Synthesizer workstation!

Zoveel mensen, zoveel meningen...
Ik kan alleen zeggen dat een Fantom 'flitsend' klinkt, zonder een oordeel over de kwaliteit te geven.
De één wil de neutrale klanken van een Yamaha, de andere de warme synthetische klanken van een Korg, de keyboardspelers van een top-100-band zijn dol op de flitsende klanken van een Roland en de liefhebbers van pure wollige klanken zijn dol op een Kurzweil.

Maar zelfs met de orgeltjes uit een armetierige Roland RS-50 speel ik een onervaren bezitter van een Hammond XK-1 eruit, dus zal het met een X7 ook wel snor zitten.

persoonlijk vind ik de fantom 1 van de minst aansprekende synths en de term flitsend vind ik niet bepaald passen bij hoe ik de fantom ervaar :D.

Maar goed, ieder zijn eigen mening :D

Fantom G klinkt 'out-of-the-box' saai, terwijl dat ding veel meer in huis heeft. Wat sequencing betreft is een FG superieur. En ook het direct creëren en wijzigen van patches is met het enorme display een feestje.

Motif XS/XF klinkt 'out-of-the-box' geweldig. Maar de bediening van de dieper gelegen functionaliteit is gewoonweg een ramp. Sequencen en patches wijzigen op het apparaat lukt wel, maar vergeet niet van te voren een valiumpje in te nemen.

Fantom G klinkt 'out-of-the-box' saai, terwijl dat ding veel meer in huis heeft. Wat sequencing betreft is een FG superieur. En ook het direct creëren en wijzigen van patches is met het enorme display een feestje.

Motif XS/XF klinkt 'out-of-the-box' geweldig. Maar de bediening van de dieper gelegen functionaliteit is gewoonweg een ramp. Sequencen en patches wijzigen op het apparaat lukt wel, maar vergeet niet van te voren een valiumpje in te nemen.

Hetgeen je hier zegt ondervind ik ook. Het is niet zozeer een Fantom en Motif probleem, maar kan meer veralgemeend worden naar Roland vs Yamaha.

Presets van Roland stellen dikwijls weinig voor maar mits wat tuning haal je daar wel een goed resultaat uit. Yamaha presets zijn vaak goed maar meer dan dat krijg je er ook niet (makkelijk) uit.

Bijkomend probleem met Yamaha vind ik dat die toestellen een pak trager zijn. Als je bijvoorbeeld bij een S90XS scrollt door de presets via een extern midi signaal, dan loopt dat toestel vaak enkele seconden vast voordat hij uiteindelijk de preset laadt. Roland synths hebben dat probleem veel minder of niet. Over andere merken spreek ik mij niet uit want die heb ik nooit zelf gehad.

Ik heb sinds vandaag De Fantom G7 staan :) wegens een zeer gunstige prijs :)

Ik vind hem fantastisch! de sounds komen zoveel beter over dan dat mijn yamaha deed.
Ook de ARX expension klinkt fantastisch
Dit ding kan alles denk ik ! alleen mijn eigen sets instellen moet ik nog wat leren , aangezien ik graag met een 2e extern midi klavier zou werken.

Ik heb zelf een Kurzweil Pc3xc de geluiden zijn fantastisch. Het toetsenbord speelt heerlijk. Vette Synths, prachtige acoustische piano's, geweldige Rhodes en Wurlitzers, Strings, Gitaren, zelf te make instrumenten. Alles is aanpasbaar aan je eigen smaak kortom hier spreekt een FAN. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de orgels. Die doen je alle Hammonds vergeten. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar het is een alternatief dat je wel geprobeerd moet hebben. Ben benieuwd naar ervaringen. De mijn e zijn geweldig.

@Ixinix, helemaal mee eens... zoals je al zegt, de kurzweil is een zeer veelzijdig apparaat met onbeperkte mogelijkheden. Aan de andere kant, door de vele mogelijkheden kan het soms ook zeer complex zijn. Maar ja.. het is het een of het ander :), de orgels/hammonds vind ik echt subliem, heb vaak een Nord live beluisterd maar vind de PC3 hierin sterker, al is dat uiteraard een persoonlijke mening.

Aan de andere kant, door de vele mogelijkheden kan het soms ook zeer complex zijn. Maar ja.. het is het een of het ander
Nee nee, dat kan ook anders! Een slecht uitgedachte user interface kan een apparaat met weinig mogelijkheden zelfs complex maken. (en ik heb het niet specifiek over Kurzweil)

Ow ik ben compleet gek op m`n nieuwe Kurzweil PC3k8! Geen moment spijt van.. Misschien weinig sample flash capasiteit maar dit apparaat begint waar veel anderen eindigen! De standaard presets zijn eigenlijk slechts het tipje van de ijsberg wat voor prachtigs je uit deze doos kan halen. Lijkt net of ze gewoon gestopt zijn met het programmeren van de patches wanneer ze het acceptabel vonden. De piano klanken hebben standaard ook geen release noise enzo terwijl die samples er wel in zitten. :p Om maar een voorbeeld te geven. Die Kore64 uitbreiding gaat daarin wel wat verder en is beter uitgewerkt.
De Tower editer software maakt het ook allemaal een stuk handiger. Interne programmering is niet voor iedereen makkelijk te begrijpen.

Met de btw die ze voor me eraf hebben gehaald via musicstore.de heb ik voor 2K dit ding gekocht met Kore64 exp., ribbon controller, standaard, gigbag en usbstick! Je kan er niet fout mee gaan.

Back