Panning van muziek voor het stereobeeld!!!!!!!!

bakkerij.......

Stamgast
Weet iemand waar informatie te vinden is over de standaard panning van drumkits??? ik heb gehoord dat de stand van panning overeen komt met die van een normaal drumstel. Maar het belangrijkste voor mij is op hoeveel procent links of rechts een bepaald geluid moet en volgens de standaard "regels"!!!!!!!!!!

Zijn hier regels voor dan? :confused:

Als je echt een realistisch drumstel wilt nabootsen kun je misschien kijken naar de posities van de verschillende drums, en dan nog kijken of je het wilt laten horen vanuit de positie van de drummer of vanuit een positie vanuit het "publiek" (dan is alles omgedraaid dus). Ik denk dat je daarvoor het beste gewoon kunt luisteren naar muziek waar een echt drumstel in voorkomt en dan op de panning letten.

Om een echt beter stereobeeld te krijgen zou ik -als je gebruikt maakt van mono-samples- gaan werken met delay verschillen tussen links en rechts. Het geluid wat je dan als eerste hoort geeft mede de positie aan waar een geluid vandaan komt.
Dit effect heet "Interaural time difference" en heeft te maken met psycho-acoustiek. Dit geeft een realistischer beeld dan simpelweg je drums pannen.

Origineel geplaatst door King of Snake

Als je echt een realistisch drumstel wilt nabootsen kun je misschien kijken naar de posities van de verschillende drums, en dan nog kijken of je het wilt laten horen vanuit de positie van de drummer of vanuit een positie vanuit het "publiek" (dan is alles omgedraaid dus).

behalve natuurlijk als de drummer links is, of juist rechts, of tweehandig (da's pas lastig) of met twee hihats speelt, of Terry Bozzio heet 8o) Kortom, geen regels. Wel een goede tip om gewoon eens te luisteren hoe een ander het aanpakt.

Bestaat er uberhaupt een normaal drumstel dan?

Origineel geplaatst door BasicSystem
Joe Meek says : "if it sounds right, it is right"

Idd. maar ik snap wel wat hij bedoelt. Als ik bijvoorbeeld een willekeurig nummer opzet dan hoor je bijvoorbeeld bekken 1 links en bekken 2 rechts en dat altijd. kan idd zo gepanned zijn ja. maar er zijn geen regels voor...

Ik maak voornamelijk voor techno/ house, maar dit is vast wel toepasbaar voor rock enzo:

Ik pan de ride cymbal altijd 90 graden t.o.v. de hihat. De crash is dan weer in het andere kanaal dan de ride. En eventueel crash2 weer in het tegenovergestelde kanaal van crash1.
Kick en snare altiijd in het midden.
Toms 1, 2 en 3 van links naar rechts gepand. Waarbij 1 en 3 niet helaam vol naar links en rechts zijn gepand. En 2 gewoon in het midden, of iets daaruiten.
Er is in ieder geval geen enkel geluid wat ik totaal naar links of rechts pan, omdat het dan teveel naar voren komt. De enige uitzondering is als ik 2 soortgelijke geluiden speel. Dan doen ik soms de één helemaal links, en het andere geluid helemaal rechts. Bijvoorbeeld bij gebruik van 2 koebellen ofzo.

Origineel geplaatst door Xtractah
Om een echt beter stereobeeld te krijgen zou ik -als je gebruikt maakt van mono-samples- gaan werken met delay verschillen tussen links en rechts. Het geluid wat je dan als eerste hoort geeft mede de positie aan waar een geluid vandaan komt.
Dit effect heet "Interaural time difference" en heeft te maken met psycho-acoustiek. Dit geeft een realistischer beeld dan simpelweg je drums pannen.

Wat voor delay-tijd gebruik je dan grofweg als ik vragen mag?

houd ook in de gaten:

Als iemand iets recht in je rechteroor schreeuwt....dan vang je nog steeds met je linkeroor dat signaal ook op. M.A.W. Hardpanning is uit den boze als je iets "realistisch" wil aanpakken

Origineel geplaatst door Xtractah

a) dat maakt weinig uit in een volle mix, dat verschil hoor je toch niet als je dat op de drums toepast
b) het heeft niet alleen met verschillende aankomsttijden te maken, maar ook met spectrale verschillen (geluid wordt gefilterd)

Origineel geplaatst door Pjotr G
houd ook in de gaten:

Als iemand iets recht in je rechteroor schreeuwt....dan vang je nog steeds met je linkeroor dat signaal ook op. M.A.W. Hardpanning is uit den boze als je iets "realistisch" wil aanpakken

als je voor twee boxen zit en iets is hard rechts gepanned dan komt het ook je linker oor binnen.. ;)
de schreeuwer staat rechts van je, de box ook.

daarom is het mixen met een koptelefoon heel anders dan met normale monitors. de panning is voor je gehoor veel directer/extremer.

Origineel geplaatst door cyan_circle
a) dat maakt weinig uit in een volle mix, dat verschil hoor je toch niet als je dat op de drums toepast
b) het heeft niet alleen met verschillende aankomsttijden te maken, maar ook met spectrale verschillen (geluid wordt gefilterd)

Daarom zei ik ook :

....Het geluid wat je dan als eerste hoort geeft MEDE de positie aan waar een geluid vandaan komt....

;)

Origineel geplaatst door Leudes
Wat voor delay-tijd gebruik je dan grofweg als ik vragen mag?

Was die delaytijd tussen de twee oren geen 150ms?

Je kunt natuurlijk ook surroundpannen en dat later weer naar stereo mixen. En zekers te weten dat dit anders is dan stereo mixen. Want door die delays die je dan introduceert krijg je weer hele andere fasen bij de diverse kanalen.

Origineel geplaatst door Nolet
gemiddelde breedte van een hoofd is zo'n 20 cm? snelheid van geluid bij 20 graden is ongeveer 340 m/s....

you do the math...

het verschil in aankomsttijd hangt toch af van de hoek waar het geluid vandaan komt.

recht voor je, gelijk
iets naar links, klein verschil
verder naar links, groter verschil
hard links, jouw berekening

mja lijkt me niet dat het geluid van je ene oor naar je andere oor gaat, maar dat je twee oren het signaal met enig verschil in tijd opvangen...vrij logisch

Origineel geplaatst door poul
als je voor twee boxen zit en iets is hard rechts gepanned dan komt het ook je linker oor binnen.. ;)
de schreeuwer staat rechts van je, de box ook.

daarom is het mixen met een koptelefoon heel anders dan met normale monitors. de panning is voor je gehoor veel directer/extremer.

ik wilde al zeggen, over een koptelefoon moet je mix wel overeind blijven staan natuurlijk

Back