The miner's song (symfonische rock)

Rrrobb

Ingeburgerd
Ik ben een groot liefhebber van zowel berlin school elektronische muziek als symfonische rock. Het laatste genre heb ik echter maar zelden in mijn eentje gemaakt omdat het immers meer iets voor met een band is. Dit is echter wel een serieuze poging die ik in mijn eentje heb gemaakt. Het is inmiddels alweer een aantal jaren geleden en ik heb er ongeveer een maand aan gewerkt. En dat is erg lang voor mijn doen nu ik met laptop en zo werk. Toen ik nog met de Yamaha CX-5M music computer werkte was een maand of langer geen uitzondering maar dat is een ander verhaal. Bij dit nummer wilde ik een echt ouderwets symfonische rock nummer maken. Rond de twintig minuten en met veel tempowisselingen en verschillende maten en dergelijke. Toch zitten er ook een paar andere invloeden in. Een klein stukje minimal á la Terry Riley en wat invloeden uit de jaren 80 synthpop. Ik heb de Roland D50 en de Studiologic Sledge als hardware synthesizers gebruikt en verder een hele hoop vst's met vooral oude nostalgische symfo klanken zoals Hammond, Solina, Moog en Piano. En daarnaast heb ik ook nog op meerdere sporen gezongen. Drums en bas zijn ook zelf ingespeeld en geprogrammeerd. De tekst gaat over een mijnwerker die het grootste deel van zijn leven onder de grond door brengt terwijl de vrouwen en kinderen boven de grond hun leven hebben. Op een gegeven moment heeft hij er genoeg van. Hij neemt al zijn geld van de bank en gaat er met zijn vrouw vandoor. Na verloop van tijd slaat echter het noodlot toe. Hij blijkt de verschrikkelijke mijnwerkersziekte te hebben waar hij aan sterft. In totaal heb ik zo'n 100 sporen opgenomen en dat bleek uiteindelijk het moeilijkste deel van het werk om dan het overzicht en de consistentie te bewaren. Dat zou ik nu toch anders proberen aan te pakken denk ik. Het is wel andere muziek als wat ik tot nu toe heb gehoord op dit forum. En ik hoop dat er mensen tussen zitten die het kunnen waarderen en mij feedback willen geven.

He, een mede-progger!

Beetje Focus, beetje Camel, wat Clannad achtige dingen...leuk! Zang doet me wat denken aan Midlake. Wat electro ook...haha! Knap gemaakt. Klinkt vooral als een mooie demo. Begrijp me niet verkeerd; ik hoor ook wat het kan zijn met een likje galm en net iets meer aandacht aan de sounds enzo. Hier en daar is het erg droog.

Voorbeeldje: de soundtrack preset aan het begin is prima, maar mag meer variatie in het verloop. Nu is hij telkens hetzelfde in aanslag en dan krijg je dat hij telkens "miauwt", zeg maar.

ERG leuk!

Wat een ongelooflijk werk heb je hier neergezet. Alleen al het feit dat je ongeveer een maand aan één track hebt gewerkt en rond de honderd sporen hebt beheerd, dwingt respect af. Dat hoor je ook terug. Dit is geen snelle schets, maar een doordacht en ambitieus project.

Voor mij begon het echt te leven vanaf het moment dat de vocalen inzetten. Daar kreeg het geheel meer focus en emotie. Het verhaal van de mijnwerker komt dan veel sterker binnen en geeft richting aan alle muzikale ideeën die daarvoor al zijn opgebouwd.

Qua klank moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf minder heb met de uitgesproken oldschool synthsounds. Op sommige momenten deden bepaalde melodieën me denken aan Miami Vice of zelfs nog wat verder terug, richting jaren 70 symfo. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, en ik begrijp dat dit een bewuste keuze was. Binnen die stijl heb je het wel consequent en overtuigend uitgevoerd.

Wat me vooral opviel is de enorme hoeveelheid variaties en tempowisselingen. Dat is knap gedaan, maar misschien zelfs iets te rijk aan ideeën. Soms had een deel van mij het gevoel dat bepaalde thema’s wat langer mochten blijven hangen zodat ze zich beter konden vastzetten. Iets meer rust had het geheel mogelijk nog sterker gemaakt. Maar dat neemt niets weg van de prestatie.

Ik heb het nummer helemaal uitgeluisterd en was oprecht onder de indruk van de toewijding. Dit maak je niet zomaar even. Dat je dit in je eentje hebt gedaan, met live drums, bas, zang en al die lagen, verdient echt respect.

Blijf dit soort serieuze projecten maken. Je laat zien dat je het kunt. Misschien met iets meer focus in de arrangementen wordt het nog krachtiger. Maar hoe dan ook, petje af voor het werk en de ambitie. Succes en ik hoop dat je wat kunt met mijn feedback!

Gloomy :)

Ik vind je drums, en met name je kick en snare iets te veel op de achtergrond staan. Wellicht dat een ander snare geluid (met iets meer attack) beter zou kunnen werken. Rond 3:04 lijken de synth geluiden te hard staan tegen over de drums die dan helemaal in de achtergrond verdwijnen. Wanneer je zang er in komt is er wel een iets. Eter balans, maar snare blijft voor mij er niet echt goed bij passen.

Heerlijke vintage klanken! Het doet me qua opbouw ook wat aan oude Pink Floyd denken (vanwege de tempowisselingen en de zang die er pas na minuten invalt).

Je zou dit qua mix een graadje hoger kunnen tillen door te werken met effecten die in de jaren ’70 populair waren, zoals bijvoorbeeld sommige synths verzuipen in een bak reverb, wat ook een mooi contrast geeft tegen de droge drums. Of een phaser op de totale mix hier en daar inzetten (met automation). Een tape delay hier en daar? Of een univibe pedaaltje of flanger op bijvoorbeeld je hammond? Dat kan allemaal met vsts.

