bassen levellen

outvorst

Nieuwkomer
Hoi,
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende:

In mijn miditemp M2 heb ik ca.250 midifiles staan die qua basgeluid allemaal op één volumeniveau moeten komen te staan, omdat dit wenselijk is voor onze geluidsmixer. Uiteraard zit er qua volume en velocity nogal wat verschil tussen de verschillende nummers.

Momenteel beschikbaar materiaal:
cubasis VST 2.0 (ja ik weet het behoorlijk vergane glorie, maar ik werk nu eenmaal lekker met dit progje voor mijn midifiles)
Roland XV3080
Miditemp M2

Ik kan het signaal via een line in naar cubasis laten gaan en dan via de meters van cubasis proberen een schatting te maken, maar dat lijkt mij te onnauwkeurig.

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?

Groeten,

Hans

Ik snap het niet:

Wil je de midi-velocity gelijk zetten of gaat het je uieindelijk om de audio output?

Als het dat laatste is, is een compressor of limiter inderdaad een prima oplossing.
Anders moet je wellicht toch per file gaan klooien en vergelijken. Geluidsniveau's vergelijken met oren en meters is een erg lastige klus.

Een compressor is geen wondermiddel. Als je alle samples met dezelfde instellingen batchmatig gaat compressen gaat dit veel invloed hebben op de klank van de samples. Eigenlijk zou je de rms moeten kunnen meten en op elkaar afstellen. Op het gehoor klinken de samples dan gelijk, al zegt dit niks over de piek. Aangezien elke mix ook weer anders is moet je uiteindelijk toch afmixen.

Allereerst dank voor de reacties!

Ter verduidelijking:
de geluidsmixer van mijn band klaagde dat er nogal wat volumeverschillen in de bassen van de diverse midifiles zitten. Omdat ik door vakantie van mijn band de mengtafel (Yamaha 01v96v2) een paar weken mee naar huis kon nemen ben ik eens aan het experimenteren gegaan. Jammer voor mij, maar ik moest hem gelijk geven.

Ik was eerst voornemens om een compressor op de bas te zetten, maar dat klonk bij een aantal nummers voor geen meter. Daarom toch maar besloten om bij alle nummers (239 st.) het volume van de bas aan te passen naar één volumeniveau. Ik heb daarvoor Studio Manager van Yamaha gebruikt om te zien hoe hard het signaal per nummer was. Op basis daarvan waar nodig (nog steeds een slordige 150 nummers) het volume aangepast.

Uiteindelijk een klus van twee (lange) avonden, maar nu is alles op één volume niveau.

Ben trouwens nog nooit zo blij geweest met mijn Miditemp M2 omdat daar een midi editor in zit. Wijzigingen in het volume kon ik zo direct aanpassen en opslaan.

Ik vrees met grote vreze dat ik eerdaags ook te horen krijg dat mijn overige geluiden ook te veel variëren, maar goed, dat zien we dan wel weer.

Groeten,

Hans

Back