Hela, een kerkmusicus

Bas Boss

Nieuwkomer
hallo,

Zoals de titel al zegt, ben ik eigenlijk klassiek geschoold musicus. Ik heb pijporgel en kerkmuziek gestudeerd aan het conservatorium in Utrecht. Ik ben ook nog steeds actief als organist en dirigent. Maar sinds een jaar speel ik in een coverbandje (www.belbetty.nl).
Ik heb dus wel verstand van (kerk)muziek, heb goeie oren, maar weet echt niks van synthesizers en allerlei randapparatuur. De Roland fp4 die ik in 2008 heb gekocht was een redelijk ipulsieve aankoop. Ik had toen nog geen idee dat ik in een bandje wilde gaan spelen.
Ik hoop op dit forum dan ook vooral te leren hoe ik met mijn instrument moet omgaan, hoe ik er het meeste uit kan halen en wat ik kan doen op het gebied van uitbreiding. Wellicht kan ik in ruil iets voor anderen betekenen als het gaat om speltechniek / harmonisaties.

ol goeieoren altyd welkom haha
was laatst nog in t veenmuseum en daar hebbie een enorme collectie harmonium pijp orgels ..en vintage stuff

beetje kerk /georinteerd was onder de indryuk van de verzameling
grt ron

ol goeieoren altyd welkom haha
was laatst nog in t veenmuseum en daar hebbie een enorme collectie harmonium pijp orgels ..en vintage stuff

beetje kerk /georinteerd was onder de indryuk van de verzameling
grt ron
Inderdaad een grappige collectie, hoewel meer christelijke huiskamer dan kerkzaal :)

@ Bas Boss.
Leuk, een kerkorganist.
Misschien kan je me wat wegwijs maken wat nu het verschil is tussen de Griekse toonladders en de Middeleeuwse kerktoonladders. Ik vind het nog steeds verwarrend...

Trouwens, speel je in een kerk?

Wout

Ik ben ook benieuwd of je in een kerk speelt. Voor vaste organist of niet? Ik sprak vorig jaar een jonge jongen (net zoiets als ik) die vaste organist is in Woerden en regelmatig speelt in de St. Laurens in Rotterdam. Geweldig! Dat moet kicken zijn achter zo'n groot orgel!

Ik ben ook benieuwd of je in een kerk speelt. Voor vaste organist of niet? Ik sprak vorig jaar een jonge jongen (net zoiets als ik) die vaste organist is in Woerden en regelmatig speelt in de St. Laurens in Rotterdam. Geweldig! Dat moet kicken zijn achter zo'n groot orgel!
Dat is beslist kicken, maar soms ook koud en saai. In mijn bandje uit de zestiger jaren heeft twee keer de vijftien jarige organist van de Haagse Kloosterkerk meegespeeld. Het werkte echter niet, want, hoewel erg virituoos, moest hij alles op een notenbalkje hebben en dat konden we niet leveren.
Is nog steeds met die orgels bezig. Doet ieder jaar omstreeks de paastijd iets in Naarden. Leo van Doeselaar is zijn naam...

Wout

Leo is toch nog aardig terecht gekomen (een van de weinigen die er echt goed van kan leven; titulair organist van het concertgebouw, docent in Amsterdam en Berlijn)

Ik ben sinds 2005 freelancer, speel en dirigeer dus op verschillende plaatsen. Val regelmatig in voor de titulair organist van de kathedraal van het aartsbisdom, de Catharinakathedraal in Utrecht (bv afgelopen 2 zondagen). Maar speel ook op de vleugel in een kloostergemeenschap in Werkhoven en doe met een Tiels jongerenkoor covers van Sting en Krezip. Breed dus en dat bevalt prima. En nu dus ook een bandje erbij...

Fijne covers inderdaad (al heb ik het gevoel dat de hi-hat echt ontzettend hard staat steeds) Ik ben nog steeds jaloers op goede toetsenisten. Welkom in ieder geval!

Leo is toch nog aardig terecht gekomen ...
Daar was ik toendertijd ook beslist niet bang voor :D Wat het me wel duidelijk maakte was dat de gedachte 'muziek is de universele taal' niet bleek te bestaan, behalve bij het Nedelands Padvinders Gilde dan. Het beat-bandje en de kerkorganist hadden een volledig ander idioom en grammatica. Met dezelfde letters schreven we andere verhalen.
We gekscheerden wel dat je een vel met notenbalken en een pak chocolade-hagelslag kon nemen en Leo speelde het foutloos, met alle herhalingen en a prima vista ;)

Gelukkig hebben we hem niet muzikaal getraumatiseerd...

