Denkoefening: customizen Pultec

musicheaven

Ouwe rot
Op mijn mixbus leeft reeds geruime tijd een stereo pultec-clone.
Ik ben dol op het beestje en gebruik het voor al mijn mixen. De unit wordt enkel als 'kleurdoos' gebruikt; voor details en mastering heb ik andere eq's.

Ik ga de unit wat laten customizen zodat deze nog meer aan mijn wensen voldoet en de functie als mixbus-sweetener nog beter kan vervullen. Ik gebruik de unit niet voor individuele kanalen.

Zo werkt mijn pultec-clone nu:

LOWS
- max 20db boost met shelving filter op 20hz, 30hz, 60hz, 100hz, 180hz en 240hz
- max 20db cut met shelving filter op 20hz, 30hz, 60hz, 100hz, 180hz en 240hz

de q-waarde van de boost is wat steiler dan die van de cut, zodat je bij het simultaan boosten en cutten van dezelfde frequentie de bekende pultec-bult krijg, namelijk een klein kuiltje voor de frequenties die je boost ==> dit is een belangrijk gegeven omdat je zo het laag wat 'opkuist' net voor de frequentie die je ook boost.

HIGHS
- max 20 db boost met bell-filter op 5khz, 6khz, 8khz, 10khz, 12khz en 16khz (met instelbare q-waarde)
-max 20db cut met shelving filter op 6khz, 10khz en 12khz

Een aantal zaken ga ik laten veranderen, maar vooraleer ik dat laat doen is wat input van mede-forumers steeds welkom en zeer interessant. Het is geen gemakkelijke denkoefening. Alvast hartelijk dank voor jullie inbreng.

1. - op de mixbuss is 20db boost voor lage tonen vééél te veel; dit laat ik verlagen tot 4db (of zelfs 3db??) ==> daardoor is de afstelling met de pot veel minder gevoelig en veel nauwkeuriger te doen

- de lowcut zal ik dan ook laten modden tot 4db (of 3db???)

bedenking: indien je 1db boost en cut tegelijkertijd, is dit niet hetzelfde als 10db cutten en boosten tegelijkertijd; bij hoge cut-waarden wordt er veel lowmid (en uiteindelijk zelfs highs) weggenomen. Naar mijn beleving is het echter niet nuttig teveel te cutten, want er wordt al snel veel te veel lowmid weggenomen. Dus ik denk dat ik wel kan leven met een maximale 3db cut en boost.

2. 180hz en 240 boost heb ik nog nooit gebruikt op de mixbuss (is nuttig voor op snare of bas of zo, maar op de mixbuss is dat, naar mijn beleving toch, enkel goed om voor 'mud te zorgen') ==> ik ben aan het denken door welke frequenties ik dat zou vervangen; meteen kan over alle frequenties van de lage tonen nagedacht worden.

misschien 30hz, 40hz, 55hz, 70hz, 80hz en 100hz boost?

of wat gebruiken jullie vaak op de mixbuss? Ideeën welkom!

Ik kan dezelfde frequenties nemen om te cutten (30hz, 40hz, 55hz, 70hz, 80hz en 100hz), maar ik zou ook ook verschillende kunnen nemen.) Indien verschillende frequentis genomen worden heeft dit uiteraard invloed op de 'pulltec-bult'. Ik zou ervoor kunnen zorgen dat deze nog uitgesprokener wordt door bv de cutfrequenties altijd 5hz hoger te noemen dan de boost. (bv boost 55hz en cut 60hz, zo wordt het bultje in het laag nog groter).

240hz is in principe een nuttige frequentie om te cutten om de mixbuss, maar het betreft hier een shelving filter, en dan zou ik bijna alles cutten onder 240hz. 240hz cutten vind ik vooral nuttig met een bell-filter, maar goed de pultec heeft geen bell-filter. Zie hierboven.

3. Het hoog vind ik goed zoals het is. Maar misschien schuif ik alle boost-frequenties een beetje op zodat er een 20khz boost bijkomt? Wie gebruikt dat vaak?

High-boost zou dan worden , 6khz, 8khz, 10khz, 12khz en 16khz en 20khz.

Highcut is ok zoals het is.

Hebben jullie ideeën voor deze denkoefening? Alle input is welkom.

99 gelezen en geen meningen.... :) blijkt toch niet zo evident te zijn deze denkoefening.

iemand input? :)

wat betreft de lows (zowel cut als boost) denk ik dat ik het toch als volgt ga doen:

20hz, 30hz, 45hz, 60hz, 70hz, 100hz....

niemand nog? reeds 199 views en slechts 1 reactie.

Genoeg masteraars, mixers en bouwers van hardware te vinden toch hier op het forum?

yep, ik heb het gecontroleerd...

20db is uiteraard veel te veel voor de mixbuss, ik ben nog aan het tobben over 4 of 6db boost en cut voor het laag...

wat betreft de frequenties ben ik van gedacht veranderd: ik zal de lows laten zetten net zoals de lows en lowmids van een massive passive: 22hz, 33hz, 47hz, 68hz, 82hz en 100hz. Lijkt mee een heerlijke verdeling van de frequenties :) :) :)

yep, ik heb het gecontroleerd...

20db is uiteraard veel te veel voor de mixbuss, ik ben nog aan het tobben over 4 of 6db boost en cut voor het laag...

wat betreft de frequenties ben ik van gedacht veranderd: ik zal de lows laten zetten net zoals de lows en lowmids van een massive passive: 22hz, 33hz, 47hz, 68hz, 82hz en 100hz. Lijkt mee een heerlijke verdeling van de frequenties :) :) :)
Zo precies gaat je niet lukken ben ik bang. Je hebt te maken met een passief ontwerp en de frequenties worden bepaald door vnl. de condensatoren. Die zijn er niet in alle waardes die je waarschijnlijk nodig zult hebben, zelfs als je parallel gaat schakelen zul je waarschijnlijk nooit zo precies uitkomen (toleranties van de caps niet eens meegerekend). Heb je ook echt niet nodig trouwens, het verschil tussen 22 en 33hz ga je waarschijnlijk niet eens horen. Ik zou voor minstens 6 db gaan, want hou er ook rekening mee dat de max boost bij een hoge Q is en dat de max boost bij een lage Q minder is.

update: voorlopig ga ik hem niet laten modden, want - zoals sommigen reeds suggereerden -is het ontwerp perfect zoals het is.

Ik heb er net weer enkele mixen mee afgewerkt, en wat is dit toch een heerlijke bak! Highs zijn zoooo mooi en het laag zooo rond, heerlijk!

Bedankt voor de input - zelfs al laat ik voorlopig niets modden ik heb weer heel wat bijgeleerd.

Back