-Zelf uitvogelen
-vallen / opstaan
-goed luisteren, probeer basisgeluiden zelf na te maken
-tijd en aandacht besteden (is niet zo moeilijk als je oprecht gefascineerd bent)
-lezen, zowel boeken / tijdschriften als op het net.
-GERICHTE vragen stellen over zaken die je niet begrijpt
-als je vragen stelt, doe dat dan GERICHT
-pas als je zelf al aan het klooien bent geweest en iets niet (helemaal) begrijpt, kun je GERICHTE vragen stellen
-heb geduld en wil niet alles te snel, Keulen en Aken etc....
Ik pretendeer niet dat ik alles weet (want dat is gewoon niet zo), maar met bovenstaande methode heb ik in de loop der tijd aardig wat kennis op kunnen bouwen op het gebied van verschillende synthesevormen. Daar heb je echt geen cursus voor nodig, ook al zou een goede cursus of workshop in sommige situatie natuurlijk best nuttig kunnen zijn. Wat al eens eerder is gezegd: je moet er niet zo moeilijk over doen en gewoon aan de gang gaan. Accepteer dat je misschien niet zo snel alles leert zoals je graag zou willen, maar zo gaat dat met zoveel dingen. Elke keer leer je wel weer iets, en de dingen die je leert nadat je eerst 10 keer op je bek bent gegaan onthou je het best.
Als het onderwerp je echt interesseert dan had je, in de tijd dat je nu bezig bent om je "opleidingstraject" uit te stippelen, al een heel eind gekomen om je JX8P te doorgronden. Ik zeg niet dat het eenvoudig is, maar aan de andere kant is het ook weer geen hogere wiskunde.
GEWOON DOEN