3 vragen over CV/Gate en Control signaal

Een gate is dus niks anders dan een electronische schakelaar die 'aan' bv 5 v geeft en 'uit' natuurlijk niets geeft? En dat kan in de meest uiteenlopende sequences en tijdsduur gebeuren.

Klopt, maar het kan ook andersom. De Korg MS-serie werkt bijvoorbeeld met een gate die pas opengaat als de spanning van 5V ineens daalt naar 0V.

En een CV geeft een voltage die wisselt in een golfvorm (sinus,zaagtand enz.) en die het te controllen signaal meneemt in zijn traject van bijvoorbeeld 0 tot 5 volt of gedeeltes ervan in het geval van een VCF ofzo.

Heb ik het dan begrepen?

Mmjaaa, maar je maakt het te ingewikkeld :) CV is gewoon (bijna letterlijk vertaald) een stuurspanning, gebruikt om bepaalde onderdelen van je synth aan te sturen. Niets meer en niets minder. Er kan sprake zijn van een golfvorm zoals een sinus (bijvoorbeeld van een LFO), maar het hoeft niet. Als je een bepaalde noot aanslaat op je keyboard waarmee je een spanning genereert van bijv. 2,3V om een bepaalde toonhoogte te bereiken, dan is dit gewoon een continue spanning - niets golfvorm. Als je daarna een hogere of lagere noot aanslaat dan zal de spanning ineens (trapsgewijs) veranderen. Behalve natuurlijk als je portamento gebruikt, want dat maak je de verandering in de spanning weer "vloeiender" ;)

Klopt, maar het kan ook andersom. De Korg MS-serie werkt bijvoorbeeld met een gate die pas opengaat als de spanning van 5V ineens daalt naar 0V.

Mmjaaa, maar je maakt het te ingewikkeld :) CV is gewoon (bijna letterlijk vertaald) een stuurspanning, gebruikt om bepaalde onderdelen van je synth aan te sturen. Niets meer en niets minder. Er kan sprake zijn van een golfvorm zoals een sinus (bijvoorbeeld van een LFO), maar het hoeft niet. Als je een bepaalde noot aanslaat op je keyboard waarmee je een spanning genereert van bijv. 2,3V om een bepaalde toonhoogte te bereiken, dan is dit gewoon een continue spanning - niets golfvorm. Als je daarna een hogere of lagere noot aanslaat dan zal de spanning ineens (trapsgewijs) veranderen. Behalve natuurlijk als je portamento gebruikt, want dat maak je de verandering in de spanning weer "vloeiender" ;)

Dan is de toets van het keyboard gewoon de schakelaar en vandaar dus dat je met CV meer kan dan met een gate alleen.

Ik ben eruit! Ik dank iedereen voor het geduld en de inspanning.

(Neemt niet weg dat een basic tutorial van gate en cv en wat dat aanricht met een bepaald effect of geluid altijd mag, natuurlijk. ;) Ik denk dat het een van de weinige echte aanwinsten zou zijn voor Youtube.)

Back