KITT
Ouwe rot
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nee, ze zijn er wel, in de opname is de bas goed te horen, echter, het radiootje kan het niet zo goed weergeven, maar er zijn wel elementen van het oorspronkelijk materiaal aanwezig. Laten we wel wezen: een toon van 0,000000001 Hz kan nog altijd in een versterker en luidsprekersysteem ingevoerd worden, toch? De mens ervaart echter geen 'toon' meer, maar de speaker beweegt wel, misschien zelfs wel waarneembaar voor het oogIn de zin van , fantoomtoon, dus eigenlijk niet daadwerkelijk (aantoonbaar) gegenereerd wordt bedoel je?
(zeg maar een super sub bass)
Fantoom tonen ontstaan door onduidelijkheid in het aangeboden signaal; er worden meer trillingen waargenomen, zoals beating bij meer dan twee tonen. Vergelijkbaar met bomen in een bos op een afstand waargenomen. Het is niet te zien of je één dikke boom ziet of twee dunnere bomen vlak naast elkaar.
Laten we wel wezen: een toon van 0,000000001 Hz kan nog altijd in een versterker en luidsprekersysteem ingevoerd worden, toch? De mens ervaart echter geen 'toon' meer, maar de speaker beweegt wel, misschien zelfs wel waarneembaar voor het oog(zeg maar een super sub bass)
Laten we wel wezen: een toon van 0,000000001 Hz kan nog altijd in een versterker en luidsprekersysteem ingevoerd worden, toch? De mens ervaart echter geen 'toon' meer, maar de speaker beweegt wel, misschien zelfs wel waarneembaar voor het oog(zeg maar een super sub bass)
En natuurlijk wat je eigenlijk meet, toch? Als je de electrische signalen mixt, dan zal je ze niet waarnemen, maar wat als je het via een luidspreker en een microfoon opneemt en dan pas het spectrum meet? Zijn ze er dan wel of niet?Zijn ze er nou wel of niet, die spooktonen en die "missing fundamental"?
Het hangt er maar vanaf wat je onder "zijn" verstaat. ...
en ik heb al een paar biertjes op...
Je hoeft er geen wiskunde op los te laten. Ik vraag me steeds meer af waarom mensen dat zo graag willen.
Als je die twee signalen door een mixer gooit, dan krijg je Beating. Dan worden de signalen gewoon opgeteld. Dit lijkt alsof het geluid gaat pulseren.
Maar wanneer je de ene met de andere moduleert, eigenlijk vermenigvuldigt, dan heb je simpel gezegd een Ringmodulator. Daar zijn die som- en verschiltonen erg belangrijk.
Wout
zou die 100hz die er niet is maar je wel hoort dan ook nog versterkt kunnen worden als je er daadwerkelijk 100hz aan toevoegd ? Gaat het faseverhaal dan meetellen ?
Beste WaveGuide(21:3)
Maar even terug naar het onderwerp...
Zijn fantoom tonen, zwevingen en dergelijke alleen uit te leggen via wiskundige formules?
Dacht het niet!
Wout(5663-5663)
waves maakt toch gebruik van dergelijke veschijnselen in de maxxbass plugin?
Toch zie je het te beperkt. Nogmaals, ik heb niets tegen wiskundige formuleringen, als het maar een relatie heeft met de werkelijkheid die we bespreken.Ik dacht dat ik in mijn vorige post nou juist had laten zien dat jijzelf graag de wiskunde hanteert om je uitleg uit te leggen!
en daar waren waanzinnige formules met betrekking tot, bijvoorbeeld, standpunt, brandpunt, beeldhoek en noem maar op, en het perspektief (een zeer bruikbaar beeld element in de forografie), maar de praktijk is eenvoudig een paar stappen dichterbij of verderaf. Die wiskunde was leuk voor het inzicht, maar niet voor de praktijk.
Mag je alleen over muziek praten als je minimaal het AMV hebt behaald? En zij die het niet hebben mogen niet meedoen? Natuurlijk niet.

Verder is consonantie en dissonatie cultureel bepaald en hoe daar nu de wiskunde op past...? Ooit een Javaan horen verzuchten dat die slendro stemming zo ontzettend vals is?
Wout
Toch zie je het te beperkt. Nogmaals, ik heb niets tegen wiskundige formuleringen, als het maar een relatie heeft met de werkelijkheid die we bespreken.
Ik heb ooit de fotografieopleiding in Den Haag gedaan (en afgemaakten daar waren waanzinnige formules met betrekking tot, bijvoorbeeld, standpunt, brandpunt, beeldhoek en noem maar op, en het perspektief (een zeer bruikbaar beeld element in de forografie), maar de praktijk is eenvoudig een paar stappen dichterbij of verderaf. Die wiskunde was leuk voor het inzicht, maar niet voor de praktijk.
Maar ik hoop dat je niet tot de aanhangers van de 'stelling' behoort dat een atheïst niet over God mag praten?Mag je alleen over muziek praten als je minimaal het AMV hebt behaald? En zij die het niet hebben mogen niet meedoen? Natuurlijk niet.
En elementaire rekenkunde mag bekend worden geacht, zoals beheersing van de Nederlandse taal. Fourier analyse niet meteen...
Fourier analyse heeft net zoveel met muziek te maken als calorimetrie met een koud glas bier: het kan veel beschrijven, maar het gaat om die lekkere slok. Trouwens, Fourier had heel veel met calorimetrie te maken en ik heb vermoedens over het bier
Verder is consonantie en dissonatie cultureel bepaald en hoe daar nu de wiskunde op past...? Ooit een Javaan horen verzuchten dat die slendro stemming zo ontzettend vals is?
Wout