Korg Legacy hulp gevraagd

divinio

Starting Up...
Hier ben ik weer ;)

Ik heb een vraagje aan de mensen die de Korg Legacy bezitten. Maar anderen zullen hier waarschijnlijk even goed op kunnen antwoorden.

Ik gebruik de preset 103: Minor Hit uit de Korg LegacyCell maar hier zit een irritant geluidje tussen dat ik er niet uit krijg.

Het is geen vuvuzela maar wel dat hoge slepende geluidje dat er bij komt.
Door de Delay die gebruikt wordt valt het nog meer op maar als ik de Delay uit zet hoor je dat dit al in het bron signaal zit van de Polysix.

En hier weet ik dus niet wat te doen om het er uit te halen!

Please help me :geslaagd:

Attachments

• LegacyCell.mp3
    598 KB · Bekeken: 110
Het is inderdaad gelukt om dat soort hi-hat achtige er uit te halen maar helaas is ook een groot deel van de dynamiek verloren hiermee.

Maar ik ga hier zelf eens mee verder werken. Heb beide patchen nu om ze makkelijker te vergelijken.

Alvast bedankt!

Hey Roland,

Ik heb een nieuwe vraag ivm een preset uit de LegacyCell.
Nr 121 Sliding S&H

Google heeft me al wat meer info verschaft over wat Sample & Hold betekent. En een artikel uit de Sound on Sound Synth Secrets nog veel meer.

http://www.soundonsound.com/sos/aug00/articles/synthsec.htm

Eingelijk al veel te veel naar de kennis die ik nog maar heb. Morgen dat artikel maar eens printen want zo op het scherm is het al snel te ingewikkeld voor mij. Maar de basis heb ik zo wel begrepen denk ik.

Leuke functie die S&H en het SOS artikel vernoemt dat deze functie van de Buchla Model 264 ook is ingebouwd op de MS20. De Patch 121 is namelijk een MS20 en ik ben er dus al naar de settings van gaan kijken hoe het werkt. Ik kom er zo wel wat uit dat het de Modulation Generator is en ook hoe de kabeltjes lopen tss Pink noise en S&H en Clock etc. Daar heb ik ook al wat mee zitten testen.

Maar je hoort in de bijgevoegde sample dus duidelijk het effect maar als af en toe die pink noise er tusen komt is het soms wat harder en soms zachter. Niet altijd op zelfde moment ook niet. Soms hogere tonen ook. Ergens wil ik daar meer controle over want ik wou er wel mss een melodie uit zien te persen op de ene of andere manier.

Maar daarvoor snap ik nog niet wat ik net moet doen. Is dat gewoon altijd redelijk random? Of kan je dat echt afstellen? Aan die "MG WAVEFORM" raken stuurt alles meteen de verkeerde kant op.

Graag jouw instructief licht nogmaals op een andere preset van de Legacy
:geslaagd:

Attachments

• S&H sample.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 93
Hey Roland,

Ik heb een nieuwe vraag ivm een preset uit de LegacyCell.
Nr 121 Sliding S&H

Google heeft me al wat meer info verschaft over wat Sample & Hold betekent. En een artikel uit de Sound on Sound Synth Secrets nog veel meer.

http://www.soundonsound.com/sos/aug00/articles/synthsec.htm

Eingelijk al veel te veel naar de kennis die ik nog maar heb. Morgen dat artikel maar eens printen want zo op het scherm is het al snel te ingewikkeld voor mij. Maar de basis heb ik zo wel begrepen denk ik.

Leuke functie die S&H en het SOS artikel vernoemt dat deze functie van de Buchla Model 264 ook is ingebouwd op de MS20. De Patch 121 is namelijk een MS20 en ik ben er dus al naar de settings van gaan kijken hoe het werkt. Ik kom er zo wel wat uit dat het de Modulation Generator is en ook hoe de kabeltjes lopen tss Pink noise en S&H en Clock etc. Daar heb ik ook al wat mee zitten testen.

