten zijn sterk op één van deze punten, maar weinigen combineren het allemaal zo met elkaar.:verkoght:

Fijn, dank je Nicolas2000. ;)

"Stekkerfolk" vond ik overigens een hele mooie term, ik had dat nog niet gezegd. Bij deze.

Ik denk dat ik je idee begrijp. Folk moet in principe niet vasthangen aan 1 uitvoerende, zoals een song van Enya idd. alleen door Enya uitgevoerd kan worden.
Ik hoop dan ook op covers van mijn werk. :P

Uit Hergest Ridge (een van mijn favoriete Oldfield platen!) kunnen trouwens prima thema's gehaald worden om de basis te vormen van folksongs. Hmm....
Ik ben het verder helemaal met je eens over deze man. (Hij heeft ook bagger afgeleverd, maar het goede is ZO goed dat ik dat onmiddelijk vergeten ben. :D ) Melodieen, klankkleur, combinaties...algehele sfeer. Heerlijk om naar te luisteren.

Ik hoorde bij sommige riedeltjes in jouw muziek trouwens ook Oldfieldiaans notenwerk. Van die eenvoudige maar prachtige melodietjes waarvan ik denk, "ik heb dezelfde noten als hem ter beschikking, maar hij weet ze er toch maar uit te kiezen!". Een stijl die je van kilometers herkent, en die als suiker in de oortjes smelt.

Hehe..dat moet dan toch het effect zijn van jaaaren luisteren naar zijn werk. Ik ben blij met je compliment. Er zijn toch veel momenten geweest dat ik me afvroeg of het het eigenlijk wel waard was om uit te brengen.

Trouwens...dan moet je vooral deel 3 niet missen!...daar zit een nummer in met een solo....niet van mij, maar heel erg mooi. ;)

Back