keuze synthesiser ( budget +- 100 euro)

Ik had een Juno-60 bij elkaar geschraapt toen ik 12 was :P (wel 2ehands, toen nog 500 gulden).

100 euro erbij vergroot de mogelijkheden echt wel, dus even de broekriem aantrekken loont zich.

500 gulden, was jij rijk zeg op je 12de :D

Ik was niet rijk, m'n oom heeft 't me toendertijd voorgeschoten, ik heb 't 'm terugbetaald met vakantiewerk en kadotip: envelop aan te geven bij m'n verjaardag en Sinterklaas.

Oh en voor onder de 100 euro: de Yamaha synth/sampler met de vreselijke naam: de DJX. Ik push deze maar weer eens, want voor 85 euro (wat ik er voor betaalde) is het moeilijk voor te stellen dat je een andere 61-noten MIDI bak met synth, drums, sampler, sequencer en effecten gaat vinden - ja allen vrij eenvoudig, maar bruikbaar. Lekker ghetto voor naast je GB. :kimono:

Ja, de PSR 1 DJX zoals hij voluit heet is inderdaad een fijne bak, heb ik zelf een paar keer gehad. Je hebt er een zes sporen opnamestudio op, voldoende geluiden, sampler, drumcomputer, effecten, een pitchwheel. En kost meestal net onder de 100 euro.

Phochos

Antwoord was ook niet tegen jou bedoeld snitch. Ik redeneer alleen even vanuit de situatie van de TS en vergelijk hem met mensen die ik ken en dezefde leeftijd hebben. Het zou kunnen dat hij niet op de hoogte is van dergelijke software maar die kans lijkt me klein. Vandaar dat ik dacht dat hij al zo ver was dat hij voor hardware had gekozen.

ik ben inderdaad op de hoogte van de software de er bestaat , ik heb zelf al verschillende programmas gedownload ,
maar het is gewoon niet hetzelfde . gewoon omdat er helemaal niets live aan is (vind ik persoonlijk)

ik heb nu wel een kaoss pad 2 gevonden voor 80 euro niet ver van mijn woonplaats , maar ik ben nog niet zeker of ik deze ga kopen. Heeft er iemand hier enige ervaring mee?
en bedankt voor alle ideeën ik ben ze momenteel 1 voor 1 aan het overwegen!

Een Kaosspad is alleen een effectenbak, geen synth. Maakt dus ook geen geluid uit zichzelf, behalve wellicht 1 of 2 presets waar 't in zit. Dan nog, niet makkelijk en prettig om op die nanier te spelen.

Inderdaad, doorsparen/werken. Voor 100 heb je weinig goeie standalone synths, waar je naar een paar jaar nog plezier aan beleefd. Doorsparen en een leuke VA of analoog halen (@Juno, AN1x etc). Een MC-303 bijv. heb je echt geen hol aan. Het hoeft geen vermogen te kosten trouwens, voor 200-300 heb je zoveel meer keuze.

als je muziek wilt maken kun je echt beter sparen. ga met fl verder of probeer wat met cubase als je een keer over wilt stappen naar hardware. het gezeik met latency of anderszijds beperkte interactie tussen je bak en je software zullen je verder niet veel plezier opleveren als je echt complete nummers wilt bouwen. natuurlijk moet je ergens beginnen, misschien met een apparaat wat je wat meer mogelijkheden bied om te kijken of hardware je echt meer plezier brengt (iets dat ook wat sequence mogelijkheden heeft zodat je echt nummertjes kan maken op dat apparaat), of een goeie geluidskaart en een synth als je denkt plezier te halen uit het samplen van geluiden van je synth. kortom: het is niet erg om even door te sparen, dat geeft je tijd te bedenken wat je het meeste voldoening zal geven. de overstap, weet ik uit ervaring, kan lastig zijn als je onvoldoende voorbereid kiest over te gaan op hardware. waar je in ieder geval plezier van zult hebben is een stel goeie monitors. misschien is dat zelfs wel een goed begin...

ik heb er lang over nagedacht, en ik denk dat het beste is dat ik gewoon doorspaar. bedankt voor alle tips! ik ga waarschijnlijk sparen voor een xiosynth , die zie ik wel zitten..

Back