Maar je hoort in de bijgevoegde sample dus duidelijk het effect maar als af en toe die pink noise er tusen komt is het soms wat harder en soms zachter. Niet altijd op zelfde moment ook niet. Soms hogere tonen ook. Ergens wil ik daar meer controle over want ik wou er wel mss een melodie uit zien te persen op de ene of andere manier.

Maar daarvoor snap ik nog niet wat ik net moet doen. Is dat gewoon altijd redelijk random? Of kan je dat echt afstellen? Aan die "MG WAVEFORM" raken stuurt alles meteen de verkeerde kant op.

Graag jouw instructief licht nogmaals op een andere preset van de Legacy
:geslaagd:
Ik heb jaren terug wel wat op MS20 gewerkt maar niet op die vernieuwde versie de Korg Legacy... (is die ook monofoon trouwens ?)
Het uitgangssignaal van de Sample & Hold wordt altijd bepaald door het ingangssignaal. Pink noise is een 'randomsignaal' en zal dus ook random aan de S&H uitgang geven. Patch eens een LFO sinussignaal op de S&H ingang, dat lijkt me een beter begin om te leren wat de S&H doet.

je kan de s&h nauwkeurig instellen. de s&h heeft 2 ingangen. 1 als clock signaal en 1 voor een stuursignaal. elke keer wanneer er de module een clock/trigger krijgt(mag dus ook een trigger signaal van je toetsenboard zijn), wordt de waarde van het stuursignaal 'gelezen' en die waarde wordt dan uitgestuurd. het is, net wat audiocollage schrijft, ruis(is allemaal sinus signalen over vele frequenties en willekeurig) geeft een random(willekeurig) signaal af. wanneer je de oscillator frequentie hiermee moduleert, krijg je een willekeurig atonaal melodie lijntje. stel nu dat je een stijgende zaagtand golf van de lfo gebruikt, dan zal je een oplopend melodie lijntje krijgen en met een dalende zaagtand andersom. met een driehoek golfvorm een omhoog-omlaag melodietje.
met blok of puls alleen hoog-laag. de verhouding tussen het trigger en stuursignaal is belangrijk voor de tonaliteit. overigens hoef je je niet te beperken tot een lfo signaal. je kan b.v. ook het stuursignaal van 1 van de eg's gebruiken. verder kan je het stuursignaal uit de s&h module ook voor filter en amplitude modulatie gebruiken. ok, dit was het even over stuursignalen. je kan nl. ook de s&h module gebruiken om audio te 'locken' voor ppl(phase lock loop). dit is een speciaal soort sync. dus ipv een trigger en een stuursignaal, gebruik je de de uitgang normaal van 2 osc's als input voor de s&h. fantasties om akoestische instrumenten na te bootsen. maar dit is weer een ander verhaal.met de ms 20 gaat dit niet op maar je kan spannende resultaten verkrijgen in combi met audio-in en die naar de cv in van osc 1 te sturen en die te betrekken in de ring modulatie van osc 2 (overigens allemaal in mn boek:))

Laatst gewijzigd:
je kan nl. ook de s&h module gebruiken om audio te 'locken' voor ppl(phase lock loop). dit is een speciaal soort sync. dus ipv een trigger en een stuursignaal, gebruik je de de uitgang normaal van 2 osc's als input voor de s&h. fantasties om akoestische instrumenten na te bootsen.

welke eigenschap van akoestische instrumenten wordt daarmee nagebootst?

Het hele s&h verhaal is duidelijk nog geen spek voor mijn bek :geslaagd:

Ik zit echt nog de basis te leren. Ik kan zo net wel volgen wat jullie zeggen maar het praktische kan ik echt niet toepassen.

Maar alvast bedankt voor de uitleg. In een nabije toekomst lukt dit vast wel ;)

Ik zat deze middag in het zonnetje nog een S.O.S.-artikel te lezen over de Legacy Collection waar mooie verkoperspraat in stond over de MS20: "Korg analogue synths had very rich, fruity-sounding filters and they were capable of some great sounds".

In mijn ogen is een LP-filter toch gewoon een LP-filter en een HP een HP filter? Hoe moet ik dat dan begrijpen dat de Korg LP-filter anders zal klinken dan een Yamaha LP filter?

