Synthesizer workstation!

Ik zou je een all-in-one workstation afraden, en om volgende twee redenen:

je wil weg van computer en toch volledige opnames kunnen maken? ik wou dit ook, heb me een Motif XS gekocht, en vond het opname en mixing-proces zo onduidelijk en prutserig op het minischerm dat ik na een maand of twee een MAC kocht en hierop werken met een simpele cubase is heerlijk! vlotheid van editing op workstations is zwaar overschat vindt ik, het blijft prutswerk (tenzij je graag prutst natuurlijk :) )

je wil een reeks goeie sounds in één bak? ik wou dit ook, maar althans bij de Yamaha hoor je op de duur "het yamaha-karakter" (zeer clean afgelikte digitale sound) ervan in alle sounds doorklinken, en dan haak je snel terug af.. het hangt natuurlijk af van wat je wil maken en waar je naartoe wil qua sound. Live vindt ik de Motif XS sounds heel bruikbaar, maar wanneer je ze in een opname giet krijg je zeer snel fletse toestanden.

combinatie van een MAC met cubase, een goeie Nord Electro en een simpele Yamaha P95 digitale piano geeft jou

1. vlotte opname en edit mogelijkheden, uitbreidbaar in de diepte zover je wil
2. karaktervolle sounds voor kerkorgels, hammond, chamberlin, rhodes, piano!,synths,...
3. orgeltoetsen op de Nord en pianotoetsen op de Yamaha.
4. 2 compacte instrumenten die je vlot vervoert, mocht je toch ooit optreden
5. ongeveer zelfde prijs als dure workstation!

combinatie van een MAC met cubase, een goeie Nord Electro en een simpele Yamaha P95 digitale piano + ongeveer zelfde prijs als dure workstation!
Nou dat betwijfel ik of je dat redt voor dezelfde prijs als een duur workstation... of tel je de prijs voor een legale cubase niet mee :P

Wat je daar zo noemt, en dan ga ik een beetje uit van nieuwprijzen, gaat het hard hoor. Tweedehands is het wellicht net te doen om onder de prijs van een duur workstation te komen zoals bijv de Kurzweil PC3K of Nord Stage88 á 2499,-

Ik weet niet hoe de geluiden van een Nord Electro 2 rack zijn, maar ik vind de geluiden van de Nord Electro 3 heel goed, dus misschien kun je een MAC, Cubase, een Nord Elecrro 2 rack en een simpel midi-keyboardje kopen, zodat je goede geluiden hebt, gebruiksgemak en gewogen toetsen van het midi-keyboard en als je dan andere toetsen wilt koop je er een ander midi-keyboard bij.

Nou dat betwijfel ik of je dat redt voor dezelfde prijs als een duur workstation... of tel je de prijs voor een legale cubase niet mee :P
Je hoeft natuurlijk niet de zwaarste versie aan te schaffen. De essentials versie kost 135 euro volgens Thomann. Dat kan het probleem niet zijn als je zo'n bak vol gear aanschaft :)

Als kerkorgel in het pakket zit is het juist handig om een beetje kracht in de vingers te houden. Als er iets divers is, is het wel een klavier van oude kerkorgels. Sommige hebben een klikpunt bij aanraken, dan bijna niks, dan een krachtig aankomstpunt (ik weet niet hoe ik dat duidelijker moet uitleggen, sorry), anderen zijn gewoon ronduit zwaar - zeker exemplaren die schreeuwen om gereviseerd te worden.

Ik heb de Kurzweil bespeeld en die was niet te zwaar (solo's, hammondorgels), maar ook niet te licht (piano's en gewenning voor zware klassieke orgels).

By the way, geen beter fundament voor welke stijl dan ook: BACH! :p

Workstation gezocht (61-76 toetsen )

Workstation gezocht (61-76 toetsen )

Hey,

Ik ben nu al maanden aan het lezen en heb ook al een paar keer gepost.
Maar nu is de knoop wat doorgehakt.
Ik dacht eerst een stage piano te kopen en voorlopig hierboven mijn PSR-1500 te zetten , maar na enkele live concerten en veel opzoek gedoe. ben ik tot de conclusie gekomen dat ik te veel andere sounds gebruik om eerst een stage piano te kopen (en mijn psr klinkt niet zo vet door een pa voor de andere soundjes) en zou ik dus eerst een vervanging hiervoor kopen met 61 of 76 toetsen.:
- Onder de 2000 euro
- LIefst een workstation
- heb geen kleuren lcd of vergelijkbaar nodig.
Ik heb al eens naar vanalles gezien maar vond voorral de volgende intressant :
Kurzweil PC3 K6 (of eventueel 7)
Kurzweil PC3 LE6 (of eventueel 7)
Korg M3 61/76
Roland Fantom X6/X7 (tweedehands)
Dit zijn volgens mij de enige alternatieven binnen mijn prijsklasse?
Wat zouden jullie mij aanraden ?

alvast bedankt

Tweedehands Yamaha Motif, of een Roland Fantom G/X. Daar moet je het makkelijk mee kunnen doen.
Tip: elke synth die met een losse stroomadapter werkt is niet bedoeld voor het podium en levert niet de volledige dynamiek qua klank.

de kurzweils zouden het niet doen?

alvast bedankt

En bijvoorbeeld een fantom x7 als ik dat nu koop is dat al redelijk oud. Kan ik er dan zeker van zijn dat dit betrouwbaar is voor de volgende jaren op het podium?
En zijn er buiten de fantom en de motif nog waardige alternatieven?

