Euh..is aftertouch nou echt nodig?

Bass

Gepokt en gemazeld
Tja aangezien ik wat synthjes heb met knopjes, dus eigenlijk heb je dan geen aftertouch nodig vind ik..

Ook zuipt het memory in mn Atari 1040 met Cubase!

Dus mijn vraag aan de synthgasten hier :

Is aftertouch nou echt wel nodig op een synth MET KNOPPEN????

Natuurlijk, als je met 2 handen speelt is het uitermate handig. Of als je meer parameters tegelijk wil veranderen.

Als je niet nodig hebt kun je in Cubase, en misschien ook met je synth, de aftertouch-informatie wegfilteren, zodat deze niet wordt opgenomen. En als je het wel wilt gebruiken... Hup! Filter weer uitschakelen. Voor sommige geluiden (en niet alleen brass) kan het heel leuk zijn namelijk. Ik krijg met de aftertouch soms beetje toevallig hele mooie effecten in geluiden, puur dor de manier waarop ik iets inspeel.

Trouwens: de hoeveelheid geheugen die de aftertouch gebruikt, valt toch wel mee? Als je maar bij alle tracks waar je de aftertouch niet nodig hebt (drumtracks bijv.) even de informatie delete, met de funtie [delete control data] onder options (geloof ik)

Een hele tijd geleden had ik geen enkel keyboard met Aftertouch maar nu hebben al m'n keyboards Aftertouch. Ik zou het echt missen.

Uiteindelijk stuur je daar een controller mee aan, dus als je vooral in de studio knutselt, dan kan je makkelijker die controllerinformatie tekenen in bv Cubase. Heb je heel wat knoppen dan kan je daar natuurlijk ook een heleboel controllers mee aansturen.

Bij live spelen, lijkt het me wel handig want vaak kom je dan toch handen te kort. Je kan echter ook met pedalen aan de slag natuurlijk. Zo ken ik wel iemand die geen pitchbend wheel gebruikt (moet hij z'n klavier ff loslaten) maar hiervoor een pedaal gebruikt ... ff gas geven en hop... noot wordt verbogen. Sommigen vinden het nogal vrij moeilijk om met aftertouch te werken en schakelen/filteren het uit

't Is dus zeker geen must maar kan handig zijn.

BTW : voor mij is m'n Roland A-37 HET klavier wat aftertouch betreft, ik kan het precies doseren :okdan:

---
Behalve m'n digitale piano dan, die heeft geen aftertouch :D

Origineel geplaatst door Dimchord
Natuurlijk, als je met 2 handen speelt is het uitermate handig. Of als je meer parameters tegelijk wil veranderen.

Beetje off-topic maar het past hier wel bij denk ik:

Met bv een Korg Z1 kan je met 1 performance knop tot 4 parameters aansturen ... en ook nog eens per parameter een afzonderlijk bereik opgeven ... en ... je hebt maar liefst 5 van die perfomance knoppen tot je beschikking 8D

Altijd handig voor als je wat handen te kort komt.

Kun je je net zo goed afvragen of pedalen, breath controllers ed ook zin hebben.

Als je controller signalen in je sequencer opneemt en/of tekent met de muis lijkt me dat net zo handig. Alleen bij multi aftertouch lijkt me dat wat moeilijker. Da's wel interessant bij het inspelen. Per toets een aparte aftertouch op bijv een filter kan erg expressief worden. :)

Origineel geplaatst door fuse
Da's wel interessant bij het inspelen. Per toets een aparte aftertouch op bijv een filter kan erg expressief worden. :)

Ja, polyphonic aftertouch of zoiets, alleen ... op welke synths kan je dat aantreffen? Op een CS-80, een Yamaha natuurlijk ;)

Back