Minimale eisen osciloscoop voor synth reparaties?

Lacrosse

Rise of the Machines
Voor het afstellen/callibreren van synths wordt in de technische handleiding vaak verwezen naar een osciloscoop. Als ik zo'n apparaat wil aanschaffen, wat zijn dan de minimale eisen waar ik op moet letten? Ik ga hem voornamelijk gebruiken om eigen oude synths te checken en callibreren. Het hoeft geen hypermoderne 4 kanaals scoop te zijn, als hij maar voldoende aan boord heeft om synth klusjes te doen.

Vrijwel elke scope zal voldoen, zolang de beam nog maar een beetje fatsoenlijk is en de weergave van de voltages enigzins in de richting (die kun je toch vrijwel altijd bijstellen aan de hand van een referentievoltage).

Als je VCO's wilt vergelijken is een tweekanaals nog wel handig. Als je LFO's of ADSR-curves wilt zien moet je uitkijken naar een digitale.

De precisie van de time-base is wat minder belangrijk. Exacte callibratie van frequenties en 1V/oct intervallen doe je toch niet visueel op een scope maar met een frequentiemeter/tuner/referentie oscillator en een voltmeter.

Zorg dat er probes bij zitten. Tweedehands scopes komen soms zonder en als je ze los moet kopen zijn ze relatief duur.

etaoin: hoe zit dat met die adsr curves? moet je scoop dan vooral snel kunnen triggeren? kan er namelijk op google niet veel over vinden. Heb wel een digitale (oudere versie met analoge beeldbuis) en wil wel eens die curves zichtbaar maken.
TEKTRONIX_222.JPG

Met een analoge scope is het signaal op het scherm doorgaans maar kort zichtbaar, waardoor je voor een LFO of ADSR vaak niet meer ziet dan een bewegend puntje ipv de hele curve.

Triggersnelheid zal nooit het probleem zijn.

je bedoelt in dit geval met analoog dus de beeldbuis?

Hoi,

Toen ik weer begon met zelf reparaties en onderhoud te plegen is me deze aangeraden door geachte forumleden

http://www.eleshop.nl/owon-pds5022s-2kanaals-digitale-oscilloscope-p-189.html

Ben als amateur en hobbyist nog niet in een situatie beland waar deze tekort kwam 8)

Je kan de trace instellen op bv 2sec en dat kan soms handig zij,,, als een signaal dan even afwijkt dan blijft het 2 sec staan (oorzaak kraakje zoeken bv)
Dat is denk ik persoonlijk een waardevolle functie.
Hij heeft heel veel dingen die ik niet nodig heb/gebruik, maar je weet nooit :biertje:

dus gewoon een nieuwe digitale ipv mijn oude digitale :) zal eens kijken, heb nog connecties bij Tektronix (via m'n pa)

ik heb zelf nogal een zwak voor oude scopes (loodzwaare beeldbuisbakken)
en als ik er een zie in een kringloopwinkel ben ik meestal niet te stoppen....

je kan er minder goed voltages mee meten als met een moderne geheugen scope, maar voor het inregelen van oscillatoren (golfvormen) is het prima.
immers komen ze uit de 70's net als je synths waarschijnlijk, en toen was het ook afdoende.

voor de fun is het leuk om naar een 2 kanaals te kijken, dan kan je dit ermee doen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lissajousfiguur
en op zo'n mooie groene buis ziet dat er extra mooi uit.

je kan ook kiezen voor USB-scope, heb je nieuw al voor 180 euro.
bijv bij conrad. (ze hebben ook een analoge 1 kanaals voor 150)

verder staat MP er ook vol mee.

Bedankt zover voor jullie reacties!

Is de bandbreedte nog iets waar ik op moet letten?
Ik zie oscilloscopen van 25 Mhz maar ook van 450 Mhz (incl. bijpassend prijskaartje ;)
Wat is de meerwaarde van een hogere frequentie? Heeft dat betrekking op de nauwkeurigheid van de meting ?

Hogere bandbreedte betekent dat je hogere frequenties kunt bekijken. 450 MHz is dus voor hoogfrequent werk en overkill voor synths.

Als je alleen maar aan audio gaat meten zal alles voldoen (omdat je niet boven de 20 kHz zal komen). Voor (clock)signalen binnen digitale synths is 20-50 MHz nog wel handig.

Back