range releasetijd compressor aanpassen

djrazor

Cortex Driller
In hoeverre is het mogelijk om de (range van de) releasetijd van een compressor aan te passen? Heb er hier eentje die niet sneller gaat dan 100 ms en in sommige gevallen zou het gewenst zijn dat deze wat korter kon (zo'n 50 ofzo). Het liefst zou ik willen dat de range van de releasetijd vergroot zou kunnen worden, maar het zou ook al mooi zijn als de release gelijkmatig verkort zou kunnen worden.
Is dit een kwestie van wat componenten vervangen door onderdelen met andere waardes of is dit niet zo eenvoudig?

Het betreft overigens een C-Com Opti van Samson. Ik heb hier vooralsnog geen servicemanual van gevonden.

Ben je zo blij met het geluid van dat die comp. :? Er moet best wel wat gebeuren volgens mij om die attack time kleiner te laten worden. Ik heb zelf altijd een dbx166xl gebruikt, erg goed betaalbaar en heeft 3ms tot 340ms voor 15dB gainreduction. kost 2de hands soms nog net geen 100euro. Ik zou daarvoor die Samson gewoon verkopen.

Ben je zo blij met het geluid van dat die comp.

Nee, ben er niet blij mee, want ik wil dat de release korter kan :) (dus niet de attack, maar dat zal technisch gezien denk ik niet zo'n verschil maken)

De klank is echt niet superbijzonder maar als de release met een kleine aanpassing veranderd zou kunnen worden, is het bruikbaar zat voor de huidige toepassing en is dat weer een stuk goedkoper dan het kopen van een nieuwe/ andere. Maar jullie denken dus dat dit niet zo eenvoudig gaat als bijvoorbeeld het aanpassen de lfo-snelheid van een Juno 60? :)

Meestal is het een RC netwerk, oftwel Resistor/weerstand en Capacitor/condensator.
Als je dus de waarde van de condensator in het release netwerk aanpast kun je ook de releasetijd aanpassen. Maar hoe en wat kan ik pas echt zeggen als ik het schema zie.
Alles is mogelijk, ze hebben dat ding ook ontworpen en gebouwd en kan dus ook aangepast worden.

EDIT: zie nu dat het een optische compressor is, is vaak wel wat lastiger omdat vactrol (optische deel) een en ander bepaald. Maar dan nog is het mogelijk alleen weet ik niet of het echt wat toe zal gaan voegen.

het hangt er een beetje vanaf hoe ze de attack release potmetrss geschakeld hebben.
als het een gewone klassieke attack rel combie is dan kan je de releasetijd niet veel korter maken door wat weerstanden te veranderen.
dit omdat de releasepotmeter parallel over de timingcap zit, en bij een te kleine waarde wordt niet alleen je rel tijd korter, maar ook de stuurspanning voor de opto.
dit vooral bij langere att. tijden ( de att. pot staat in serie met de timing cap)

je kan wel proberen de timing cap. kleiner te maken, maar je attacktijd wordt dan ook kleiner.

@ da goose: Bedankt voor de toelichting en het meedenken; ik zal nog eens verder kijken of ik een service manual o.i.d. kan vinden, zou inderdaad wel erg handig zijn :)

@ j.baars: Ook bedankt voor je info :) op zich zou ik het niet erg vinden als de attacktijd wat korter wordt, mits het niet te veel wordt. Je geeft aan dat de stuurspanning voor de opto kleiner zou worden als de waarde van de timingcap te laag wordt. Betekent dit dat het triggersignaal voor de compressor dan als het ware minder hard wordt, of roep ik nu iets raars? :)

bijna goed,........

de regelspanning voor de opto kan te klein worden als de waarde van de release pot ( samen met evt serie weerstand) te klein genomen wordt.
( vormt een spanningsdeler iswm de attackpotmeter)
dit is alleen bij de (klassieke) veelgebruikte attack release regeling .
verkleining van de cap is dan juist de enige mogelijkgheid.

:mega:

zie nu dat het een optische compressor is, is vaak wel wat lastiger omdat vactrol (optische deel) een en ander bepaald. Maar dan nog is het mogelijk alleen weet ik niet of het echt wat toe zal gaan voegen.
je kan kijken of er een Vactrol of er een NSL in zit. Als er een Vactrol VTL 5C9 heb je pech want dat is de snelste uit de serie. Anders kan het hiermee proberen. Succes

@digitaldavy: thanks voor de toevoeging :okdan:

Ik heb nu al reactie van Samson (chapeau!!) en de beste man heeft me een schema gestuurd. Heb er nog niet echt naar gekeken (ben aan het werk), maar aangezien termen als attack en release in het schema terug te vinden zijn denk ik zeker dat 'ie nuttige info bevat :)

Attachments

• C_COM_OPTI__FULL.pdf
    387 KB · Bekeken: 100
Merci :)

Toch even ter verduidelijking; het gaat me in dit geval om de release. Als ik het schema zo bekijk, lijkt de 3R15 me inderdaad voor de attack.

Ik neem voorzichtig aan dat ik dus de 3R20 nodig heb voor de release, want die zit, net als de attack, tussen de potmeter en diode. Waarde is nu 100k dus wellicht dat ik eens een 10k kan proberen. Klopt dit zo'n beetje? :)

Voilla.................

de release tijd wordt met 10 K bij benadering 10mS

je mag minimaal tot 1K gaan ( 1mS), weet alleen niet of dat nog lekker werkt.

lijkt mij ook wat onzinnig, een rel. korter dan 10mS.

en de kans op terugkoppeling via de sidechain wordt ook groter, dan krijg je motorboot effecten.

:mega:

Op het schema zie ik een Vactrol VTL5C4. Wat ik al eerder zei, je kan deze door een Vactrol VTL5C9 vervangen.

Nou zijn ze moeilijk te verkrijgen in Nederland, hier een adresje.
Vactrol VTL5C9

Op het schema zie ik een Vactrol VTL5C4. Wat ik al eerder zei, je kan deze door een Vactrol VTL5C9 vervangen.

Nou zijn ze moeilijk te verkrijgen in Nederland, hier een adresje.
Vactrol VTL5C9

dat heeft natuurlijk alleen nut als de vactrol trager is dan de min, attacktijd.
en aangezien het hier om de release gaat hoeft deze niet vervangen te worden.

:koffie:

Back