3 vragen over CV/Gate en Control signaal

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Ik heb drie vragen waar ik ongeveer een uitleg van kan vinden in video's op het internet, maar niet echt een tutorial.
Ik hoop dat iemand mij het kan uitleggen of wil dirigeren naar een duidelijke noob tutorial.

1. Het verschil CV en gate.
Ik weet dat cv een voltage geeft die ervoor zorgt dat een VCO een toon geeft, maar wat doet een gate signaal?

2. Kan een sequencer alleen gate of cv geven of kan dat alleen allebei.
Wat is het beste als je gaat doe het zelven?

3. Wat doet een 'control signal' en komt dat ook uit een sequencer?

Alvast bedankt.

Wel opletten met de makers van de synth, yamaha en korg gebruiken een ander syteem, voltage etc., dan de rest van de synthmakers.

Ik heb tot nog toe alleen een soundlab gebouwd van MFOS en ben aan het brainstormen over het bouwen van een sequencer en kom deze vragen tegen.

Graag wil ik er een bouwen waar ik voorlopig mee vooruit kan zonder dat ik tot de ontdekking kom dat ik het beter anders had kunnen doen.
Ik waardeer elke uitleg ten zeerste.

Hoe wordt zo'n gate aangestuurd?

@Conso: Dat is een duidelijke uitleg. Bedankt.

In mijn ervaring is cv iets wat de vco dus de toonhoogte aanstuurt. En gate is iets wat de adsr aanstuurt. Dus idd cv is toonhoogte gate is lengte van de toon.

Voor de volledigheid moet je wel beseffen dat (vooral als je een modular hebt) je met een gate natuurlijk meer kan dan alleen een envelope aansturen en je met CV veeeeeel meer kan dan alleen de pitch van een oscillator bepalen :)

Control Voltage, of deze nou wordt opgewekt met je keys, je modwheel of wat dan ook, kan je overal voor gebruiken - dat is nou juist het leuke ervan.

CV is niets anders dan Control Voltage en kan vanalles zijn, echter als je de ingang achterop een (monophone) synth bedoeld dan is deze idd voor de VCO...

het Gate signaal bepaald de tijd vanaf het Attack segment tot aan het Release segment...
als de Gate hoog is dan is het Note-on, en laag Note-off...
het geluid word dus hoorbaar simpelweg omdat de envelope word getriggered...
er vinden binnen 1 envelope dus 2 triggers plaats...

Control signal is waarschijnlijk idd een sequencer gerelateerd iets maar in principe ook gewoon een CV signaal...

het leuke van CV en Gate is wel dat het 2 aparte zaken zijn dus je zou bijv de envelope 1x kunnen triggeren (bijv. met een lange decay+release) maar tegelijkertijd de VCO CV blijvend veranderen (door bijv. een arpeggio te spelen), zo zou je een pseudo echo kunnen maken :eureka: je kan zelfs pauzes tussen noten genereren door gewoon de CV op 0 te zetten (een geluid bestaat nl altijd uit Amp en Freq, als 1 van die 2 ontbreekt is het stil)...

dit soort grapjes zijn (normal gesproken) niet mogelijk met MIDI (aangezien deze abstract gezien CV en Gate tegelijk verstuurd)...

allemaal bedankt voor jullie antwoorden. het wordt mij iets duidelijker.

Het is dus beter om het allebei te hebben op een sequencer, maar uiteindelijk gebruik je vaak meer dan een sequencer/controller heb ik het idee.

Dus een sequencer mét en wat kleinere controllers met het een of het ander.
Maar dat oet je dan wel kunnen sync-en. (als dat zo heet), toch?

Zo'n cv heeft een voltage van bv -12 tot 12Volt (of +-9V in het geval van de soundlab), maar een gate signaal,...hoeveel volt heeft dat. Als ik schema's bekijk van wat 'eenvoudigere' sequencers dan komt de gate rechtstreeks van de chip af. Is dat dan idd altijd 5 volt of is het handig om verschillende voltages daarvoor te hebben?

Zo'n cv heeft een voltage van bv -12 tot 12Volt (of +-9V in het geval van de soundlab)

CV is sowieso nooit +/- de voedingsspanning. Tenzij je hele dure rail-to-rail opamps gebruikt haalt geen enkel apparaat dat. Daarnaast leveren analoge sequencers vrijwel nooit negatieve CV.

maar een gate signaal,...hoeveel volt heeft dat

5V en 10V gates zijn gebruikelijk, als je een echte gate hebt (en niet een s-trig zoals Moog bijvoorbeeld gebruikt).

Wat sequencers betreft hebben ze vaak CV en gate, maar een nieuwe gate trigger per stap komt bij de eenvoudigere modellen niet voor.

CV is sowieso nooit +/- de voedingsspanning. Tenzij je hele dure rail-to-rail opamps gebruikt haalt geen enkel apparaat dat. Daarnaast leveren analoge sequencers vrijwel nooit negatieve CV.

5V en 10V gates zijn gebruikelijk, als je een echte gate hebt (en niet een s-trig zoals Moog bijvoorbeeld gebruikt).

OK dus dan is bijvoorbeeld een cv van 5Volt genoeg.
En met een gate signaal van 5 v kom je ook een heel eind met de meeste diy modules?

Ik heb hier een zeer duidelijke uitleg gevonden over gate signals:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_3/10.html

Laatst gewijzigd:
Voor de volledigheid moet je wel beseffen dat (vooral als je een modular hebt) je met een gate natuurlijk meer kan dan alleen een envelope aansturen en je met CV veeeeeel meer kan dan alleen de pitch van een oscillator bepalen :)

Control Voltage, of deze nou wordt opgewekt met je keys, je modwheel of wat dan ook, kan je overal voor gebruiken - dat is nou juist het leuke ervan.

Dit dus....

Hmmm...is er iemand genegen om een basic tutorial op youtube te zetten?
Puur en kaal, alleen gate tegenover cv.

Beeld en geluid maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Een gate is dus niks anders dan een electronische schakelaar die 'aan' bv 5 v geeft en 'uit' natuurlijk niets geeft? En dat kan in de meest uiteenlopende sequences en tijdsduur gebeuren.

En een CV geeft een voltage die wisselt in een golfvorm (sinus,zaagtand enz.) en die het te controllen signaal meneemt in zijn traject van bijvoorbeeld 0 tot 5 volt of gedeeltes ervan in het geval van een VCF ofzo.

Heb ik het dan begrepen?

Back