Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Table top heeft veel in app purchases, kosten lopen snel op.

Tip: sunriser synth van beepstreet, leuk, nu 3,99 euro.

Table top heeft veel in app purchases, kosten lopen snel op.

Inderdaad: ziet er leuk uit, maar Delay en Reverb zijn al betaalde uitbreidingen. Eigenlijk de basiscs. Heel slim.
Ik laat hem schieten.

Addictive Synth van Virsyn is ook prima. Klinkt goed.

al vaker voorbij gekomen in deze topic, maar een zware aanrader nog steeds, Jasuto Pro. een must-have en 1 van de redenen waarom de ipad zo goed is voor elektronische muziek.

je kunt in 1 sessie een va-drumcomputer synth met verschillende instrumenten en een stuk of 3 synth parts laten lopen, allemaal zeer veelzijdig te bespelen en beïnvloeden op vernieuwende manieren. en bovenal vanwege het modulaire systeem extreem customizable naar je eigen smaak en behoeften.

voor cubase kun je generic remote gebruiken, ik kan me niet meer herinneren of sx2 dat had, maar sx3 heeft dat zeker.
de ipad -> usb kabel is alleen maar voor syncen op een pc, Niet voor het laden van een ipad en ook niet voor midi sturen. Op de pc werkt het als volgt:

voor de PC:
- je hebt een wireless netwerk nodig in huis, je pc mag natuurlijk wel aan een netwerk bedrading zitten, die hoeft niet wireless te zijn.

installatie
- op de ipad installeer je touchosc
- op je muziekPC installeer je PureData
- op je muziekPC installeer je de touchosc windows editor
- op je muziekpc installeer je de tool OSC2PD

Instellingen
Als je wireless router upnp ondersteunt hoef je eigenlijk helemaal niets te doen (poort 8000 en 9000 worden dan automatisch gemapped), alle moderne routers doen dit over het algemeen automatisch.

- van je muziek pc noteer je het IP nummer dat die heeft gekregen in je interne netwerk. Bijvoorbeeld 192.168.1.2
- op je ipad geef je in touchosc bij netwerk instelling dit ip nummer voor communicatie in. Eventueel gebruik je de friendly name van je pc (bijvoorbeeld huispc als je hem zo genoemd hebt), maar het kan zijn dat dit in je netwerk niet werkt. ipnummers werkt altijd.
- bij touchosc outgoing port vul je 8000 in
- bij touchosc incoming port vul je 9000 in (dit zijn de gangbare defaults die iedereen gebruikt

maken van een werkende midicontroler map procedure
Stap 1
- Open de windows editor voor touchosc
- teken je midicontroller scherm(en)
- sla deze op
- in het tekenprogramma druk je op Sync scherm
- in touchosc op de ipad druk je dan op Add Controller screen (of zoiets)
- dan zie je je pc tevoorschijnkomen op je ipad en zal hij je zojuist getekende scherm opslaan in touchosc (eenmalig)

Stap 2
- gebruik daarna het tooltje Osc2PD om een pure data file te genereren
- start deze pure data file op op de pc
- kies bij de midi settings in pure data voor de input en output de virtuele midipoorten die je gebruikt in je daw (bijvoorbeeld loopbe01)
- kies de template in touchosc om hem op het scherm te zetten

Nu heb je de controller al compleet draaien op je pc.

Thnx quifster!

Het is helemaal gelukt, alleen, ik word een beetje gek van iets waarvan ik even niet weet waar het nou aan ligt.

Ik heb een template gemaakt voor Traktor Pro in TouchOSC 1.7.3 (iPad 2) en qua Pure Data en verbindingen gaat t allemaal prima, maar nou heb ik steeds dat meerdere knoppen/ schuiven dezelfde CC data uitsturen en ik snap niet waar het aan ligt. Ik heb zelfs met de hand alle knoppen een ander CC nummer gegeven in de TouchOSC editor maar in Learn mode in Traktor sturen ze toch weer dezelfde (en ook gewoon hele andere) CC's uit. Faders 1 en 2 staan in TouchOSC op resp CC-#1 en CC-#2 maar in Traktor is het inene 3 en 28 (of heeft dat iets met de algemene MIDI taal te maken of zo?)