Als elk lp filter een lp is en je die vergelijking doortrekt dat elke osc een osc is, waarom zijn er dan zoveel verschillende synths?
Er zijn verschillende filter ontwerpen en verschillende klanken etc etc......daarom dus.

Die vraag heb ik me vroeger wel vaker gesteld hoor als nOOb als het toch allemaal begon met oscillators.....

Dus dit is dan mijn volgende stap in het nOOb landschap.

Want voor mij is een LP of HP gewoon iets weg snijden uit het spectrum (even kort door de bocht genomen) en ik kon me moeilijk inbeelden hoe de ene dit mooier doet dan de andere...

Mooier, rauwer, onvoorspelbaarder, stabielel, beter trackend (voor als je het filter als osc. wilt gebruiken).
Kijk anders even op wat sites van modulaire synthbouwers en luister naar de verschillende filters.

grtz Bruce

@waveguide7: ppl is een sync vorm. wanneer je normaal een gesyncte osc door de harmonisch inhoud laat lopen wanneer je een hogere frequentie laat aannemen dan de syncende osc, zal deze kwa timbre agressiever worden. met ppl behoud je meer het oorspronkelijk timbre en is te gebruiken voor b.v. overblazen. het klinkt heel natuurlijk.
zie onder meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase-locked_loop

Want voor mij is een LP of HP gewoon iets weg snijden uit het spectrum (even kort door de bocht genomen) en ik kon me moeilijk inbeelden hoe de ene dit mooier doet dan de andere...

Dat kunstje werkt als je het Platonisch ideaal aanneemt van een filter, maar dat hebben we niet.

Als je de resonantie van een Moog-filter opendraait heeft dit invloed op de lage frequenties - die worden namelijk gedempt. Nieuwere ontwerpen compenseren daar voor, maar hebben nog wel steeds de vereiste dat de totale output van de filter de versterker niet moet oversturen, en als je resonantie ziet als sinus + oscillator-golfvorm, dan moet je toch op een of andere manier ingrijpen.

Verder is er een leuk trucje uit te halen in Reason's Thor - probeer maar eens zwaar gefilterde ruis - oftewel een relatief langzaam veranderend random signaal) toe te wijzen als modulator voor de cutoff) terwijl de resonantie hoog staat. De resonantie-frequentie "wiebelt" dan; en met dat soort instabiliteiten heb je bij imperfecte filters bijvoorbeeld ook te maken.

Dit is een situatie waar wat ervaring met oudere hardware (of nieuwere modulaire modules) wel helpt, omdat de verschillen duidelijker te horen zijn. De Alesis Ion demonstreert dit ook mooi; er zijn verschillende emulaties van filters en door er door te lopen merk je echt wel dat daar al verschil in zit, en dat "gewoon wat weghalen" dus niet zo gewoon en vanzelfsprekend is. Het is alleen zo dat het gros van de synths maar 1 soort lowpass, 1 soort highpass etc. heeft.

Het hele s&h verhaal is duidelijk nog geen spek voor mijn bek :geslaagd:

Ik zit echt nog de basis te leren. Ik kan zo net wel volgen wat jullie zeggen maar het praktische kan ik echt niet toepassen.

Maar alvast bedankt voor de uitleg. In een nabije toekomst lukt dit vast wel ;)
Oefening baart kunst !
Experimenteren met aandacht.
Ik zat deze middag in het zonnetje nog een S.O.S.-artikel te lezen over de Legacy Collection waar mooie verkoperspraat in stond over de MS20: "Korg analogue synths had very rich, fruity-sounding filters and they were capable of some great sounds".

In mijn ogen is een LP-filter toch gewoon een LP-filter en een HP een HP filter? Hoe moet ik dat dan begrijpen dat de Korg LP-filter anders zal klinken dan een Yamaha LP filter?
Je hebt gewoon diverse types en filters die meer of minder verzwakken.
De rest mag je veelal als verkoperspraat beschouwen (vet, warm, cool, grave, kut filters enzomeer).

Back