gemastered

Dj Kanuzo

Stamgast
heb ik dit goed gedaan ? of is er nog ergens een topic over masteren ,

de hele output naar - 3 db gedaan,

verschillende patternen allemaal precies op de - 5 db,

ik heb er nu twee verschillende 1tje niet gemastered en de andere zogenaamt ( amateur ) gemastered,:stupid

je ziet ook het verschil, nou weet ik niet voor 100 procent wat masteren inhoud,
volgens mij is de tweede gewoon meer (ge-ampt) zou ik zeggen,
wie ken me helpen , :erm::?:(

Attachments

• good mix.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 100
  • 2012 F___ mastering.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 92
  • mix.jpg
    mix.jpg
    114,4 KB · Bekeken: 112
Process
The source material, ideally at the original resolution, is processed using [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization"]equalization, [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression"]compression, limiting, [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_noise_reduction"]noise reduction and other processes. More tasks, such as editing, pre-gapping, leveling, fading in and out, noise reduction and other signal restoration and enhancement processes can be applied as part of the mastering stage. This step prepares the music for either digital or analog, eg. vinyl, replication. The source material is put in the proper order, commonly referred to as assembly or (track) sequencing.
If the material is destined for vinyl release, additional processing, such as dynamic range reduction, frequency dependent stereo–to–mono fold-down and equalization, may be applied to compensate for the limitations of that medium. Finally, for compact disc release, Start of Track, End of Track, and Indexes are defined for disc navigation. Subsequently, it is rendered to either a physical medium, such as a CD-R, DVD-R or a [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/DDP"]DDP file set, the standard method of secure delivery for CD and DVD replication masters. The specific medium varies, depending on the intended release format of the final product. For [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio"]digital audio releases, there is more than one possible master media, chosen based on replication factory requirements or record label security concerns. Regardless of what delivery method is chosen, the replicator will transfer the audio to a [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_manufacturing"]glass master that will generate metal stampers for replication.
The process of audio mastering varies depending on the specific needs of the audio to be processed. Mastering engineers need to examine the types of input media, the expectations of the source producer or recipient, the limitations of the end medium and process the subject accordingly. General rules of thumb can rarely be applied.
Steps of the process typically include but are not limited to the following:
  1. Transferring the recorded audio tracks into the Digital Audio Workstation (DAW) (optional).
  2. Sequence the separate songs or tracks (the spaces in between) as they will appear on the final release.
  3. Process or "sweeten" audio to maximize the sound quality for its particular medium (eg. applying specific EQ for vinyl)
  4. Transfer the audio to the final master format (i.e., CD-ROM, half-inch reel tape, PCM 1630 U-matic tape, etc.).
Examples of possible actions taken during mastering:
  1. Editing minor flaws
  2. Applying noise reduction to eliminate clicks, dropouts, hum and hiss
  3. Adjusting stereo width
  4. Adding ambience
  5. Equalize audio across tracks
  6. Adjust volume
  7. Dynamic range expansion or compression
  8. [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Limiter"]Peak limit

:okdan:oke top :)

nu weet ik in ieder geval wat het een beetje inhoud ,
ik snap ook wel dat je pas na dat de track af is haar kunt afwerken,

Laatst gewijzigd:
hierbij een voorbeeld,

de naam spreekt voor zich :)
niet veel gedaan , het noise een beetje weggehaald, geen limiter, ut volume een beetje aangepast, hoge tonen wat duidelijker gemaakt... een stereo shaper plus 10-20% denk ik
heb trouwes eerst de track in WAV opgeslagen en daarna een *gemasterd* poging gedaan, en opgeslagen als mp3

Attachments

• niet mastered.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 96
  • Mastered,.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 105
Beste Kanuzo, je vraag is niet of lastig te beantwoorden ik wil je best wat hulp bieden maar masteren gaat hoofdzakelijk om je oren en jaren lange ervaring. Zelfs de beste producers laten hun tracks extern masteren. Ieder zijn vak.
Ieder geval wat tips waar je wel wat aan heb,
Start met een goede EQ, filter hierbij het laag tot 30 en het hoog tot 19000 / 19500. Pers. vind ik het prettig om ook een kleine dip te doen rond de 500. Loop dan het geluid spectrum af en luister wat het beste klinkt (controleer dit met vergelijking materiaal) Vergeet niet je dither aan te zetten.
Onderaan de bus plaats je een limiter, kan je hier weinig tips in geven wegens de grote verschillen in aanbieders van limiters pers. voor soft vind ik de L2 erg prettig om digitaal mee te werken.
Hier tussen kan je van alles doen maar dat bepaald de track en niks anders. Met de meeste tracks begint men op deze manier, maar dat hoeft dus niet.
Vergeet niet dat een slechte gemixte track na masteren echt geen goede track is.

Wil je masteren wel je zelf maken dan adviseer ik je eerst om een training te doen zodat je alle bassics kent. Niet dat je dan klaar bent maar onder een goede ondergrond groeit alles beter.
Het is niet veel maar ik hoop dat je er wat aan heb en als toch meer wil weten vanaf januari beginnen we weer met een nieuwe cursus.
Succes

Beste Kanuzo, je vraag is niet of lastig te beantwoorden ik wil je best wat hulp bieden maar masteren gaat hoofdzakelijk om je oren en jaren lange ervaring. Zelfs de beste producers laten hun tracks extern masteren. Ieder zijn vak.
Ieder geval wat tips waar je wel wat aan heb,
Start met een goede EQ, filter hierbij het laag tot 30 en het hoog tot 19000 / 19500. Pers. vind ik het prettig om ook een kleine dip te doen rond de 500. Loop dan het geluid spectrum af en luister wat het beste klinkt (controleer dit met vergelijking materiaal) Vergeet niet je dither aan te zetten.
Onderaan de bus plaats je een limiter, kan je hier weinig tips in geven wegens de grote verschillen in aanbieders van limiters pers. voor soft vind ik de L2 erg prettig om digitaal mee te werken.
Hier tussen kan je van alles doen maar dat bepaald de track en niks anders. Met de meeste tracks begint men op deze manier, maar dat hoeft dus niet.
Vergeet niet dat een slechte gemixte track na masteren echt geen goede track is.

Wil je masteren wel je zelf maken dan adviseer ik je eerst om een training te doen zodat je alle bassics kent. Niet dat je dan klaar bent maar onder een goede ondergrond groeit alles beter.
Het is niet veel maar ik hoop dat je er wat aan heb en als toch meer wil weten vanaf januari beginnen we weer met een nieuwe cursus.
Succes

Dankje wel voor je reactie Mas ,

die tips zijn handig. ik wist niet dat zelfs de beste producers hun tracks laten masteren , ik wil dat het goed klinkt als ik het bij voorbeeld : aan vrienden laat horen etc.

nogmaals bedankt.
groetjes:okdan::halleluja

Volgens mij als je track goed is en je mixdown zit goed ga je je vrienden niet horen klagen. :D Wat weten zij nou van producen of masteren. (Hangt er vanaf wat voor vrienden je bedoelt) :P

Volgens mij als je track goed is en je mixdown zit goed ga je je vrienden niet horen klagen. :D Wat weten zij nou van producen of masteren. (Hangt er vanaf wat voor vrienden je bedoelt) :P

een paar hebben zelf wel wat ervaring :P

Back