In het Pure Data routing schermpje staat ook alles netjes op volgorde (ctlout 1 - 30) en ik heb ook 30 knoppen/schuiven in TouchOsc dus dat klopt maar toch dubbele CC's hier en daar.

Iemand die hier wat van kan maken??

EDIT: Ik zie in MIDI-Ox ook allemaal dubbele CC's dus ergens gaat er iets niet helemaal goed...

Laatst gewijzigd:
IK Multimedia iRig MIDI

IK Multimedia iRig MIDI

main.jpg

IK Multimedia lanceert binnenkort een midi interface voor iOS devices (iPhone, iPod en iPad).
Deze oplossing biedt je volledige midi ondersteuning met een in, out en thru port alsmede een mini USB aansluiting om je iOS device van stroom te voorzien.
Het kleine kastje plugt rechtstreeks in de dock connector van je iDevice en wordt geleverd inclusief SampleTank Free en iRig MIDI Recorder Free waarmee je midi kan opnemen op je iDevice.

Lees meer

dat weten we :D

of zoals ik altijd al eens wilde zeggen; 'I told you so'

nu i-ms20 ook nog even aanschaffen, dat is een must have!

Hmmmm, wanneer is die iMS20 weer eens in de aanbieding zeg, 25,99 vind ik wat aan de prijzige kant.

Hmmmm, wanneer is die iMS20 weer eens in de aanbieding zeg, 25,99 vind ik wat aan de prijzige kant.

zo die prijzen gaan flink omhoog dan, die heb ik voor 13 euro in de store aangeschaft destijds.

Ik ook. Maar toen zeiden ze wel al dat het 50% introductiekorting was dacht ik...

dat wist ik niet, als je iets in de store gekocht hebt zie je de prijzen namelijk niet meer staan in de store. (alleen een geinstalleerd tekstje of een update tekstje).

overigens vind ik 26 euro nog steeds een koopje hoor voor die synth op de ipad. Het is mijn meest gebruikte synth op de ipad.

Ik wil de iPad gebruiken om via RDP (remote desktop protocol/extern bureaublad) de Nord G2 editor die op mijn windows pc staat, te kunnen gebruiken. Dat werkt wel, maar er zit veel vertraging in het beeld op de iPad. Ik heb de resolutie al verlaagd en het aantal kleuren op 256 gezet (dat maakt voor de g2 editor weinig uit), maar heel veel sneller wordt het niet. Heeft iemand anders hier ervaring mee, of weet iemand hoe ik het sneller kan maken?

Welke RDP app gebruik je? Ik gebruik zelf Mocha RDP (lite) om wat remote Windows servers te benaderen en dat is zelfs remote nog alleszins acceptabel wat betreft snelheid. Binnenshuis gebruik ik Screens (een VNC client app) en die draai ik gewoon 32-bit kleur.

Die Mocha RDP Lite heb ik eerst geprobeerd. Dat ging traag, maar bovendien heb je in de lite versie geen rechter muisknop en mouse drag, dus die is voor de G2 editor niet erg praktisch. Daarna heb ik 2x Client geprobeerd. Die is ook gratis en heeft geen beperkingen voor de muisfuncties, maar het bleef te traag.

Maar als bij jou de snelheid wel acceptabel is, zal het niet aan de iPad of de app liggen. Ik heb wel een karige router, misschien dat die het probleem veroorzaakt.
Vanavond ga ik eens proberen om een wifi access point op te zetten vanaf een laptop. Dan zit de router er niet meer tussen, dus wellicht dat dat beter werkt.

zo die prijzen gaan flink omhoog dan, die heb ik voor 13 euro in de store aangeschaft destijds.

Fl Studio Mobile HD is na een korte introductie prijs ook al duurder geworden en in vind de prijs die ze vragen eerlijk gezegd te hoog voor de huidige functionaliteit. Het kan gewoon niet mee met een nanostudio of beatmaker en toch is FL studio duurder.

Het heeft wel degelijk potentie maar op dit moment vind ik het nog niet goed genoeg.

