Aanschaf van een Synth.. HEELLLPPPP

Boterletter

Ingeburgerd
Ik ben al jaren onder de indruk van Vangelis, de sound vind ik geweldig.
Nu ben ik een beetje aan het kijken naar een leuke synth om eens mee te beginnen, ik ben niet zo iemand die avonden met sequencers e.d aan de gang gaat, ik wil eigenlijk gewoon zonder al teveel poespoas vette geluiden uit een apparaat halen.

Nu ben ik eigenlijk een beetje (boel) verliefd op de Roland JD-800 geworden, vanwege de standaard geluiden en de mogelijkheden om daarmee te spelen. Maar ja, de JD-800 is inmiddels zo'n 20 jaar oud en ik kan me voorstellen dat er in de tussentijd misschien wel betere, nog beter klinkende synth's zijn gekomen.. Heeft iemand hier enig zinnig commentaar op ??

Om welk jaar Vangelis gaat 't hier? Blade Runner of 1492 scheelt zich nogal.

Om welk jaar Vangelis gaat 't hier? Blade Runner of 1492 scheelt zich nogal.

Ik vind de 'dromerige' sound mooi, chariots of fire, antarctica etc. Ook de soort muziek die Kitaro maakt, vind ik erg lekker klinken.

de jd800 was een favoriet van vangelis en is veel door hem gebruikt.
kijk ook eens naar een korg wavestation, niet zo hands on als de roland maar zeker bijzonder als het om ambient gaat.

Hoi,

Ik ben zelf ook groot fan van Vangelis en ik heb blijkbaar een reputatie dat dit ook in mijn eigen nummer naar voor komt (je kan dit verifiëren op m'n site www.guy-lian-music.be). Voor de typische stringpads gebruik ik een Roland D20. Daar zat origineel een 'Warm Pad' preset in en die kan je zo tweaken dat je heel dicht in de buurt komt.

Wat ik zelf niet heb, maar wel op YouTube heb gezien/gehoord: Een MicroKorg kan wel héél dicht tegen een RS505 aanleunen.

Voorts gebruik ik ook een DX7 voor de vele belachtige geluiden die ook hij in het verleden heeft gebruikt.

Maar wat mij persoonlijk heel veel heeft verdergeholpen is een Emulator E4 of E4 Ultra met daarbij een hoop standaard geluidsbibliotheken. Dan merk je plots dat een heleboel Vangelisgeluiden zomaar voor het grijpen liggen.

Even gerecapituleerd:
Roland D10,D20 of D110
Yamaha: DX7 (MkI of II) of eventueel een SY77 of 99 (deze laatsten zijn heel goed voor CS80 brass geluiden in combinatie met de D20)
EMU: Sampler uit de Exxxx serie (gewoon of Ultra) met een aantal goeie bibiotheken (9 standaard CD's, Symphony of Voices, Distorted Reality).

En wat ook heel belangrijk is (is ook al door Unic geopperd): een goeie reverb of reverb plugin. Ik ben voorstander van de TC M-One, maar er zijn er andere die even goed aan je smaak kunnen voldoen.

Hopelijk heb je hier iets aan ;)

Succes :doei:

BIJV.

Dit nummer heb ik gemaakt met alleen soft-synths zoals:
Hypersonic 2
Nexus
iblit
CS80-V
willekeurige piano.
samples

+delay+reverb etc etc

Het maakt in mijn ogen dus niet echt uit wat je gebruikt. De sound noem ik een mengelmoesje van de nieuwe en oude vangelis sound.

"Paradise on Earth" net zoiets, maar die is wat voluptueuzer.

BIJV.

Dit nummer heb ik gemaakt met alleen soft-synths zoals:

Het maakt in mijn ogen dus niet echt uit wat je gebruikt. De sound noem ik een mengelmoesje van de nieuwe en oude vangelis sound.

http://www.youtube.com/watch?v=yd59bhMpOJc

"Paradise on Earth" net zoiets, maar die is wat voluptueuzer.

Dit klinkt inderdaad ook erg goed ! komt inderdaad dichtbij wat ik wil.. :okdan: volgens mij, kunnen er hier best een aantal mensen verzamelcd's maken .. met een aantal allemaal een eigen stuk muziek maken en dat op een CD zetten.. wedden dat je omzet maakt !

Hoi,

Ik ben zelf ook groot fan van Vangelis en ik heb blijkbaar een reputatie dat dit ook in mijn eigen nummer naar voor komt (je kan dit verifiëren op m'n site www.guy-lian-music.be).

Klinkt allemaal ook erg lekker ! jij maakt een beetje mengelmoes van Vangelis en Jm-Jarre stijl.. niks mis mee.. ik zal eerlijk zeggen dat ik Jarre helemaal niks vind, maar jouw stijl trekt mij wel. Jarre is mij te commercieel, ik vind veel van z'n werk te 'rampestamperig' en daar hou ik niet zo van. Maar jouw werk is lekkerr ! :okdan: Wanneer komen de CD's !?

Back