Modular's met delay modules - Doepfer?

Sjaak

Ouwe rot
Vraagje: ik ben op zoek naar interessante analoge delay's. Nu vroeg ik mij af of ik met modular's iets zou kunnen, bv de Doefer A-100 series. Weet iemand of je met de A-188 analoge delays en misschien nog wat andere modules dit zou kunnen doen? Andere merken is ook prima, maar het moet wel kwaliteit zijn want het wordt live gebruikt.

- Wat zijn de maximale delaytijden van een Doepfer A-188? Ik wordt niet echt wijs uit de manual
- Wat is het verschil tussen de A-188-1 en de A-188-2?

http://www.doepfer.de/A1881.htm

http://www.doepfer.de/A1882.htm

A1881.gif

http://www.doepfer.de/a100_man/A1881_man.pdf

Hmmm... moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Volgens pag. 3 lijkt het dat de max delay tijd van de A-188.1 (met 4096 traps BBD) 0.2 sec is, maar afhangende van het BBD type chip kan hij tot 4 seconde gaan. Of mis ik iets?

zie voorbeeld:
Example: At 100kHz clock frequency the delay time is
10.24 ms for a BBD with 1024 stages and 20.48 ms for a
BBD with 2048 stages.

Maar wat zijn nu precies de mogelijke kloksnelheden van die BBD chips? Of zit er geen interne klok in? Of ben ik gewoon aan het zeveren:)?

Laatst gewijzigd:
De A-188-1 4096 heeft 200msec delay tijd, wil je langer, dan moet je de uitgang filteren met een lowpass filter. (Eigenlijk moet je ook de ingang filteren om aliasing te voorkomen.)
De 2048 gaat tot 100msec
De 1024 tot 50 msec.
enz....
Bij langere delaytijden ga je de klok horen, dus kan je er voor kiezen om die weg te filteren met een lowpass filter.

De A-188-2 heeft 396, 662, 1194,
1726, 2790 and 3328 taps uitgangen van de bbd, waardoor je lange en korte delay tijden kan mixen.

AS heeft de RS390 die een digitale pingpong delay heeft van max 3 sec. De RS440 is ook een bbd net zoals de A-188, maar bij lange delay tijden klinkt deze mooier dan de Doepfer.
De beste geluidskwaliteit heeft de RS390, maar bbd's hebben "iets" wat digitale echo's niet hebben.

He Sjaak,

niet aan een modular beginnen..........gaat je geld kosten.

Die Doepfer modules is in zijn eentje niet echt geschikt voor mooie delays, je hebt er minstens nog een filter bij nodig om de clocknoise weg te filteren.

Flight of harmony heeft de "Sound of Shadows", vette CV-bare delay, maar met korte delaytijden.

Als het puur om delay gaat........denk ik dat je beste een goede standalone delay kan kopen.

http://www.doepfer.de/a100_man/A1881_man.pdf

Hmmm... moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Volgens pag. 3 lijkt het dat de max delay tijd van de A-188.1 (met 4096 traps BBD) 0.2 sec is, maar afhangende van het BBD type chip kan hij tot 4 seconde gaan. Of mis ik iets?

zie voorbeeld:
Example: At 100kHz clock frequency the delay time is
10.24 ms for a BBD with 1024 stages and 20.48 ms for a
BBD with 2048 stages.

Tja...ik ben er ook niet zeker van hoe ik de tabel moet interpreteren. Is het niet zo dat je alleen moet kijken naar de freq 20-200 kHz bij de 2048 stages variant? Dan kom ik op 10,2 - 102,4 msec.

De A-188-1 4096 heeft 200msec delay tijd, wil je langer, dan moet je de uitgang filteren met een lowpass filter. (Eigenlijk moet je ook de ingang filteren om aliasing te voorkomen.)
De 2048 gaat tot 100msec
De 1024 tot 50 msec.
enz....
Bij langere delaytijden ga je de klok horen, dus kan je er voor kiezen om die weg te filteren met een lowpass filter.

De A-188-2 heeft 396, 662, 1194,
1726, 2790 and 3328 taps uitgangen van de bbd, waardoor je lange en korte delay tijden kan mixen.

AS heeft de RS390 die een digitale pingpong delay heeft van max 3 sec. De RS440 is ook een bbd net zoals de A-188, maar bij lange delay tijden klinkt deze mooier dan de Doepfer.
De beste geluidskwaliteit heeft de RS390, maar bbd's hebben "iets" wat digitale echo's niet hebben.

Thanks, is mij nu iets duidelijker, ook van het filteren van de clock.

Ik heb de specs eens bekeken van de AS 390, lijkt mij interessant. Eens kijken of ik wat reviews kan vinden ;-) Heb jij de AS 390 wel eens gehoord?

He Sjaak,

niet aan een modular beginnen..........gaat je geld kosten.

Die Doepfer modules is in zijn eentje niet echt geschikt voor mooie delays, je hebt er minstens nog een filter bij nodig om de clocknoise weg te filteren.

Flight of harmony heeft de "Sound of Shadows", vette CV-bare delay, maar met korte delaytijden.

Als het puur om delay gaat........denk ik dat je beste een goede standalone delay kan kopen.

