@Gitaristen - welke plug-in(s) raden jullie me aan?

Verrast hoe populair die Variax is. Is er een model dat aan te raden is? Zijn nieuwere veel beter dan oudere? Ik zie ze soms heel goedkoop.
De nieuwere (iig de JTV's) schijnen wat fijner te spelen dan de oudere. De sound van de models in de nieuwere is ook verbeterd ten opzichte van de oude. De oudere hebben ook geen elementen er op zitten. Ik vind het wel fijn om ook evt. zonder modelling te kunnen spelen. Je moet dan uiteraard wel eentje nemen die zonder modelling het karakter heeft van een vergelijkbare gitaar. Ik heb bv de 69 gekozen omdat ik zonder modelling graag een Strat wil. Maar als je een Les Paul fijner vind dan zou je voor de 59 moeten gaan. Of de 89 voor een modernere gitaar. Voor de modelling maakt het niks uit, die is in al die modellen hetzelfde. Maar eerlijk gezegd heb ik ook niet alles met elkaar vergeleken.
Ik zie trouwens wel dat er nieuw bijna nergens nog een Variax te krijgen is (of heel duur).

Ik heb jullie nog niets horen zeggen over Hi-Z, "instrument in", enz.. doet dat er toe? Gebruiken jullie nog een aparte pre-amp voordat je je geluidskaart in gaat? Staat los van de originele vraag, maar wellicht heeft het invloed op hoe (goed) de plug-ins tot hun recht komen..?
Als ik gitaar speel is het altijd via een pre-amp floorboard of rechtstreeks in een combo of buizen head. Als ik clean speel is dat ook via een floorboard en dan naar het mengpaneel. Vanuit het mengpaneel naar een group en die gaat naar mijn 12 I/O interface. Als je alleen een interface hebt, kun je ofwel via een DI of andere pre-amp spelen, of de gitaar rechtstreeks in een Hi-Z input op je interface aansluiten. Heb je beide niet, zul een een DI of pre-amp voor je gitaren moeten kopen (of via losse pedaaltjes, dat werkt hetzelfde als een DI of pre-amp).

Verrast hoe populair die Variax is. Is er een model dat aan te raden is? Zijn nieuwere veel beter dan oudere? Ik zie ze soms heel goedkoop.
ik gebruik de variax standard (daar zitten wel pickups op overigens). Ik vind hem matig spelen en zou die niet direct durven aanraden, die JTV's schijnen inderdaad beter te zijn op dat vlak.

Sowieso zou ik er ander type snaren bij bestellen, de standaard snaren op een nieuwe variax zijn van het type playmobil, daar kun je niks mee. Ik had er altijd slinky snaren op, maar ben sinds een tijd overgestapt op d'addario NYXL snaren, zijn wel een stuk duurder, maar ik vind ze echt fantastisch spelen en langere levensduur hebben.

Maar wat wel erg gaaf is aan die variax serie is dat je je eigen gitaar kunt ontwerpen op de computer kwa model en die kunt uploaden naar je gitaar. Zo kun je zelf experimenteren met verschillende pickups, posities, houtsoorten, etc.

wat ook wel een aanrader is is die line6 relay g10II, dat is een losse zender met ontvangststation die je gewoon in je gitaar kunt steken. dat ontvangststation verbind je dan eenmalig met je amp of interface en dan is het een kwestie van die zender oppakken en in de gitaar van je keuze inpluggen en klaar ben je.

Laatst gewijzigd:
Na die verhalen hierboven over de variax heb ik vanavond weer eens line6 monkey aangezet na 4 jaar dat al niet gedaan te hebben. Ik zag dat er een firmware update was voor de variax serie. Deze zit nu op 2.23. Ik vond het best een vooruitgang kwa sound met wat ik er in had zitten kwa models.

Ik heb direct in workbench HD maar even 5 nieuwe custom presets gemaakt, dan is zo'n variax toch wel weer erg leuk als je zo bezig bent met het samenstellen van je gitaar kwa body, pickups, plaatsing van de pickups en potmeters.

variaxHD.JPG

biasamp gebruik ik zelf al wat jaartjes. Stabiel en gebruiksvriendelijk.

Sansamp...lijkt wel Pro tools only.
Ook een interessant perspectief op tube amp - vs moddeling.
Voor mij maakt moddeling niet zo veel verschil.
Het gaat mij puur om de distortion.
Ik neem ook vaak direct op. Gitaar ADL pre in.
De fx die daarop komt geeft een wereld van sound opties.
Als de sound dikker mag gaat er een camel crusher op.

Back