Input Signaal Waves SSL

artists-choice

Ouwe rot
Hoi

Vorig jaar heb ik mij de SSL bundle van waves aangeschaft. Ben er zeer tevreden, echter vraag ik mij wel iets af.

Als ik de plugs (maakt niet uit welke van de ssl) insert op een kanaal in Logic dan staat die meestal al in de clip voordat ik iets met het kanaal gedaan heb.
De tracks zijn op normaal volume opgenomen. Nu is het op zich geen probleem, ik draai nu gewoon de input wat minder maar vroeg me toch af of meerdere gebruikers hier last van hebben?

Ik heb er hier ook geen last van, maar er kunnen een aantal redenen zijn waardoor dit kan ontstaan. Clippen in het digitale domein kan helemaal niet, dat treedt pas op bij DA conversie. Dus als je naar een output gaat.

Los daarvan.

- Als je bron materiaal net onder 0 db is opgenomen, kan het toevoegen van een compressor inderdaad leiden tot een output van net boven 0 db. Het neerzetten van een EQ met een boost op een willekeurige frequentie kan hetzelfde effect hebben. Kwestie van output level van de plugin bijstellen. Daarvoor zit die knop er ook.
- Het tweede dat kan gebeuren is dat de output van een plugin die voor de SSL insert zit een hoge level output genereerd die vervolgens, vanwege het hierboven beschrevene, ook gaat clippen.

Wat je vaak ziet is dat mensen beginnen te mixen met op elke channel een signaal wat richting de 0dB loopt. Het is handiger om eerst je signaal te trimmen.. en daar heb je geen speciale plugin voor nodig, de meeste sequencers hebben daar gewoon ondersteuning voor.

Eigenlijk probeer ik eerst alle kanalen ten opzichte van elkaar alvast te mixen (puur qua volume) met de trim knopjes en ik zorg ervoor dat de luidste pieken niet voorbij de -6dB komen in mijn mixer. Nu pas begin ik plugins te gebruiken op de inserts (gates, eq, compressors, etc..) en het effect van de extra headroom werkt echt heerlijk!

Omdat je nu EQ/compressors etc gebruikt, zal je her en der moeten compenseren met volumes.. nu pas heb je de volume faders van je mixer nodig..

Naja.. heel beknopt verhaal, had er screenshots bij willen doen maar ging ff niet goed. Eigenlijk kan je het gewoon op deze manier samenvatten: mix niet te "hot"!

edit: kijk, hier wordt het veel beter uitgelegd! (wel in het Engels) http://www.gearslutz.com/board/music-computers/488734-guide-levels-digital-audio.html

Succes! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Back