geluidtheorie voor de wiskundigen onder ons

dostech

Electric Intelligence
Ik heb recentelijk gelezen dat dissonantie ontstaat door interferentie als gevolg van periodieke versterking van de amplitude vanwege het samenvallen van de pieken

beats.GIF

het aantal pieken dat ontstaan is gelijk aan F1(s) - F2(s) als ik het mij goed herinner (ik heb het boekje aan mijn pa uitgeleend, dus ik kan het niet nakijken).

het voorbeeld was iets van 203 - 197 = 4 pieken per seconde. nu vroeg ik mij af of het binnen het hoorbare spectrum mogelijk is om 2 dissonante tonen te produceren waarvan de dissonantie een ondertoon kan produceren die gelijk met een bastoon kan worden gesteld, en of de dissonantie dan nog steeds als onprettig word ervaren. gezien ik op het moment het boekje niet meer heb en deze vraag mij blijft achtervolgen zou ik hem graag hier voorleggen.

Laatst gewijzigd:
Of je dus een bastoon kunt genereren van b.v. 60 Hz door twee geluiden van b.v. 1000 Hz en 1060 Hz te mengen ? Bedoel je zoiets ?

Ik denk dat dat niet gaat werken omdat, vls. mij, de verschilfrequentie de frequentie is waarbij een amplitude modulatie van de oorspronkelijke frequenties plaatsvindt. Dus niet een opzichzelf staand geluid.

Zeker weten doe ik het niet maar zal deze posting met spanning volgen !!

Thnx Hanz

juist, dank :) "Tartini tonen".

maar eens kijken wat er gebeurt als ik daar een baslijn in fase tegenover zet :)

Je hoeft er geen wiskunde op los te laten. Ik vraag me steeds meer af waarom mensen dat zo graag willen.

Als je die twee signalen door een mixer gooit, dan krijg je Beating. Dan worden de signalen gewoon opgeteld. Dit lijkt alsof het geluid gaat pulseren.
Maar wanneer je de ene met de andere moduleert, eigenlijk vermenigvuldigt, dan heb je simpel gezegd een Ringmodulator. Daar zijn die som- en verschiltonen erg belangrijk.
Goede synthesizers, zoals de NordLead2X, hebben een parameter waarmee je het resultaat van de Ringmodulator over een octaaf kunt verstemmen, zodat in Layers zelfs akkoorden kunnen worden gemaakt onder één toets, maar natuurlijk ook andere effecten.
Gewoon spelen met die geluidjes. Het is wel handig dat je weet hoe Beating en Ringmodulatie ontstaat, maar ik denk dat er weinigen zijn die om een bepaald effect te krijgen gaan zitten rekenen welke frequentie toegevoegd moet worden. En laat die nou niet in je synth instelbaar zijn, wel bijna, maar wel hoorbaar net niet.

Wout

... en of de dissonantie dan nog steeds als onprettig word ervaren. ...
Nog even een opmerkinkje. Waarom zou de zweving per definitie dissonant moeten zijn? Per slot doen hele groepen strijkers dit de hele tijd in het orkest en we vinden het mooi :D

Ik verspel als uitkomst van je experiment dat het meer effect heeft op de baslijn dan op de andere twee tonen. Het klinkt onlogisch, maar als bassist weet ik dat mijn bas beter klinkt als de rest redelijk zuiver speelt: er ontstaat een sensatie alsof de bas in het totaalgeluid gezogen wordt. :)

Wout

Er bestaan in Tibet een stel Monniken die dat met hun stem doen. Ze zingen 1 basistoon met z'n allen en maken met harmonischen die daar onstaan de melodie. Waanzinnig om te horen. Heb je dus geen Nordlaed voor nodig :-)

wel een groep monniken + onderdak + eten + etc.

doe mij die nord maar ...

Zonder dissonantie geen detuning (en vice versa) en dus uiteindelijk geen supersaws en dat is wel belangrijk :D
Een manier van detuning als die mogelijkheid er niet is om op een analoge synth twee naast elkaar gelegen toetsen aan te slaan met een dikke zaagtand. Heb je in principe hetzelfde als topicstart plaatje, dat wappert aan alle kanten op en neer als gevolg van versterking/verzwakking van de fases.

a/ wiskunde kan een hulpmiddel zijn bij het organiseren van geluid en je kan er beating mee uitrekenen, op voorwaarde dat de oscillators te gelijk met hun golfvorm beginnen.
hierna gaat de verstemde golfvorm in en uit fase.en hiermee de amplitude(hardheid) optellen/aftrekken. vergelijk b.v. een 3/4 en 4/4 maat. bij gelijke start zal de 3/4 gaan trekken, maar weer syncen op de 13de tel.
123412341234
123123123123
met twee golfvormen, wanneer je ze verstemd, zal je beating horen, als een tremolo fx.
hierna het is mogelijk dat je psycho akoestische 'ghost' noten kan genereren. er zijn strijktechnieken voor viool die zorgen dat er 'sub' klanken te horen zijn. zelf speel ik ook fluit(klassiek en modern) en er zijn duetten die gebruikmaken van deze 'valsheid' om deze ghostnotes op te roepen. mischien herkent wout dat ook, als lid van het pijpers gilde.
b/met wout eens dat je als bassist blij wordt wanneer de rest zuiver speeld.
nou denk ik dat dostech refereert aan die ghostnotes, dus een psycho akoesties fenomeen. ringmodulatie is wat anders, maar heeft bijna hetzelfde effect en met meer controlle. met alleen een sinus signaal is het goed controleerbaar. met andere golfvormen(dus rekeninghoudend met een hele inhoud van harmonischen) kan je zeer complexe structuren generen.
c/een happie rijst en we worden getrakteerd op een formantconcert.

