Hoe maak je regen en donder?

Gnn

A D# F# E
Hallo,

Zaterdag heb ik een optreden en sinds een week een nieuwe Kurzweil PC3X (vooral dat laatste maakt me erg enthousiast...).

Nu hebben we een nummer, waar een klein stukje "verdrietige regen" in moet en daarna een "vette, harde en zware donder". Met die donder kom je (stiekem) heel ver als je een bass neemt, suspedaal indrukt en veel (atonaal) op de laagste toetsen ramt... Maar regen is iets moeilijker... De achtergrond moet iets van ruis zijn (ik vond al iets van een "brush kit" waar een soort van bruikbaar geluid in zat), maar er moet nog iets "tikkends" overheen (voor de druppels dichterbij8)).

Heeft iemand een idee hoe ik een beetje mooie regen kan maken? Tips, trucs? Ook als iemand een idee heeft voor het maken van een betere donder is dat idee heeeeel erg welkom!

Alvast bedankt!
Gnn

Begin eens met een noise-oscilator en het filter een beetje dicht trekken, daarna een LFO met Random waveform het filter een beetje laten moduleren, beetje resonance erbij etc etc Allemaal beetjes :D

Met 'n groot stuk blik.. omweer.

Met 'n emmer water en 'n volle blaas... regern.

In de meeste synths zit wel een GM geluiden bank verborgen. Ik weet niet hoe het met de PC3X is. Waarschijnlijk zitten er ook gewoon redelijke samples in die je zo kunt gebruiken.

En anders met ruis aan de gang gaan.

Samplen geen optie? Is het meest authentiek.

Attachments

• regen_donder.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 119
Helaas kan de PC3X niet samplen (en helaas heb ik niet anders...) De backup-optie is ook .wav-jes afspelen met een mp3-spelertje...

Ik heb wel al wat effectjesgevonden; die varieerden van cello tot piep, maar geen concrete regen of donder...

Da is heh, da is. Maar afspelen op 'n ander geluidsdrager ken wel.

Donder valt te simuleren met een crash cymbal of zo'n china crash, als die in de drum kit van PC3X zit. Voor de druppels kun je een clave tik subtiel mixen met ruis, als je die kunt loopen of hertriggeren. Ik weet niet of dat mogelijk is met een PC3X. Waarschijnlijk zit een druppel sample ook in de sample set aan boord.

Edit: Ik zie dat die PC3X VAST aan boord heeft. Dan moet je loops kunnen maken en moet het lukken om stukjes sample te gebruiken om een resample effect te krijgen.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is t heel zonde......... Dat... wat? zo, n mooi ding.. en dan zeuren over regen en donder... ... PLEASE? Stuur wat aan?

regen en donder? please.... SAMPLING>>>> weet wat gij koopt! En vooral te gebruiken in uwe zin!! anders heeft t leven toch geen zin?```````````````````````````````Bandje? spelen? Heeft dit dan zo,n groot gegeven in uwe band? ...

Man ... :bekdicht:

Op de iPhone heb je een regen app met verschillende regensamples die lang duren.
Voor onweer heb je misschien ook wel een app ;)

Maareh, zo'n gm bankje van de geluidskaart van een computer heeft ook regen en onweer.

Laptoppie meenemen met wat samples en een simpel mixprogammatje?

Back