Wout

Goede site van Bel Betty! en goede muziek:okdan:

Dankjewel, de site heb ik deze zomer zelf in elkaar getimmerd, samen met een vriendin die een webbureau heeft.

De demonummers zijn ook nog in bewerking, we zijn over de mix nog niet helemaal tevreden (weinig middentoon, zang te hard). Zo zie je maar, blijft altijd wat te wensen over.

Daar was ik toendertijd ook beslist niet bang voor :D Wat het me wel duidelijk maakte was dat de gedachte 'muziek is de universele taal' niet bleek te bestaan, behalve bij het Nedelands Padvinders Gilde dan. Het beat-bandje en de kerkorganist hadden een volledig ander idioom en grammatica. Met dezelfde letters schreven we andere verhalen.
We gekscheerden wel dat je een vel met notenbalken en een pak chocolade-hagelslag kon nemen en Leo speelde het foutloos, met alle herhalingen en a prima vista ;)

Gelukkig hebben we hem niet muzikaal getraumatiseerd...

Wout

:dubbel::dubbel: herkenbaar en lache die notenbalk met hagelslag. Gelukkig speelde ik als tiener in een combo van een jongerenkoor, waardoor ik toen al heb leren spelen op gitaarakkoorden en akkoordsymbolen. Heb ik juist nu weer profijt van.

Enne, je weet nooit welke invloed je nog op Leo hebt gehad... Spreek je hem nog wel eens?

Zo te zien is de FP4 een digitale piano met een flinke set andere instrumenten incl drums en effecten. Wil j'm als masterklavier in een computersetup gaan gebruiken, om complete songs mee te maken (drum, bas, etc)?
Ik geloof nietdat -ie multitimbraal is (niet mogelijk om verschillende geluiden tegelijk te spelen) op een enkele split na. Dan heb je al gauw een andere MIDI module nodig om vlotjes meerdere instrumenten weer te geven.

Inderdaad een grappige collectie, hoewel meer christelijke huiskamer dan kerkzaal :)

@ Bas Boss.
Leuk, een kerkorganist.
Misschien kan je me wat wegwijs maken wat nu het verschil is tussen de Griekse toonladders en de Middeleeuwse kerktoonladders. Ik vind het nog steeds verwarrend...

Wout

Dag Wout,

Ik vermoed dat je twee termen door elkaar haalt. Zover mij bekend bestaan er geen griekse toonladders. Wel bekend zijn de kerktoonladders (die zijn, zou je kunnen zeggen, middeleeuws, hoewel dat een hele lange tijd bestrijkt). Zij hebben Grieks klinkende namen als dorisch, phrygisch, lydisch, mixolydisch enz. De kerktoonladders waren de dominante indeling van muziekstructuren, voordat we in de 16-e eeuw overging tot de indeling mineur en majeur, waarin ook wij in de lichte muziek mee werken. Als je actief bent in wereldmuziek kun je wel baat hebben bij theoretische kennis van de kerktoonsoorten.
Op deze pagina wordt het heel helder en pragmatisch uitgelegd: http://www.sympatheia.nl/muziek/77-leve-de-kerktoonsoorten

Hopelijk heb je hier wat aan...

FP4

FP4

Hi,
Met de FP4 kan je wel twee geluiden over elkaar gooien(layer) bijv. piano en strings.
of splitten, je kan zelf de positie van de split bepalen, bijv. een basje links en een trompetje rechts:)

voor in een band is het gewoon een heel bruikbaar goed intrument met goede klanken, en de piano is heel mooi komt ook van de FP7.

lees maar eens de handleiding.....genoeg mogelijkheden.

groet,

Ernesto

Laatst gewijzigd:
:dubbel::dubbel: herkenbaar en lache die notenbalk met hagelslag. Gelukkig speelde ik als tiener in een combo van een jongerenkoor, waardoor ik toen al heb leren spelen op gitaarakkoorden en akkoordsymbolen. Heb ik juist nu weer profijt van.

