Rustig trackje (duitse synthpop???)

Origineel geplaatst door Catalunya
Hi!
[...]
Wat je nog wel zou kunnen proberen:
Misschien het geheel een paar BPM's sneller
Wat distortion op de drums.
Die snare roffel mag wat scherper/feller (ik vind die roffel steeds als afsluiter niet echt passen, misschien proberen een ander snaregeluid)
Wat je ook nog zou kunnen proberen om gebruik te maken van een vocoder (met distortion), dan slaat het nog meer aan bij die Duitsers, vermoed ik. Anders vind ik het nummer iets te langdradig. Heb je geen vocoder, dan kun je het misschien met alleen een distortion proberen. Misschien zijn 2 of 3 regeltjes of een paar loze kreten al voldoende.
[...]

Ik zal 's spelen met de BPM's en wat drums distorten. Die roffel was "in 1x goed", dus ja, dan laat je het maar zo, het zat vrij snel in elkaar. Ik kan niet zo lang rekenen aan een compositie. Ik heb twee vocoders (in de Roland VS880 en Waldorf microQ, hebben elk hun eigen nukken en leuke kanten). Die loze kreten was ik al van plan, ik wacht tot ik een avondje ga :biertje: met wat vrienden en dan nemen we een kladblok erbij. Jah! Raus kommt er immer. Die Mannschaft hat kein Geld. Die Lehrerin blaest doch nicht jeden. Nou en zo dus. Moet lukken. Als ik weer de moed heb het te wijzigen pak ik deze postings er wel bij. En dan Fuse een kratje aanbieden voor het afmaken :)

Klinkt veelbelovend.

Altijd leuk te vermelden wanneer je succes zou krijgen en geintervieuwd zou worden.
Used gear: paar kratten pils

Succes!!

Groet Erik

Ik vind het wel cool klinken. De sound in ieder geval: 100% Jarre (nou ja, dan wel Oxygene, Equinoxe en vooral Oxygene 7-13; maar laten dat nou net z'n betere albums zijn...). Het is dat er een beetje weinig gebeurt in het nummer (weinig ontwikkeling of zo), maar qua sounds, drums, melodie en akkoordenvolgorde zou het wat mij betreft maar amper misstaan op Oxygene 7-13.

Qua constructief commentaar: ik denk dat het iets korter kan; anders misschien een tussenstukje opbouwen? (een stap terug in intensiteit om uiteindelijk met een stap vooruit te eindigen?) Verder vond ik de lead een beetje zacht en iel, de hihat wat te hard en de snare is inderdaad een beetje soft en ruiserig (is al eerder gezegd geloof ik).

Maar over het algemeen: petje af hoor! :maffia:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik vind het wel cool klinken. De sound in ieder geval: 100% Jarre (nou ja, dan wel Oxygene, Equinoxe en vooral Oxygene 7-13; maar laten dat nou net z'n betere albums zijn...). Het is dat er een beetje weinig gebeurt in het nummer (weinig ontwikkeling of zo), maar qua sounds, drums, melodie en akkoordenvolgorde zou het wat mij betreft maar amper misstaan op Oxygene 7-13.

Qua constructief commentaar: ik denk dat het iets korter kan; anders misschien een tussenstukje opbouwen? (een stap terug in intensiteit om uiteindelijk met een stap vooruit te eindigen?) Verder vond ik de lead een beetje zacht en iel, de hihat wat te hard en de snare is inderdaad een beetje soft en ruiserig (is al eerder gezegd geloof ik).

Maar over het algemeen: petje af hoor! :maffia:

Ja er gebeurt niet zo veel, wel wat door de 310 maar dat is om te verhullen dat de track zwaar op repeat staat. Goed gehoord dus... Het voorstel een tussenstuk in te bouwen is wel een idee inderdaad. En de geluiden zijn toch wat te lukraak neergekwakt.

Wel grappig dat dit iets is waar ik (behalve de akkoorden) nauwelijks over heb nagedacht. Ik zocht wat geluiden bij elkaar en had wel de inspiratie om te spelen (alles in 1x). Ik denk dat ik in een uur klaar was. Soms ben ik een dag bezig en gooi ik alles weg (nou ja op flop zetten dan). Misschien een leuke topic: hoe kom JIJ tot een nummer?

Origineel geplaatst door fuse
Leuk JMJ achtig muziekje incluis de 'met de hand ingespeelde' feel.

De mix is best wel stoffig. Met wat trek en duwwerk is het wel te masteren zodat het wat opener klinkt maar eigenlijk zou de mix qua balans en EQ'ing best wel wat anders kunnen gebruiken. Die zware bas bijv maakt het veel moeilijker om de rest van de mix strak te houden.

