kringloop monitoring.

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
aangezien niet iedereen geld heeft om kleine kapitalen uit te geven aan echte monitors, althans de goeie dan.............
hier zal ik een lijstje maken van zeer goeie speakers die je met een beetje mazzel bij de kringloop kan vinden, eventueel met noodzakelijke modificaties en specs waar je rekening mee moet houden.

de aftrap.........

Telefunken TLX10 erg goed als nearfield 50Watt max 100Hz tot 20Khz 3dB

Celestion ditton100 ook erg goed als nearfield 40 Watt max 120Hz tot 20 Khz 2.5 dB

alle Philips MFB boxen, de kleinere zowel als nearfield en gewoon monitor, de grotere alleen als monitor ( dit ivm de nogal grote afstand tussen de units onderling)
mod´s;
zonder meer recappen, en de filters kunnen een stuk beter om het fasegedrag van de boxen te verbeteren, maar dat is voor fijnproevers.
de tweeters vervangen door iets betere, hou bij vervanging vooral rekening met de geluidsdruk.

wordt vervolgd............

koopjesjager
..hehe ok hint geld duss ook voor bv versterkers /tapedecks

Qua versterker kan ik de B&O Beomaster 8000 wel aanraden. 2 mono eindblokken met ieder een eigen voeding voeding en discrete bekabeling, en een discrete voorversterker die je kunt bypassen. En 't ziet er ook nog 'ns aardig uit. Je vind ze waarschijnlijk niet in de kringloop, maar op marktplaats komen ze wel eens voorbij voor heel beschaafde prijsjes.

Tapedecks blijven lastig. De staat waarin zo'n ding zegt vaak meer over de prestaties dan het merk, type en de prijs. Goede 'typische marktplaats' recorders zijn de Revox A77 en B77, Teac X10 en X1000 serie, Tascam 32 of 32-2, Akai GX 636 of 747, Philips N4520 of N4522... De meesten waren er in verschillende uitvoeringen, wat ze meer of minder geschikt maakt. Wat research is geboden :)

voor versterkers geldt, neem het vermogen zo ruim mogelijk.
dus 200 watt voor 50 watt boxen is goed.

een 10 watt versterker met 100 watt boxen, doe maar niet, dat gaat tweeters kosten.

voor tape liefhebbers, de oudere sonys en philipsen hebben een loopwerk wat erg veel rumble en jank veroorzaakt, niet geschikt voor muziek.
akai´s zijn wel goed, kleine uhers zijn vreselijk (de 4 en 6xxx serie), revox/studer is zonder meer goed, telefunken / grundig ook.
dit alles zonder andere spec´s in beschouwing te nemen.

:koffie:

Ik heb als monitors 2 oude Braun speakers. Sinds ik die dingen heb is m'n eindmix stukken beter. Voorheen deed ik het altijd met m'n JBL speakers. De JBL's hebben me ooit 500 kei harde guldens gekost. De Braun speakertjes heb ik gekregen. Dit heeft altijd op 'n Philips MFB versterker gezeten. De versterker heb ik ooit voor 30 euri bij de kringloop gehaald.

Als ik thuus bin zal ik de type nummers eens opzoeken.

Braun was idd ook behoorlijk goed. ( nooit zelf geprobeerd trouwens, wel gehoord)

nog meer..

Kef Cresta, de oude ( houten randje ) , iets van 1975.
ongeschikt als nearfield, en ook ongeschikt als gewoon Monitor.
maar bijzonder geschikt als spraak monitor.

ik heb ook een kleine lading latere Tannoys ( jaren 90 boekenplank speakers) geprobeerd.
voor zover ik kon bekijken allemaal ongeschikt voor wat dan ook.

veel van de 60 70 en 80er jaren Tannoys zijn wel heel aardig als monitor ( de mercury mkII, stratford ed)

IMF compactII ietwat eingenaardig laag ( zijn transmissielijnen) wel bruikbaar.

veel engelse merken hebben een soort van ¨wollig¨ geluid, moet je rekening mee houden.

veel engelse merken hebben een soort van ¨wollig¨ geluid, moet je rekening mee houden.