Ik weet het, modulars gaan je geld kosten haha :) Ik weet nog niet wat ik ga doen. Punt is namelijk dat ik "analoge" hardware delay zoek met langere delay tijden dan 1000 ms, heel goed klinkt en waar je veel verschillende sounds mee kunt maken. De meeste BBD's gaan niet verder dan enkele honderden msec, inclusief alle gitaarpedaaltjes, 't zelfde probleem. Ik heb de Moog ook bekeken maar die is heel duur en voor stereo moet je er 2 hebben dus dan praat je al snel over 1200 Euro! Ik weet niet hoe de klinkt trouwens, nog niet getest.

Ter info: ik heb al veel DDL delay's uitgeprobeerd, bv TC D-Two, DD-20, Line 6 Echo Pro, Line 6 M13. De DD-20 klinkt heel goed, maar is wat beperkt mbt de analoge delay emulaties, je kunt nl geen parameters veranderen. Wellicht dat ik de RE-20 space echo eens moet proberen, zie gaat tot ongeveer 6 seconden maar heeft wel aparte knoppen voor diverse parameters.

Attachments

• A188.jpg
    A188.jpg
    133,2 KB · Bekeken: 103
RS290&RS390 echo revieuws

Het beter klinken van de RS390 is alleen gebaseerd op de specs, ik heb hem nooit gehoord. Wel heb ik de A-188-1 4096 en RS310 bbd's, deze klinken zoals bbd's klinken (mits gefilterd) prima.

Wat ik een heel gave ddl vind is de SDE3000, die kan je moduleren met een extern cv signaal en klinkt super.

RS290&RS390 echo revieuws

Het beter klinken van de RS390 is alleen gebaseerd op de specs, ik heb hem nooit gehoord. Wel heb ik de A-188-1 4096 en RS310 bbd's, deze klinken zoals bbd's klinken (mits gefilterd) prima.

Wat ik een heel gave ddl vind is de SDE3000, die kan je moduleren met een extern cv signaal en klinkt super.

DE SDE3000 heb ik zelf nooit gebuikt, maar ik heb wel opnames gehoord uit andere studio's, klinkt inderdaad heel goed, de reviews waren destijds ook heel positief als ik het mij goed kan herinneren. Btw: de BOSS DD-2 en DD-3 delay pedaaltjes hebben ze oorspronkelijk gebaseerd op de chip uit de SDE3000, zat ik net te lezen op het internet.

Thanks voor de tips. De RS290 lijkt mij op papier trouwens ook heel erg interessant, delay tijden tot 5,59 S in 46.9kHz en tot 26.85 seconden in 9.8kHz sample rate. Het is eigenlijk een delay/sampler. Eens kijken in de manual wat je er verder mee kan. Kost geloof ik 500-600 Euro, maar alstie heel goed klinkt istie dat wel waard.

niet heel goedkoop (zeg maar duur) maar wel heel fijn, zeer muzikaal en pseudo-modulair qua patch-mogelijkheden: het Moogerfooger MF-104Z delay pedaal.

Ik heb een modcan Super Delay 30a, zie hem alleen niet meer op hun site staan, wel in de prijslijst....
Mooie delay met veel functies, ik gebruik hem in combi met de FREQUENCY SHIFTER 39B.

Wel wat prijzig, maar een aanwinst voor het leven:)

Ik heb een modcan Super Delay 30a, zie hem alleen niet meer op hun site staan, wel in de prijslijst....

WORD! :okdan:

de Time Machine van Blacet is leuk maar veel minder dan de Super Delay van Modcan...
bij langere delay time hoor je bij deze ook de clocknoise ...

Ik vermoed dat de Super Delay uit het assortiment verdwijnt....
vorig jaar hebben ze een digital dual delay uitgebracht....

een goeie digitale delay met veel "analoge" emulaties is de Line 6 DL-4. fijn apparaat met makkelijke / intuitieve bediening en redelijke prijs. Werkt heel behoorlijk maar heeft helaas ook dat typisch digitale euvel dat-ie gaat glitchen als je de delay tijd (te) snel aanpast terwijl je speelt. Dat mooie glissando-delay effect van een echte tape echo kun je er dus niet mee bereiken.

een goeie digitale delay met veel "analoge" emulaties is de Line 6 DL-4. fijn apparaat met makkelijke / intuitieve bediening en redelijke prijs. Werkt heel behoorlijk maar heeft helaas ook dat typisch digitale euvel dat-ie gaat glitchen als je de delay tijd (te) snel aanpast terwijl je speelt. Dat mooie glissando-delay effect van een echte tape echo kun je er dus niet mee bereiken.

Ik heb zelf een Line 6 M13, daar zitten alle DL-4 effecten in. Er zitten heel mooie effecten tussen maar de analoge delay klinkt niet mooi als je de feedback hoog opschroeft, de warmte is dan weg, klinkt te digitaal. Voor de rest is de M13 prima hoor, je kan maximaal 4 stompboxes tegelijkertijd gebruiken, dus bv 4 delays in serie. Je kunt ook nog een stereo FX send/return effect gebruiken, bv een hele mooie analoog klinkende delay ;-)

Laatst gewijzigd:
enne een vintage 19" bbd delay met cv input, is dat niets?

edit: delay tijd is meestal 3.5ms en bij uitzondering 4.0ms

Laatst gewijzigd:
Back