De bas is inderdaad wel een beetje triest hard; in de auto fluttert hij lekker (alle energie zit in het laag: is fout). Tip nummer 1 gok ik: let op je bas. Is er hier al eens een zeg maar top 10 tips voor mixen (en schoorvoetend masteren) samengesteld? Ik kom zelf al aanmodderend op (volgorde willekeurig):
- let op de klanken: bijvoorbeeld electrische gitaar met zang: gebruik de EQ om te voorkomen dat ze te veel in het 3-5 kHz elkaar wegduwen.
- haal te veel bas weg (uit backing vocals: hoge drempel, uit bassen: hou de warmte erin, 250 Hz wel maar niet te laag doorlaten, uit gitaar: veel bas eruit)
- zoek irritante frequenties op met een peak in je EQ en dip die weg met een notch
- zoek lekkere piekjes op in zang of lead en piek die +3dB
- als je onzeker bent na lang luisteren: heel zacht de mix afdraaien en wat hoor je te hard? wat niet meer?
- idem beluisteren achter een gesloten deur
- idem op flink hard achter de deur (voor de deur mag ook)
- mix de drum en bas samen tot 1 beslag, dan de rest erbij: steeds zachter tot te zacht, dan stukje terug
- als je steeds alle sporen hard zet in je mix om hem goed te krijgen: zet ze juist steeds zachter tot het goed is (andersom dus)
- verder heb ik gevonden: akoestische gitaar met close mike op de hals, close mike op de kast en een element: 3 sporen dus: wow! in 1x echt goed

Als er nog meer is, kunnen we hier nog een draadje aan wijden (is er vast al?)

Origineel geplaatst door wesko
Wel grappig dat dit iets is waar ik (behalve de akkoorden) nauwelijks over heb nagedacht. Ik zocht wat geluiden bij elkaar en had wel de inspiratie om te spelen (alles in 1x). Ik denk dat ik in een uur klaar was. Soms ben ik een dag bezig en gooi ik alles weg (nou ja op flop zetten dan). Misschien een leuke topic: hoe kom JIJ tot een nummer?
Opbouw is eerlijk gezegd ook iets wat er bij mij meestal bij inschiet... 8) Het is wel een tijd geleden trouwens dat ik zo'n nummer probeerde te maken (ik kom er niet meer toe tegenwoordig), maar toen was het meestal erg triest: één idee (bijoiorbeeld een basloopje) en daar een nummer omheen doen uitbouwen, vooral bestaande uit arpeggio's eigenlijk (dus zo goed als geen melodie). Dan lekker lineaire opbouw (om de 8 maten of zo partij erbij) en uiteindelijk fade-out... :stupid Oh ja, en op een gegeven moment alles transponeren natuurlijk (wat je trouwens ook zou kunnen proberen tegen het einde of zo).

Ik speel tegenwoordig in een band, daar werken we vanuit de tekst, dus dan heb je daarin vanzelf wat opbouw, maar muzikale opbouw valt nog steeds tegen. Dat is wel iets waar ik me op het moment op wil concentreren. We maken progrock, dus dat schiet sowieso nogal van het één naar het ander (in ieder geval niet saai...), dus dan is het belangrijk een lijn vast te houden, anders ben je je publiek kwijt. Dat is echt moeilijk. Vandaar dus mijn speciale aandacht; ik luister nu ook meer naar opbouw in muziek om uit te zoeken wat zoal de mogelijkheden zijn. Ik vind het bijvoorbeeld wel goed werken om bepaalde thema;s in het begin vast instrumentaal te laten terugkomen, maar dat werkt met instrumentale muziek natuurlijk wat minder... Jarre heeft meestal wel een nette opbouw, vind ik, maar dan vooral bij de herkenbaardere nummers vaak neerkomt op ABABCBBB (fade-out/overgang dus), met bij elke herhaling iets erbij of eraf (zie bijvoorbeeld Equinoxe 4). Die C kan ook weer een A zijn trouwens. Bij langere tracks gaat het vaak ook maar door naar weetikveelwaar en houdt hij vooral de aandacht vast door gewoon mooie stukken aan elkaar te plakken (maar wel verschillende dus). Ik denk dat het in instrumentale muziek vaak zo werkt dat de melodie meerdere keren herhaald wordt met een zekere opbouw van ondersteunende partijen, met om de zoveel herhalingen een tussenstuk met weinig melodie dat meer om bepaalde akkoorden draait. Maar dat is vooral Jarre. Ik zou 's beter Vangelis (die veel melodischer werkt) moeten luisteren ter vergelijking.

Back