Hoe laat je een geluid traploos in toonhoogte stijgen of dalen?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik zit met het idee voor een track maar ik zit nog te bedenken hoe je de toonhoogte van een piano vst zoals bij een viool of fretloze bass over een aantal maten traploos laat dalen of stijgen.
Ik werk met Ableton, iemand een idee, een suggestie, misschien iets met M4L of een andere manier?
Ik heb wat gegoogled maar kon er niets over vinden.

Glide ? Als dat op je synth zit hoor, kun je vaak qua tijd instellen van snel tot langzamer zeg maar, en als je dan noten laat overlappen dan glijdt dat soepel omhoog of omlaag. Groetjes

Glide ? Als dat op je synth zit hoor, kun je vaak qua tijd instellen van snel tot langzamer zeg maar, en als je dan noten laat overlappen dan glijdt dat soepel omhoog of omlaag. Groetjes
Dank je, glide ja maar het gaat over een piano vst.

Ik zag wel ondertussen dat je in clips via automation dat kan doen maar nu nog in arrangementview.

MPE en dan pitch bend op de noot? Moet je VST wel MPE ondersteunen maar in theorie zou het moeten kunnen.

Met een EQ hard of software en dan high-pas filter en low-pas filter en dan schuiven over de 20 - 20k frequentie spectrum.

MPE en dan pitch bend op de noot? Moet je VST wel MPE ondersteunen maar in theorie zou het moeten kunnen.
Ik heb geen mpe controller
Pitch shift met een automation of lfo?
wel geprobeerd maar als ik een lfo op de pitch map dan gaat ie op en neer, ik zoek iets wat alleen daalt.
Met een EQ hard of software en dan high-pas filter en low-pas filter en dan schuiven over de 20 - 20k frequentie spectrum.
Geprobeerd met een EQ, ik kreeg steeds het filter te horen maar niet dat de pitch veranderde of ik heb je niet goed begrepen misschien?

Beweeg je pitchbender naar links en neem die beweging( automation) op als midi ?

Dank voor al de reacties.
Ik zat veel te moeilijk te denken zoals automation enz want idd gewoon met de pichtbend aan de gang in midi en het probleem is opgelost.

Ik denk dat ik nog niet wakker was...maar nu wel!

Zou handig zijn als er een pitchbender op de piano zit, maar het is een piano vst, dus dat is dan niet zo. Gebruik zelf niet zoveel piano in de muziek, meestal maar korte tonen of akkoorden.

Ik heb geen mpe controller
Mpe kan je ook in Ableton(handmatig) doen daar heb volgens mij niet speciaal een controller voor nodig.
Volgens mij laat deze YouTuber dit zien dat het ook zonder controller kan mpe in Ableton.

Maakt niet uit, je kunt het automaten. Gewoon pitch bend werkt uiteraard ook, maar da's dan niet per noot.
Mpe kan je ook in Ableton(handmatig) doen daar heb volgens mij niet speciaal een controller voor nodig.
Volgens mij laat deze YouTuber dit zien dat het ook zonder controller kan mpe in Ableton.
Bedankt, ik ga het bekijken want dat kan dan wel handig zijn ook al heb je geen mpe controller

Back