Diy project ... The steampunk doomsday machine

Hey...een filmpje is een leuk idee.

Sommige dingen wie ik heb bedacht willen niet goed lukken.
Nu krijg ik wel geluid door de brandende lampen , maar ik had deze willen regelen met een thyristor /triac ofzo.
En die werken op fase aansnijding , dus een grote brom is het gevolg.
Nog geprobeerd met mijn variac , en dat gaat wel weer..zonder brom.
Maar een dure variac erin bouwen alleen voor die functie is weer te veel van het goede.
Dus, even wat anders zoeken, of geheel weglaten :)
Dynamische compressie was ook een optie die ik nog bedacht had.
Iets met een soort van "" disco licht" dus knipperen van de lampen op het geluid.
Dit resulteert met de ldr ,in een primitieve dynamische compressor.
Maar het geheel geeft al een leuke fuzz achtig geluid [ met wat 50 hz artefacten]

Hierbij wat test stukjes van de steampunk doomsday machine
Pas op...het is takkeNherrie !!! ;)
Ook hoor je de 50hz brom en nog door heen
Deze heb ik zo veel mogelijk proberen af te vlakken...maar met een factor 1000 aan meer signaal van de 230 volt voeding, is dit natuurlijk moeilijk om eenvoudig weg te halen.
De compressor wat door de lampen en de ldr gerealiseerd word, staat nu nog op een vaste waarde, maar is al wel hoorbaar .

Ach ..het geeft weer dat het toch wel doet ;)

Attachments

• steampunk strings.mp3
    749,5 KB · Bekeken: 137
  • steampunk drums.mp3
    1.003 KB · Bekeken: 147
leipe shit hoor....ik vind de strings er toch mooier door klinken dan de drums...my personal opinion....voor de rest :okdan:

hmm, ik vind de drums ook behoorlijk cool klinken, en die brom pas wel een beetje bij het steampunk idee. :D

da lampen kan je in principe met een HV transistor regelen.
ik zou persoonlijk wel dan voor een lagere ( gelijk)spanning gaan ivm. de veiligheid.
:koffie:

Hey...een filmpje is een leuk idee.

Sommige dingen wie ik heb bedacht willen niet goed lukken.
Nu krijg ik wel geluid door de brandende lampen , maar ik had deze willen regelen met een thyristor /triac ofzo.
En die werken op fase aansnijding , dus een grote brom is het gevolg.
Nog geprobeerd met mijn variac , en dat gaat wel weer..zonder brom.
Maar een dure variac erin bouwen alleen voor die functie is weer te veel van het goede.
Dus, even wat anders zoeken, of geheel weglaten :)
Dynamische compressie was ook een optie die ik nog bedacht had.
Iets met een soort van "" disco licht" dus knipperen van de lampen op het geluid.
Dit resulteert met de ldr ,in een primitieve dynamische compressor.
Maar het geheel geeft al een leuke fuzz achtig geluid [ met wat 50 hz artefacten]

da lampen kan je in principe met een HV transistor regelen.
ik zou persoonlijk wel dan voor een lagere ( gelijk)spanning gaan ivm. de veiligheid.
Ja..dat is ook een goed idee. En dan met een stappen schakelaar de windingen kiezen.
Ik zal eens kijken wat ik er nog heb liggen.
Lagere spanning is overigens niet leuk, verdwijnt gelijk de "mojo" van het hele ding . ;)

mooi kastje en alles maar... is dit nou niet onnodig veel stroomverbruik om een dergelijk effect te genereren?
Tuurlijk..................
Maar ik wilde ooit eens zo'n ding bouwen , en kijken of dit wel eens gerealiseerd kon worden .
Beschouw het als een dikke Mercedes van 50 jaar oud .
Als die stationair draait heb je al een draaikolk in de tank...maar het is oh zo leuk om er eens een middagje mee te touren ;)

bedankt overigens voor de positieve reacties .

met een beetje zoekwerk kan je misschien dit soort lampen vinden die op een lagere spanning werken.
ik weet niet hoe het nu is, maar een jaar of wat terug kwam ik ze wel tegen.
vanaf 24 volt.
( ik denk voor schepen, en plaatsen waar ze in serie staan.)

je gebruikt de lampen toch ook als onderdeel voor een soort van optische compressor?

Ja..dat is ook een goed idee. En dan met een stappen schakelaar de windingen kiezen.
Ik zal eens kijken wat ik er nog heb liggen.
Lagere spanning is overigens niet leuk, verdwijnt gelijk de "mojo" van het hele ding . ;)

Tuurlijk..................
Maar ik wilde ooit eens zo'n ding bouwen , en kijken of dit wel eens gerealiseerd kon worden .
Beschouw het als een dikke Mercedes van 50 jaar oud .
Als die stationair draait heb je al een draaikolk in de tank...maar het is oh zo leuk om er eens een middagje mee te touren ;)

bedankt overigens voor de positieve reacties .

Zal kijken op m'n werk...we nl 24V E27 lampen op voorraad voor de noodverlichting.
Als dit doomsday-project ook werkt op 24V gelijkspanning dan is 't wat toegangelijker heb nog een gestabiliseerde voeding liggen van 24V/2รก3A.
Inderdaad een vet project die strings klinkt erg lekker er door.

grt Gert-Jan

Back