Inderdaad... JBL is toch Engels?? Had altijd het probleem dat hel laag te vol was, want da klonk zo mooi bij die dingen.

Klopt en valt onder de Harmon Kardon groep..

...maar nog niet zo lang volgens mij. Ik heb hier wat JBL in de huiskamer staan en volgens mij is dat maar deels Harmon. Kringloop zou dus wat vaker "echt" JBL kunnen zijn. Alhoewel JBL ook best wel budget-spul gemaakt heeft hoor.

Ik heb hier al heel lang de JBL Control 5 Plus staan...die heb ik ergens begin jaren negentig aangeschaft en ook op die doos wordt Harman al vermeldt...dus das dan toch al best een tijd....

1969 inderdaad al, alhoewel Harman toen nog geen Harman heette. Misschien is de manier van vermelden alleen anders geworden in de loop der jaren. Zal nog eens kijken op de speakers t.z.t.

Had altijd het probleem dat hel laag te vol was, want da klonk zo mooi bij die dingen.

Is ook zo bij de Control 5 Plus (die met de witte woofer).....ze kunnen wel rammen die boxen....als passieve monitors zijn ze best okee...
We hebben de db's eens een keer gemeten hier bij mij thuis op volgas....
101,5 db....:D

en een tip voor alle knutselkonten......

kijk bij je boxen naar de gebruikte crossover filtering;

alles wat in serie met de basspeaker zit, qua spoel tbv de LP filtering, als het een spoel is met kern, blik of ferriet, dan loont het zeker de moeite deze door een luchtspoel( zonder kern dus) te vervangen, min draaddoorsnede 1mm, hoe dikker , hoe beter.

bij sommige merken heeft de laagspeaker geen filter, en de tweeter zit dan via een condensatortje in serie.
dit geeft ronduit imbiciel fasegedrag in het overgangsgebied, over zeker 2 oktaven, dit dus ook vervangen door een 6dB crossover ( cq, zet een berekende spoel in serie met de basspeaker).
tabellen voor de waardes van dit soort dingen zijn makkelijk te vinden, en anders heb ik wel wat.

aarzel niet om de basspoort dicht te proppen bij raar laag, scheelt bij een goedberekende poort wel 1 oktaaf aan de onderkant van het spectrum en geeft een piek op de bassunit res freq, ( vaak tussen de 50 en 120 Hz)
wel een beetje opletten dus of dat een echte verbetering geeft.

Kocht vorig jaar in de plaatselijke kringloop een dikke 12" subwoofer en 2 sattelieten van het merk Canton (???) Mocht het voor een tientje meenemen. Bij nader onderzoek bleek het een redelijk serieus High-end merk. Heb ze 'n tijdje naast mijn KRK's VXT8 gebruikt, ter afwisseling. Deden niet onder voor KRK's qua laag. SUB is een geloten 12inch, superstrak dus. De Sat's klonken alleen te Hi-Fi in vergelijk met mijn KRK's, minder duidelijk. Maar kan voor de afwisseling best lekker zijn, de mix ff vanuit ander perspectief beluisteren. Heb ze nu in een ander studiootje draaien met een Harman Kardon versterker (HK6500). Ben nog steeds blij dat ik ze heb meegenomen toen.
2u7vq8o.jpg

Studer is niet echt iets wat je voor kringloop prijzen vind... :(

Alle studio/master machines vind je niet in kringlopen af en toe op MP + je moet daarbij het nodige kennis hebben om te onderhouden en afregelen.

in kringloopwinkels vind je geen master tape machines, wel op MP, voor een soort van kringloopprijzen.

en idd, als je niet weet hoe je een studer bijv. moet onderhouden, en inregelen, dan is het een tamelijk zinloze aankoop.

Back