Groet, Dorian

Allemaal heel erg bedankt voor de feedback. Het zet me ook aan het denken. En ik zal een aantal suggesties zeker meenemen in toekomstige muziek. Wat me opvalt is dat er diverse mensen schrijven over een droog geluid. Daar heb ik namelijk bewust voor gekozen. Wat dat betreft heb ik me laten inspireren door de oude Yes platen. Die zijn ook erg droog opgenomen. Maar daardoor hoor je juist alle details heel goed. Ook de verdeling over het stereobeeld. Ik ben zelf heel terughoudend met het gebruik van effecten. Ik heb er een voorkeur voor om juist geluiden te gebruiken die vanaf het begin al gelijk goed klinken. Zodat je er later niet meer aan hoeft te rommelen. En dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak en welk doel je voor ogen hebt. Maar zeker dingen als galm of reverb in drukke muziek, zoals ook mijn nummer, doen mijns inziens juist afbreuk aan de details die dan allemaal verdwijnen. Bij rustige muziek met juist één instrument, en zeker akoestische instrumenten, heeft galm voor mij wel vaak een grote meerwaarde. Ook de drums heb ik bewust wat zachter gemixt omwille van de details. Blijft wel een feit dat het in dit geval ook wel een erg ingewikkelde mix was met 100 sporen. Dat heb ik mezelf natuurlijk ook aan gedaan terwijl ik nou ook weer niet zo'n heel ervaren geluidsman ben. Daar zijn vast goede tips voor te verzinnen met submixen en manier van ordening om het overzichtelijk te houden. Maar daar heb ik me verder niet in verdiept. Een nummer als dit is wat dat betreft ook wel een uitzondering voor me. De meeste muziek die ik maak is overzichtelijker en simpeler om te mixen.
En verder vind ik de opmerking van E-Gloomy wel leuk om te lezen als hij schrijft dat het nummer te rijk is aan ideeën. Ook dat is een bewuste keuze geweest bij dit nummer. Het album (wat overigens verder nooit afgemaakt is, komt misschien ooit nog) heet ook niet voor niets "Deeds per minute". Dus veel ideeën in korte tijd. En ook daar ben ik dan geïnspireerd door de lange symfonische nummers van vroeger. Een groot nadeel van dat soort nummers is dat het heel erg lang duurt voordat je ze leert kennen en waarderen. Daarvoor moet je ze eerst minimaal 10 tot 20 keer beluisterd hebben. Maar als je dan eenmaal door die fase heen bent wordt de muziek daarna alleen maar mooier en interessanter en ga je steeds meer daarin ontdekken. Dat was ook een filosofie die ik bij dit nummer had. Al snap ik de opmerking daarover wel. En herken ik het ook wel bij mijn eigen muziek. De muziek die ik nu (ook in gedachte) maak heeft meer de "less is more" filosofie. Maar ook dat is vast weer een tijdelijke fase bij me. Wat dat betreft blijf ik veranderen en ontwikkelen. We gaan het zien. Maar nogmaals allemaal erg bedankt voor de feedback. En blijf schrijven. Ik vind het erg leuk om te lezen. En neem alle opmerkingen zeker mee in gedachte bij toekomstige muziek.

Dit heeft een enorme potentie en daarom ben ik ook wat huiverig om er kritiek op te geven. Maar ik doe het toch omdat je daar het meeste aan hebt. De mix is wat vreemd. Over het geheel genomen is het stuk afwisselend genoeg, maar binnen de afzonderlijke stukjes zit denk ik nog te veel herhaling.

Maar laat je niet ontmoedigen, het zit qua niveau nu al tegen de professionele prog aan. Ik denk dat je het in je hebt om binnen de kring van prog liefhebbers tot een bekende naam uit te groeien.

Dit heeft een enorme potentie en daarom ben ik ook wat huiverig om er kritiek op te geven. Maar ik doe het toch omdat je daar het meeste aan hebt. De mix is wat vreemd. Over het geheel genomen is het stuk afwisselend genoeg, maar binnen de afzonderlijke stukjes zit denk ik nog te veel herhaling.

Maar laat je niet ontmoedigen, het zit qua niveau nu al tegen de professionele prog aan. Ik denk dat je het in je hebt om binnen de kring van prog liefhebbers tot een bekende naam uit te groeien.
Ik vind dit een heel mooi compliment. Dankjewel!

Hoi Rob,
Maar zeker dingen als galm of reverb in drukke muziek, zoals ook mijn nummer, doen mijns inziens juist afbreuk aan de details die dan allemaal verdwijnen
Absoluut, ik ben dat helemaal met je eens. Dat kun je wel een beetje oplossen (door delay te gebruiken ipv reverb, en door side chaining etc), maar ik denk dat je hier de juiste keuze hebt gemaakt. Maar ik ben ook ietwat bevooroordeeld, want ik vind dat veel producers/muzikanten hun muziek veel te veel verzuipen in galm.

Verder: een prima nummer.
Een dingetje: Ik snap dat dat lastig is, maar ik zou proberen een echt professionele zanger in te huren. Maar goed, dat doe ik zelf ook lang niet altijd.

Het is niet mijn stijl, maar wat een werk. Petje af.
Voor mij gaat het een beetje teveel kanten op. En dat is direct een ding van 'te lang aan één track werken'.
Het grote plaatje (pun intended) raak je makkelijk kwijt.
Maar dat past ook wel weer bij de stijl.

Back