Enne, je weet nooit welke invloed je nog op Leo hebt gehad... Spreek je hem nog wel eens?
Nee, helaas niet. Het was toendertijd een zeer slimme, wat zachtaardige jongen. Vriendelijk en vrolijk, maar geen moppentapper, echt serieus. Na de mislukte samenwerking, die ontstond door middel van een wederzijdse vriend (nogal een problematisch figuur), ben ik hem uit het oog verloren. Ik denk dat hij, net als ik, met de wederzijdse vriend heeft gebroken (die knaap is trouwens electronische muziek gaan doen :D), dus de raakvlakken waren er niet meer.
Het eerste samenspel betrof een oefenmoment, waarbij hij een blues meespeelde met gebruik van een Bob Dylan songboek voor piano, waar het nummer 'Leopard Skin Pillbox Hat' in stond. Het lukte best :)
Het informele optreden een weekje later was een ramp. Leo staarde naar de toetsen, maar speelde niet. Hij had gelijk en ik schaam me er nog steeds voor...
Ik denk dat hij het voorval wel vergeten zal zijn...

Maar hij heeft me wel op een zondag mee het orgel opgenomen. Ik weet dus hoe koud het daar kan zijn :)

Wout

@ Bas Boss.
Leuk, een kerkorganist.

Wout

wout zalk hier eens berg fotootjes oposten kwas zelf aardig on der de indruk [zekers door t enthousiasme ,..van de oudjes daaro hehe
misschien vinden meerdere t leuk
tis idd mechanishe organs ..soort trek zak idee ....in t groot
wel toetsen / en registers ...dus synthese sort van mogelijk
synth forum waardig ...zals kijken
:doei:

idd iemand die woordt en geschrift qa noten kent is altyd mooi meegenoemn [snapk geen hol van ,..heb wel; goeie oren !!:kroon:

Hi,
Met de FP4 kan je wel twee geluiden over elkaar gooien(layer) bijv. piano en strings.
of splitten, je kan zelf de positie van de split bepalen, bijv. een basje links en een trompetje rechts:)

voor in een band is het gewoon een heel bruikbaar goed intrument met goede klanken, en de piano is heel mooi komt ook van de FP7.

lees maar eens de handleiding.....genoeg mogelijkheden.

groet,

Ernesto

Dankjewel Ernesto,

De features die je noemt gebruik ik al veelvuldig. Met name bij optredens moet je soms snel schakelen tussen verschillende sounds. Daarvoor gebruik ik nu de split-functie. Maar dan heb ik er maar twee.

Weet je of het mogelijk is om bv 4 sounds achter elkaar te programmeren waar je dan tussen kunt switchen met een switch pedaaltje?

(die switch gebruik ik nu vooral voor de chorus van mijn orgelsounds, omdat die knop onhandig ver aan de rechterkant zit).

Zo te zien is de FP4 een digitale piano met een flinke set andere instrumenten incl drums en effecten. Wil j'm als masterklavier in een computersetup gaan gebruiken, om complete songs mee te maken (drum, bas, etc)?
Ik geloof nietdat -ie multitimbraal is (niet mogelijk om verschillende geluiden tegelijk te spelen) op een enkele split na. Dan heb je al gauw een andere MIDI module nodig om vlotjes meerdere instrumenten weer te geven.

Ik gebruik hem op dit moment uitsluitend voor live spel (repetitie en optredens met de band). Ik heb geen computersetup. Probleem is inderdaad dat ik snel wil kunnen wisselen tussen veel verschillende sounds. Dat lukt me nu alleen met de split functie, maar ook die moet ingesteld worden aan het begin van een nummer.

Je kunt wel wat voorkeurspresets opslaan, het probleem is alleen dat als ik dan weer schakel naar 'gewone' presets, dat hij dan andere special effects instellingen heeft (bv mijn grand piano (piano 1 voor de fp4 gebruikers) klinkt dan als een honky tonk (piano 7 voor de fp4 gebruikers). Dat los ik alleen op door het ding aan en uit te zetten. Ben je als weer 20 seconden verder...

Twee andere organisten, waarbij het contact momenteel wat lager brandt, maar we zien en spreken elkaar bij gelegenheden, zijn René Uylenhoet en Frits Zwart, kleinzoon van Jan Zwart en een bevlogen amateurorganist en thans directeur van het Nederlands Muziek Instituut. Orgelspelen kan ik niet, maar ik ken wel organisten... :)

Wout

Back