internet sessies

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
het lijkt mij bijzonder geinig om af en toe, als het even kan, via het synthforum cq www geimproviseerde muziek te maken.
Dat is, met verschillende mensen tegelijk op verschillende locaties dus.
is dat mogelijk via streaming audio?
ik ben op dat vlak niet erg op de hoogte van de mogelijkheden.

dus, ideeen, iemand?

het moet in ieder geval zo live als mogelijk is, een soort van realtime dus.
en als het even kan met beeld, bv, stemmig zwartwit 640x480 ofzo....................

:mega:

Laatst gewijzigd:
in het verleden al dergelijk zaken gezien, damn gatenkaas geheugen,
je zit wel met natuurlijk een enorme latency
ik weet niet welk systeem er voor gebruikt moet worden, maar ik meen te denken dat je best met een latency van 1 maat speelt. en daar valt als echte muziekant zeker mee te werken

met beeld gaat het wel moeilijk worden (als ook daar collaboratief gewerkt wordt)

dit alles is zeker interessant. als iemand die de internettechnologie ontwikkeling op de voet volgt kan ik zeker zegen dat het in de toekomst nog perfect mogelijk zal zijn, nu is het een beetje moeilijk, maar wel mogelijk.

in het verleden al dergelijk zaken gezien,
je zit wel met natuurlijk een enorme latency....
Is t toen gelukt? Of?...

dit alles is zeker interessant. als iemand die de internettechnologie ontwikkeling op de voet volgt kan ik zeker zegen dat het in de toekomst nog perfect mogelijk zal zijn, nu is het een beetje moeilijk, maar wel mogelijk.
:{ Onlijn jammen.. .. WOOOW !

op gebied van apple/osx kan je in elk geval audio en midi standaard over netwerk versturen (aunetsend met paswoord te beveiligen).. mischien een kwestie van poorten openzetten op router dunno
maar er moet echt wel een systeem zijn die inspeelt op die latency (en dus iets als 1 maat gebruikt)

Heb in 't verleden samen met iemand van het forum hier zitten jammen via Skype, werkte prima toen voor met 2 personen.. maar met meerdere .. ? wel een leuk idee

iets 'in the cloud' ontwikkelen :)

Er zijn wel wat experimentele projecten waarbij één iemand een maat muziek maakt, die dan opstuurt naar iemand anders. Die doet er iets mee, geluidje erbij/eraf of maatje erbij of iets dergelijks, en die stuurt hem weer door.

En na een tijd heb je een kakafonie :)

wel iets gevonden: 30 dagen gratis http://www.ejamming.com/

ok,.........

het idee van beeld erbij is met de huidige snelheden zelfs op 1fs bij een whopping postzegelformaat niet eens fatsoenlijk mogelijk.
blijf t over audio,..

we zoeken door.

Het lijkt me een leuk idee! Volgens mij bestaat al een site over "virtual band" waar je gratis een login kunt hebben en daarna "spreek je" een tijdstip aan. Maar je zit wel met het latency probleem en dat is nog lastig.

Via skype kun je volgens mij alleen met z'n tweeën...

Wat het leuk zou zijn is als zelfs "youtube" die mogelijkheid aanbiedt, net als een "live streaming" maar met meerdere mensen tegelijk zoals jullie dat willen. Ik ben benieuwd!

het meest ideale lijkt me een DAW waar je met een aantal mensen tegelijk in kunt werken
Dat is mogelijk!

Een optie zou zijn om een terminal server te draaien (virtueel of hardwarematisch), dan kun je met verschillende mensen via RDP protocol inloggen op die server en bij elkaar in de sessie gaan. Dan via een Teamspeak achtig stuk software met elkaar communiceren, zodat er niet vervelend door elkaar wordt gewerkt. Dan kun je dus met meerdere mensen in bijv Ableton, FL-studio of Cubase etc werken.

Ook kun je bijvoorbeeld zoiets als gotomeeting gebruiken. Dit gebruiken we op de zaak ook. Erg fijn pakket, maar rete duur ;) http://www.gotomeeting.com/fec/

Eventueel kun je op die terminal server dan weer een VNC server draaien en kunnen mensen via VNC viewer (gratis) meekijken, en meeklikken etc. Geluid is echter wel een problematisch iets via VNC.

op gebied van apple/osx kan je in elk geval audio en midi standaard over netwerk versturen (aunetsend met paswoord te beveiligen).. mischien een kwestie van poorten openzetten op router dunno
maar er moet echt wel een systeem zijn die inspeelt op die latency (en dus iets als 1 maat gebruikt)

Je moet dan QoS gebruiken (Quality of Service). Hiermee kun je bepaalde protocollen voorrang geven over het netwerk. Bijvoorbeeld een audio-stream. Op een vroege laag in het OSI-model gebeurt dit al, dus erg effectief!

Zo kan ik nog een flink aantal oplossingen hiervoor noemen, maar zoals altijd geld in de IT-wereld: Zo gezegd is in dit geval niet zomaar gedaan!

Laatst gewijzigd:
Schitterend idee

Schitterend idee

PabloDeMode schreef:
Wat het leuk zou zijn is als zelfs "youtube" die mogelijkheid aanbiedt, net als een "live streaming" maar met meerdere mensen tegelijk zoals jullie dat willen. Ik ben benieuwd!
Een leuk begin zou al zijn dat je je eigen video kan overlayen op iemand anders zijn/haar video.
Een muzikale video-reactie zeg maar, waarin je de ander zijn/haar video verrijkt.
De beelden kan je dan halftransparant over mekaar heenleggen of regios aanduiden waarin het ene beeld dan wel het andere beeld zichtbaar moet zijn.
Voor de audio volstaan twee volume-faders.

Zou echt mega-succes zijn :bekdicht:

En raken we eindelijk ook eens af van die doodsaaie one-man-productions.
Waar is de tijd van de spontane groove met 3-4 man in de garagebox. Ieder die goed is in zijn/haar ding.

mja, dat is weer meer een knap staaltje montage-werk dan een echte spontane groove. Heb ik het niet zo voor.

http://www.ninjam.com/

NINJAM is a program to allow people to make real music together via the Internet. Every participant can hear every other participant. Each user can also tweak their personal mix to his or her liking. NINJAM is cross-platform, with clients available for Mac OS X and Windows.

Latency in NINJAM is measured in measures, and that's what makes it interesting.

Back