Ik weet niet of het is toegestaan maar het is echt ontzettend makkelijk om je ipad te jailbreaken als je nog op OS 4.3.3 of lager zit
Hiermee kan je bepaalde software wat makkelijker uitproberen om het zo maar te zeggen..

Ik heb het gedaan en heeft me enorm geholpen om bepaalde apps te proberen en daarna te kopen (ik ik ze het geld waard vind)

Last edited by a moderator:
RDP werkt zonder tussenkomst van de router wel een heel stuk sneller! Toch maar eens een betere router kopen dan.

Ik heb een template gemaakt voor Traktor Pro in TouchOSC 1.7.3 (iPad 2) en qua Pure Data en verbindingen gaat t allemaal prima, maar nou heb ik steeds dat meerdere knoppen/ schuiven dezelfde CC data uitsturen en ik snap niet waar het aan ligt. Ik heb zelfs met de hand alle knoppen een ander CC nummer gegeven in de TouchOSC editor maar in Learn mode in Traktor sturen ze toch weer dezelfde (en ook gewoon hele andere) CC's uit. Faders 1 en 2 staan in TouchOSC op resp CC-#1 en CC-#2 maar in Traktor is het inene 3 en 28 (of heeft dat iets met de algemene MIDI taal te maken of zo?)

In het Pure Data routing schermpje staat ook alles netjes op volgorde (ctlout 1 - 30) en ik heb ook 30 knoppen/schuiven in TouchOsc dus dat klopt maar toch dubbele CC's hier en daar.

Iemand die hier wat van kan maken??

EDIT: Ik zie in MIDI-Ox ook allemaal dubbele CC's dus ergens gaat er iets niet helemaal goed...

Ok, opgelost en eigenlijk was het heel simpel, ik moest gewoon een hele nieuwe template maken...

Ik zoek naar een goede toepassing van Reason voor de ipad.
Als ik deze thread zo een beetje lees dan zijn er drie categorieën apps.

De eerste is de app met de standalone soundengine (zoals iMS20).
In dit verband is er nog geen Reason uitvoering. Uiteraard is het freaken in de trein o.i.d. leuk, maar een dergelijke uitvoering lijkt met name handig als de files volledig uitwisselbaar zouden zijn met je 'normale' Reason versie op je PC of Apple.

De tweede is de app die als midicontroller fungeert (zoals TouchOsc).
Dit soort apps vind ik niet ideaal voor software als Reason.
Het nadeel van dit apps is dat je alsnog een soort 'vertaalslag' moet maken tussen de interface van TouchOsc en de werkelijke software (die immers een heel ander layout heeft). In feite heb je een beetje hetzelfde probleem als bij de aansturing met een BCR uiteraard met het belangrijke verschil dat de parameters leesbaar zijn.
Hoe dan ook, een app als TouchOsc lijkt mij vooral nuttig voor vintage (midi) synths zoals bijv. een Korg DW6000 waarbij je met templates in plaats van een bijv. BCR2000 met je ipad de boel aanstuurt. Dit soort synths heeft geen echt karakteristieke eigen interface (vaak alleen een digitaal uitlezing plus druktoetsen). (Ik hoop trouwens dat voor dit soort apps vrij snel en in ruime mate templates beschikbaar komen want dat programmeren lijkt mij kutwerk met al die verschillende parameters).

De derde is de app die als 'verlengstuk' van je pc software fungeert.
Ik bedoel de situatie waarbij Reason op mijn pc draait en op mijn ipad zichtbaar is en daarop kan worden aangestuurd. Feitelijk fungeert je ipad dan als een 'touchscreen' voor je gewone programma's.
Deze gasten doen kennelijk al zoiets maar ik kom er niet goed achter hoe zij dat doen en of het helemaal werkt.

Ik begrijp wel dat het niet multitouch zou zijn (wat ik nog niet eens zo heel erg zou vinden).

Is dit laatste (en liefst in multitouch versie) realiseerbaar en zo ja hoe en werkt dat een beetje ?
Ik ben in deze thread inmiddels tot de eerste 28 pagina's gekomen en heb nu effe geen puf meer.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back