keuze synthesiser ( budget +- 100 euro)

Mortigo

Nieuwkomer
Ik ben 17 en ik ben op zoek naar een goeie synthesizer.
een goede vriend van me heeft al een paar jaar een micro korg staan
en ik werk meestal op gameboy. nu ben ik geintereseert het kopen van een synthesizer , maar ik heb maar een budget van +- 100 euro..
en ik zoek geen gewone synthesizer voor gewone geluiden,
maar eentje zoals o.a. een micro korg of een roland eg-101
weet er iemand welke synthesizer ik zou kunnen kopen ?
ik weet natuurlijk wel dat ik met 100 euro nooit in de buurd kom van een eg-101 , maar ik zou toch graag iets in dat genre synths hebben, of desnoods een goedkope drum machine. begrijpt er iemand mijn probleem en kan er iemand me helpen?

alvast bedankt!

(ik ben een fan van crystal castles , sabrepulse, en ongeveer alle dnb en dubstep, enz..)

Ik begrijp je probleem.. ben zelf bijna 16 en ik zit ook krap bij kas op het moment.
Maar ik denk niet dat je met 100,- ver komt, zeker niet voor wat jij wilt. Op dat gebied is 100,- heel weinig.
Klinkt cliché, maar je kan beter een paar maanden door sparen en dan een leuke tweedehands bak kopen, dan hoef je ook niet bang te zijn voor teleurstellingen!

Succes!

binnenkort (deze maand?) komt de korg Monotron op de markt. heel simpel maar wel vet analoog en te modificeren en die kost maar 6 of 7 tientjes(!).

doorsparen! echt waar. 100 euro is gewoon heel weinig. met wat geluk vind je een microkorg, novation KS, poly-800 of een andere leuke synth voor weinig...

Poly 800 of 61 moet je zeker lukken (misschien een paar tientjes erbij knallen).

Idd Poly800 of misschien een DX synth.
Als je dedicated genoeg bent om uit je gameboy deuntjes te halen, dan lukt een DX synth programmeren ook wel.

Doe er 50 euro bij en je koopt al een AlphaJuno. :halleluja

Alpha Juno lijkt me ook de beste keuze ja, als 't perse analoog moet zijn, maar dan ben je er eigenlijk ook nog niet. Je zult effecten erachter willen hebben (best wel wat dubstepbasjes doen wat met distortion en zo), en dat kost ook weer geld. FM synths zijn geinig, maar weer een hele stap lastiger en verder weg van je genres (of je moet Sega Megadrive-muziek willen maken).

Sla de EG-101 overigens over; het is een MC-303 in een verpakking die iets leuker is, en de MC-303 wil je echt niet.

Wellicht beter om 't toch nog even bij software te houden? Natuurlijk moedigt hier iedereen 't aan om een echte synthesizer te kopen, en da's aardig, maar dat schiet niet zo op als je ook complete tracks wil bouwen (want dan missen effecten en sequencers en samplers en godweetwatnogmeer wat je nodig gaat hebben).

Wat hiervoor al een paar keer is gezegd.... doorsparen is het beste :)

Je zou een Ensoniq EPS16+ workstation kunnen overwegen, kosten +/- eur.150...
Dit is een degelijke sampler, synthesizer, 8 sporen sequencer (dacht ik) en een goede fx box (DP2) in één...

Sowieso raad ik je aan om voor 2e hands te gaan ...
Ben je uitgekeken op het apparaat dan verlies je vrijwel geen geld...
Zo kan je met een beperkt budget een ander apparaat gaan uittesten :)

Of een kawai k4. Meestal rond de 100 euro en erg onderschat.
Heb je gelijk een heerlijk keyboard om modules mee te bespelen (met aftertouch).

Sla de EG-101 overigens over; het is een MC-303 in een verpakking die iets leuker is, en de MC-303 wil je echt niet.
Waarom niet? Het gaat hier om iemand die €100 Euro heeft en graag iets wil kopen om lekker bezig te gaan. Een MC-303 heb je wel voor €100 en dan heeft hij gelijk een drumcomputer. Ik denk juist dat dat voor een beginner een ontzettend leuk ding is.

De interface is een ramp, de geluiden zijn van bedroevende kwaliteit, het geheugen is te klein en je kunt vrijwel niet zien wat je aan 't doen bent omdat het display je weinig vertelt. Been there, done that.

ik zou gewoon voor software gaan als ik jou was.
met één synth of drummachine kan je niets. en zeker voor de stijlen waar jij mee bezig bent ga je veel meer kunnen bereiken met software.

FL Studio is een zeer goed begin.

Nog een goedbedoeld extra tip in de berg :D, met het oog op knoppen om aan te zitten :

- novation k station (klein maar krachtig en genoeg knoppen)
http://www.vintagesynth.com/novation/kstation.php
grotere versies ervan: http://www.vintagesynth.com/novation/ks45r.php

- korg ms 2000 (knoppenversie van de microkorg, exact dezelfde engine)
http://www.vintagesynth.com/korg/ms2000.php

Die zijn echt simpel maar wel uitgebreid en relatief goedkoop.
De rest zit je al snel in menu's te zoeken en dat werkt niet relaxte als je nog een beginner bent en de basics wilt begrijpen.
Ik heb ze beide gehad. Yamaha An1x heb ik ook gehad, maar die is iets minder gebruiksvriendelijk, ookal zijn die ook relatief goedkoop en klinken verder ook zeer goed.

Waarom niet? Het gaat hier om iemand die €100 Euro heeft en graag iets wil kopen om lekker bezig te gaan. Een MC-303 heb je wel voor €100 en dan heeft hij gelijk een drumcomputer. Ik denk juist dat dat voor een beginner een ontzettend leuk ding is.

Mee eens, vroegah heb ik veel lol gehad ermee als beginner! Alles in 1, en als je de interface een beetje doorhebt kun je er heel snel leuke dingen mee tevoorschijn toveren.

Eens met Isnietzot, FL Studio is in een serieuze versie al te koop voor zo'n 75 euro en daar kun je echt jaren mee vooruit. Tenzij je natuurlijk persé hardware wilt (waarom?).

Als hij interesse heeft in muziek maken ga ik er vanuit dat hij dat soort dingen al lang en breed heeft geprobeerd. Er zal dus wel een reden zijn dat hij hardware wil. Waarom? Dat verschilt per persoon. Omdat muziek maken op je computer toch anders is dan met apparatuur werken misschien? Ik werk zelf ook alleen maar met hardware omdat ik de hele dag op mijn werk al achter de computer zit. Ik heb geen zin om voor mijn hobby ook nog es achter dat ding te kruipen.

Back