Alvast bedankt

Een beetje synth blijft wel 30 jaar heel. Dus maak je daar maar geen zorgen over.
Wat de Kurzweils betreft: die hebben een wat behoudender klankaanbod. Misschien is dat wel wat je zoekt, maar de Motifs en Fantoms hebben een wat breder klankaanbod en klinken wat 'flitsender'.

uhu, het grootste probleem dat ik nu ondervind met de psr is dat ik moeilijk door de mix geraak. enkel als ik kei luid staat en dan nog. ook zijn bepaalde instrumenten niet zo goed (rhodes,...)
nu vraag ik mij af , de kurzweil heeft een b3 simulator, de roland heeft dit niet. heeft de roland waardige rock b3 presets?
en dus bijvoorbeeld een roland x7 vinden zou ideaal zijn voor mij?
(en nog een stuk onder mijn budget aangezien je deze onder de 1000 euro vind.)

alvast bedankt

Een Korg Krome misschien een optie....
http://www.korg.com/Krome

Weet niet of het al genoemd is, zit in de budget range van workstations,
Maar kan je denk ik best veel leuke en goede dingen mee doen.

Nieuwprijzen voor een 61-keys rond de 1000 euro en voor 73-keys rond de 1200 euro.

uhu, het grootste probleem dat ik nu ondervind met de psr is dat ik moeilijk door de mix geraak. enkel als ik kei luid staat en dan nog. ook zijn bepaalde instrumenten niet zo goed (rhodes,...)
nu vraag ik mij af , de kurzweil heeft een b3 simulator, de roland heeft dit niet. heeft de roland waardige rock b3 presets?
en dus bijvoorbeeld een roland x7 vinden zou ideaal zijn voor mij?
(en nog een stuk onder mijn budget aangezien je deze onder de 1000 euro vind.)

alvast bedankt

De klanken van een PSR-1500 zijn dik in orde, maar de dynamiek is om te huilen. Het komt niet door de mix, ook niet als je hem heel hard zet; dan wordt het alleen maar een vage brij. Mooi thuis laten, die PSR en een synth scoren.
Wat de orgelklanken betreft: de X7 zal vast een paar krachtige orgelsamples aan boord hebben, waar je een bezitter van een Hammond XK-1 jaloers mee kunt maken...

Ok, ik begin stilletjes aan overtuigd te worden door de x7 , nu mijyamaha nog verkopen en een goede aanbieding zoeken van de x7 :)

alvast bedankt

groeten ken

De klanken van een PSR-1500 zijn dik in orde, maar de dynamiek is om te huilen. Het komt niet door de mix, ook niet als je hem heel hard zet; dan wordt het alleen maar een vage brij. Mooi thuis laten, die PSR en een synth scoren.
Wat de orgelklanken betreft: de X7 zal vast een paar krachtige orgelsamples aan boord hebben, waar je een bezitter van een Hammond XK-1 jaloers mee kunt maken...

Nou.... nee, eigenlijk niet. Ik heb een tijd een Fantom X7 gehad en van de orgelklank was ik het minst onder de indruk. De Motif vind ik op dat vlak een betere keus.

Maar ehhhh, Gitarken, hoe lang ben je nou al threads aan het starten over dit onderwerp? Nóg geen keuze kunnen maken? Je stelt voortdurend dezelfde vraag....

:eureka: ga eens wat synths uitproberen.

Zoveel mensen, zoveel meningen...
Ik kan alleen zeggen dat een Fantom 'flitsend' klinkt, zonder een oordeel over de kwaliteit te geven.
De één wil de neutrale klanken van een Yamaha, de andere de warme synthetische klanken van een Korg, de keyboardspelers van een top-100-band zijn dol op de flitsende klanken van een Roland en de liefhebbers van pure wollige klanken zijn dol op een Kurzweil.

Maar zelfs met de orgeltjes uit een armetierige Roland RS-50 speel ik een onervaren bezitter van een Hammond XK-1 eruit, dus zal het met een X7 ook wel snor zitten.

Zoveel mensen, zoveel meningen...
Ik kan alleen zeggen dat een Fantom 'flitsend' klinkt, zonder een oordeel over de kwaliteit te geven.
De één wil de neutrale klanken van een Yamaha, de andere de warme synthetische klanken van een Korg, de keyboardspelers van een top-100-band zijn dol op de flitsende klanken van een Roland en de liefhebbers van pure wollige klanken zijn dol op een Kurzweil.

Maar zelfs met de orgeltjes uit een armetierige Roland RS-50 speel ik een onervaren bezitter van een Hammond XK-1 eruit, dus zal het met een X7 ook wel snor zitten.

Mij best

Back