CD's in kleine oplage laten maken

demian

Ojee
Jiha.

Misschien wil ik wat CD's in een kleine oplage laten maken.

Mastering en Artwork wil ik zelf doen, ik wil gewoon alles in 1x aanleveren en dan netjes iets van 50, misschien meer cd's terug krijgen voor niet te veel geld.

Wie wat waar en hoe?

Gewoon even zoeken op internet naar CD duplicatie of iets dergelijk en je komt snel enkele bedrijven op het spoor die dit voor jou kunnen doen.

Kleine oplages worden vaak op CD-R gebrand, persen gebeurt vaak pas vanaf 500 exemplaren of hoger (maar als je echt wil kan het ook met een lager aantal maar dan gaat de prijs/stuk gevoelig naar boven).

Verder moet je ook rekening houden organisaties zoals SABAM (in België) vooraleer zo'n bedrijf jouw CD 'mag' aanmaken.

Meestal zal zo'n bedrijf jou de nodige informatie bezorgen en uitleggen hoe en wat je allemaal kan/moet doen.

Een google lijstje als voorbeeld.

Wat misschien ook kan helpen is op het forum zoeken naar personen die reeds eerder een CD hebben laten maken en vragen naar hun ervaringen.

Jiha.

Misschien wil ik wat CD's in een kleine oplage laten maken.

Mastering en Artwork wil ik zelf doen, ik wil gewoon alles in 1x aanleveren en dan netjes iets van 50, misschien meer cd's terug krijgen voor niet te veel geld.

Wie wat waar en hoe?

www.cdkomeet.nl

Goeie kwaliteit en super handig met de offertes enzo, die kan je gewoon online direct aanvragen en ze zijn snel met de levering.

Vraagje hieromtrent:

Als je muziek uitbrengt (pakweg gratis op een site aanbiedt) en je sluit je niet aan bij SABAM, heb je dan nog wel het auteursrecht op die muziek? Ik bedoel maar, kan Jan en alleman je muziek dan zonder meer ongevraagd gebruiken om tampons te verkopen, via hun eigen site gratis aanbieden, ... of hebben ze jouw toestemming nog nodig?

maw kan je muziek uitbrengen zonder bij SABAM aangesloten te zijn, en toch auteursrecht op die muziek hebben? Of word je dan per definitie in het vakje "rechtenvrij" geduwd?

met auteursrecht kun je de goeie-oude-envelloppen-truc toepassen, cd'tje met je werken in een verzegelde envelop, en dan jezelf toesturen( wel aangetekend). de datumstempel geld als compositiedatum, en de handtekening is de verificatie bij je post-bedrijfje;)

als het een physiek mooi uitziend in-je-klauwen-product moet zijn dan kan je het beter laten persen...
Niet mee eens. De Xlayer vinyl CD's zien er prachtig uit met echte groeven en een printbaar label. Ziet er beter uit dan menig geperste CD.

102845_3.jpg

ik bedoelde het meer in de trend van; als je je muziek wil verspreiden dan kan dat ook via internet in MP3/FLAC formaat maar wil je iets dat 'in your claws' moet zijn dan zet je het op een materieel schijfje...
een plaat of een cd heeft nutuulk ook nog een soort van romantische feel to it, zoals het vroeger ging (of nog moest gebeuren)... het is en blijft slechts een medium en hoeft verder geen significante toevoeging aan de beleving van muziek te hebben...

hetzelfde geldt bijv voor zo'n ouderwetse game cartridge; het gaat niet om die mooie plastic behuizing maar om de software die er binnen in zit...

met auteursrecht kun je de goeie-oude-envelloppen-truc toepassen, cd'tje met je werken in een verzegelde envelop, en dan jezelf toesturen( wel aangetekend). de datumstempel geld als compositiedatum, en de handtekening is de verificatie bij je post-bedrijfje;)

Nee, nee, nee, nee.

Als je muziek uitbrengt (pakweg gratis op een site aanbiedt) en je sluit je niet aan bij SABAM, heb je dan nog wel het auteursrecht op die muziek?
Ja. Waar of voor welke prijs het wordt aangeboden maakt geen jota uit. Wat lastiger is is dat als je het op je site zet zonder duidelijke instructies met wat de gebruiksvoorwaarden zijn je dan aan een bedrijf moet uitleggen hoe zij in godesnaam moesten weten dat ze het niet voor achtergrondmuziek mochten gebruiken zonder te dokken als je dat er niet specifiek had bijgezet.

Het voordeel van aansluiten bij een dergelijke organisatie is dat je niet zelf je advocaat hoeft in te huren maar gewoon "SABAM, ettek!" kunt zeggen, en dat kan dat bedrijf wat lastiger negeren dan een zelf netjes opgestelde brief.

Je kunt eens kijken naar http://creativecommons.org/licenses/ - en anders is het gewoon "all rights reserved, you have no permission to..." zoals op elke CD en DVD staat.

Ik heb recent twee CDs laten maken door deze snuiters:

http://www.mobineko.com/

Echt glasgemasterd, behoorlijk goedkoop (niemand in NL kan voorlopig nog aan die prijs tippen) en ze zeuren niet om BUMA en SABAM zaken. Een verklaring op je bestelformulier dat de copyright bij jou berust is voldoende. En ze doen CD oplages vanaf 100 exemplaren. Twee CDs nu laten persen, kwaliteit is gewoon prima. Enig nadeel zou zijn dat ze hun turnaound tijden niet halen. Meestal zijn ze een of twee weken later, maar met wat planning lijkt me dat geen enkel probleem.
CDs worden geperst in Taiwan overigens. Maar ze rekenen gek genoeg geen portokosten. Hoe dat kan weet ik niet, maar ja, wie zeurt daarom als je prima ceedeetjes krijgt.
Vinyl nog niet geprobeerd, maar ik hoorde dat ze dat uitbesteden aan CZ in Tsjechie.

Ik heb recent twee CDs laten maken door deze snuiters:

http://www.mobineko.com/

Echt glasgemasterd, behoorlijk goedkoop (niemand in NL kan voorlopig nog aan die prijs tippen) en ze zeuren niet om BUMA en SABAM zaken. Een verklaring op je bestelformulier dat de copyright bij jou berust is voldoende. En ze doen CD oplages vanaf 100 exemplaren. Twee CDs nu laten persen, kwaliteit is gewoon prima. Enig nadeel zou zijn dat ze hun turnaound tijden niet halen. Meestal zijn ze een of twee weken later, maar met wat planning lijkt me dat geen enkel probleem.
CDs worden geperst in Taiwan overigens. Maar ze rekenen gek genoeg geen portokosten. Hoe dat kan weet ik niet, maar ja, wie zeurt daarom als je prima ceedeetjes krijgt.
Vinyl nog niet geprobeerd, maar ik hoorde dat ze dat uitbesteden aan CZ in Tsjechie.

Ze zijn duurder dan de gemiddelde perserij hier in Nederland, op basis van 500 cd singles in wallet. Bovendien worden geen auteursrechten afgedragen, wat als muzikant/producer/schrijver natuurlijk niet zo fijn is....

moet je als artiests eigenlijk betalen om lid te worden van SABAM of kan je er enkel geld van krijgen?

Laatst gewijzigd:
Back