Misschien moet je hier even naar kijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Als je een toon van 200 en 300 Hz weergeeft hoor je toch de fundamental (100 Hz)
als fantoomtoon.

... vergelijk b.v. een 3/4 en 4/4 maat. bij gelijke start zal de 3/4 gaan trekken, maar weer syncen op de 13de tel.
123412341234
123123123123 ...
Grappig. Ik zou alleen naar de 1'en kijken en het geheel als slechts 1 maat zien. Dan zie ik de [123] als een tel van de 4/4 maatsoort en de [1234] als de 3/4 maat, maar dan tegelijk. Dit patroon komt veel in Cubaanse muziek voor.
Drie tegen twee of vier trekt altijd. Ben de naam even kwijt, maar er is een 'soort' triool, meestal een drietal kwart noten die op twee tellen van de 4/4 maat worden gespeeld. Er worden drie noten gespeeld in plaats van twee, dus eigenlijk sneller, maar men neemt een vertraging waar...
zelf speel ik ook fluit(klassiek en modern) en er zijn duetten die gebruikmaken van deze 'valsheid' om deze ghostnotes op te roepen. mischien herkent wout dat ook, als lid van het pijpers gilde.
Niet helemaal. Het gilde probeert juist gohst te vermijden. Daarom glijden de tonen naar elkaar toe. Hans van Koolwijk maakt graag muziek met het Gilde van wege die kwaliteit.
Voor de Synthforumleden die niets van het Pijpers Gilde weten: het is een wereld wijde vereniging die van bamboe zelf fluiten produceren en bespelen. De bamboefluit heeft een mooie toon en is erg flexibel. Pijpen is het blazen op een rechte fluit, bijvoorbeeld een blokfluit, en de vernoeming van de sexuele handeling berust op een zekere overeenkomst van het uiteindelijke beeld. Dat het Gilde een zeer groot overschot aan vrouwen heeft is hierbij een bijzaak... Kom, aan een lid van het Tamboer en pijperskorps van de mariniers vraag je ook niet wie nu wie pijpt, of je bent bij DeltaLoyd verzekerd :D
b/met wout eens dat je als bassist blij wordt wanneer de rest zuiver speeld.
nou denk ik dat dostech refereert aan die ghostnotes, dus een psycho akoesties fenomeen. ...
Reactie in volgende post.

Wout

Lijkt me logisch, werkt net zo met antigeluid wat ook in de nieuwste jointstrikefighter wordt gebruikt, maar dan met tegenover gestelde geluidsgolven. Je moet geluid eigenlijk gewoon benaderen gelijk aan water, de weg van de minste of meeste weerstand.

:)djb, ik las je bericht en zat metteen aan die ouwe kleine radiootjes te denken. ja, dat klopt.
Jazeker, die baspartij van Paul McGartney was eigenlijk onmogelijk te horen via zo'n klein speakertje, maar toch lag ik verbaasd te genieten in bed toen Radio Londen Sgt. Pepper voor het eerst uitzond.

Een zekere professor Visser uit Eindhoven had dit phenomeen ontdekt, namelijk als de boventonen er in voldoende mate zijn, dat de grondtoon ook gegenereerd wordt.

Dat gebeurt ook bij mijn bas. Niet dat ik harder speel, ook niet omdat de boventonen het geluid versterken, maar simpel omdat de hersenen er van uitgaan als het ene er is het andere ook wel aanwezig zal zijn. Men kan de bas gewoon duidelijker horen. Maar het moet wel eerst geleerd worden... Er zijn mensen die geen Ghost tonen kunnen horen: nooit geleerd!

Wout

Er spoken zeker wat mensen rond Wout!!!!

Robert

Jazeker!
En in huizen met houdte vloeren krijg je ook iets extra's
vooral zolderkamers!
Maar ja leg een speeldoosje op een tafel en hij klingelt mooier :W
vandaar denk ik dat er iets is met hout
=)

Een zekere professor Visser uit Eindhoven had dit phenomeen ontdekt, namelijk als de boventonen er in voldoende mate zijn, dat de grondtoon ook gegenereerd wordt.

In de zin van , fantoomtoon, dus eigenlijk niet daadwerkelijk (aantoonbaar) gegenereerd wordt bedoel je?

zoals:

Misschien moet je hier even naar kijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Als je een toon van 200 en 300 Hz weergeeft hoor je toch de fundamental (100 Hz)
als fantoomtoon.

Back