Vintage synths on the road

Analogman

Gedeactiveerd account
Ik vroeg me af, hoe slecht is het voor mijn vintage synthesizers dat ik ze overal mee naar toe vervoer (optredens).

Het busje maakt nog wel eens grote hobbels, echter heb ik een stevige flightcase met schuim e.d er in.

Kan het kwaad dat ik er iets van 1 keer in de 2 maanden mee op pad ga?

Mvgr,

A.man:duivels:

mijn advies: bij echt oud spul ( < 1980 ) niet doen tenzij je sound er helemaal afhankelijk van is en je vrij ruim in de slappe was zit om regelmatig reparaties te betalen.

hoe vaker on te road, hoe meer riisco je statistisch loopt dat er een keer iets goed fout gaat. en dat kan van alles zijn: bier, brand en rookschade, diefstal (!), valpartijen, transportschade etc etc. Allemaal niet waarschijnlijk maar waarom meer risico nemen dan strikt noodzakelijk.

Overigens zie ik niet zo'n probleem met een DX-7 tenzij je er een stoomwals overheen laat rijden. een JX-8P is al iets kwetsbaarder maar zeker niet onvervangbaar.

Tsja, eigenlijk weinig toe te voegen aan de eerste reply....

Gevoelsmatig lijkt het mij on stage ook minder nauw te luisteren, dat je precies die ene vintage bak moet gebruiken, dan dat dit in de studio het geval zou (kunnen) zijn. Als je zeldzame bakken hebt of je bent er vreselijk aan gehecht zou ik ze zeker thuis laten. Er zijn genoeg nieuwe analoge bakken (keys / modules) waarmee je voor 95% alle sounds kan namaken. Dat ze geheugens hebben is natuurlijk alleen maar makkelijker op het podium ;)

En dan heb ik het nog niet eens over de VA's of de sampleplayers :bekdicht:

Dus het kan eigenlijk niet zoveel kwaad als ik goede flightcases heb met goed schuim er in.
In de toekomst neem ik mee:

Dx7
Jx8p (2x)
Tx7 (2x)
Juno 60
SH101
(mischien prophet 5, wel link denk ik)

En nog wat analoog spul (in de toekomst praat ik dan he.).

Wij hebben enkele jaren zo tweemaandelijks opgetreden met een enorme berg aan oude bakken & zelfbouw (2 ms20, 2 sh101, cr8000, mc202, mono/poly etc) in kraakpanden & gare feesten. Binnen & buiten. Het ergste wat ooit gebeurd is, is een afgebroken toets van een MS20 omdat ie niet goed in zn kist was gestopt.

Alles had kratten, kisten of flightcases met schuim.

Gewoon zuinig mee zijn & beetje logisch nadenken. Kan allemaal best.

Wat soms finest kan zijn:

-Grote temperatuur verschillen, zeker in winter periode, waardoor er condens ontstaat aan de binnenkant van je synth. Is niet leuk als je hem aanzet.
oplossing: uurtje of 2 laten acclimatiseren in de te bespelen ruimte

-Als ik live stond te beuken dan druppelde het zweet van neus, het zou niet de eerste keer zijn dat die zoute druppels kortsluiting veroorzaken. (trust me, been there)
oplossing: Balaclava :D

Wat soms finest kan zijn:

-Grote temperatuur verschillen, zeker in winter periode, waardoor er condens ontstaat aan de binnenkant van je synth. Is niet leuk als je hem aanzet.

Dus betijds binnen zijn en de synths even laten acclimatiseren...op die manier kan de synth "wennen" aan het temperatuurverschil. Ik doe dit sowieso met alles wat even buiten is geweest en dan weer binnen (of andersom).

Maakt het publiek zich er druk om, denk je?

Het publiek vind het zeker leuker om iemand met hardware bezig te zien dan de zogenoemde live acts van tegenwoordig....laptopstaarders.....zitten alleen maar met hun bek in het beeldscherm en zodoende hebben ze totaal geen contact met het publiek. Soms hebben ze geeneens in de gaten dat de zaal leegstroomd...:D

.... Soms hebben ze geeneens in de gaten dat de zaal leegstroomd...:D

Dan moeten ze hun twitter toch beter in de gaten houden onder 't "live" spelen.. :D

wat is het punt van het hebben en bespelen van lekkere ouwe meuk, als je het uiteindelijk niet mee het podium op zou slepen.
lijkt mij dan een beetje zonde om dan uit een soort van zuinigheid de dingen niet te gebruiken.
en de meeste vintage dingen zitten beter in mekaar dan de wat modernere toestellen (.) :D
uitzonderingen daargelaten trouwens.
lekker gebruiken die ouwe meuk, het gaat echt niet zomaar stuk van een paar ritjes in de auto.
:koffie:

tja ik neem ook met enige tegenzin spullen uit de studio mee naar optredens maar uiteindelijk zijn het toch maar gebruiksvoorwerpen...je kunt er beter plezier van hebben. Maar ik ben altijd opgelucht als ik thuis kom en alles werkt nog. Je ziet sommige spullen ook gewoon aftakelen. De beste oplossing is om makkelijk vervangbare spullen in je live setup te stoppen (microkorg, mpc500 etc) maarja heb je daar genoeg aan of wil je ook live een echte vintage sound?

tja ik neem ook met enige tegenzin spullen uit de studio mee naar optredens maar uiteindelijk zijn het toch maar gebruiksvoorwerpen...je kunt er beter plezier van hebben. Maar ik ben altijd opgelucht als ik thuis kom en alles werkt nog. Je ziet sommige spullen ook gewoon aftakelen. De beste oplossing is om makkelijk vervangbare spullen in je live setup te stoppen (microkorg, mpc500 etc) maarja heb je daar genoeg aan of wil je ook live een echte vintage sound?

Ja, straks lekkere Jupiter 8, (2x) JX8P , (2X) TX7, DX7 , Juno 60, Prophet 5, ARP Oddysey sounds enzovoort.
En mischien laptopje voor wat Akkoestische instrumenten, blazers.... piano...

Inspiratiebron (gedeeltelijk):

nou, volgens mij kan zo'n simmons trixer ook wel tegen een stootje ;)

Het publiek vind het zeker leuker om iemand met hardware bezig te zien dan de zogenoemde live acts van tegenwoordig....laptopstaarders.....zitten alleen maar met hun bek in het beeldscherm en zodoende hebben ze totaal geen contact met het publiek. Soms hebben ze geeneens in de gaten dat de zaal leegstroomd...:D

Inderdaad, maar dat is bijna hetzelfde met die DJ's he.

Inderdaad, maar dat is bijna hetzelfde met die DJ's he.

Hoe bedoel je dat? Als ik sta te draaien ben ik continue met het publiek bezig...ik sta daar tenslotte voor hun.:eureka: Dus steeds vooruit kijken....

Back