Workstation (Kronos / Motif XF)

Rollie

Stamgast
Als "oudje" op dit forum (ben inmiddels 48 ) en komende uit het synth tijdperk toen de Yamaha DX7, de Korg M1 en de Roland D50 state of the art waren ben ik me aan het beraden op een radicale setup change.
Als ik kijk naar de mogelijkheden van bv een Kronos of een Motif XF dan vraag ik me af of ik genoeg zou hebben aan 1 van deze workstations. Nu weet ik ook wel dat dit een vraag is die ikzelf moet beantwoorden en oa afhangt van welke stijl muziek je maakt en of je ermee het podium opwil of net niet en in de studio blijft. Anyway, graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan denken. Voor- en nadelen. En het maakt niet uit of het een Kronos of Motif XF zou zijn (ik wil voorkomen dat het weer een discussie wordt Kronos vs Motif) of voor mijn part een Phantom G8 maar wat zou je bv missen als je al je gear zou inleveren en alleen een workstation zou hebben.
Zelf zie ik het zo:

Voordelen:
- alles in 1 dus compact
- simple setup: midi in/out en audio in/out naar bv Cubase

Nadelen:
- bij defecten direct je "hele" studio plat.
- ?

Laatst gewijzigd:
het enige dat je echt mist is de sound karakters van iedere individuele synth doordat de verschillende sounds door dezelfde DAC heengaan bij een workstation.

Het grote voordeel dat je krijgt is een enorme versimpeling van je setup (dus geen losse midi en audio connecties vanaf verschillende synths meer naar 1 daw).

Overigens ben ik het totaal niet eens met je stelling dat het niet uitmaakt wat voor workstation je neemt, dat maakt namelijk alles uit voor je keuze. Een workstation heet met name zo omdat deze een ingebouwde sequencer heeft. Aangezien je al aangeeft toch cubase te gaan gebruiken (vind ik overigens een goede keuze) is de vraag mijn inziens meer van welke workstation is het meest geschikt om meerdere synths in een cubase setup te vervangen.

Hallo quifster. Uiteraard is de keuze voor welk workstation belangrijk, maar ik heb me blijkbaar verkeerd uitgedrukt. Ik wil alleen voorkomen dat het weer een discussie over de kwaliteiten van de workstations zelf gaat. Ik heb duidelijk een voorkeur voor een workstation maar als ik dat hier opschrijf dan komt daar commentaar op en die discussie wil ik niet starten. Het gaat me meer om het idee om met 1 workstation verder te gaan in termen van gemak, workflow, output etc.

Overigens vind ik wel dat je een punt hebt over het karakter van de sounds.

Ik zou denk ik nooit voor 1 all-in synth gaan omdat iedere synth zo anders klinkt en zn eigen kwaliteiten heeft. Tenzij je mogelijk daarnaast met plug-ins/ softstnths/samples gaat werken. Als er ooit een masterkeyboard uitkomt waarvoor je zelf samples kunt kopen en inladen van iedere fabrikant dan zal ik er mogelijk anders over gaan denken.

Als "oudje" op dit forum (ben inmiddels 48 ) en komende uit het synth tijdperk toen de Yamaha DX7, de Korg M1 en de Roland D50 state of the art waren ben ik me aan het beraden op een radicale setup change.
Als ik kijk naar de mogelijkheden van bv een Kronos of een Motif XF dan vraag ik me af of ik genoeg zou hebben aan 1 van deze workstations. Nu weet ik ook wel dat dit een vraag is die ikzelf moet beantwoorden en oa afhangt van welke stijl muziek je maakt en of je ermee het podium opwil of net niet en in de studio blijft. Anyway, graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan denken. Voor- en nadelen. En het maakt niet uit of het een Kronos of Motif XF zou zijn (ik wil voorkomen dat het weer een discussie wordt Kronos vs Motif) of voor mijn part een Phantom G8 maar wat zou je bv missen als je al je gear zou inleveren en alleen een workstation zou hebben.
Zelf zie ik het zo:

Voordelen:
- alles in 1 dus compact
- simple setup: midi in/out en audio in/out naar bv Cubase

Nadelen:
- bij defecten direct je "hele" studio plat.
- ?

1 workstation is voor mij functioneel inderdaad voldoende, ik heb er meer vanwege de specifieke klanken per synth. Dus inderdaad compact, simpele setup. Defecten in die zin komen nauwelijks voor en vind ik daarom niet echt een nadeel. Idealiter zou ik altijd kiezen voor zowel gewogen als niet gewogen toetsen.

Mede-oudje (47 hier), ik heb wel een tip: verdiep je in de interface van de machine. Ik heb zelf een paar jaar een Motif ES gehad en op de een of andere manier ging ik er nooit echt mee aan de slag, hoe mooi de machine ook klonk. Heel raar: het is de machine waar je van droomt en die alles kan. En toch.

Het was de interface en dat is een kwestie van smaak, maar Yamaha heeft iets heel rechtlijnigs. Dat doet het of wel voor je of niet, maar dat is wel belangrijk. Voor mij werkte het niet en ik was opgelucht toen ik de Motif kwijt was.

Herken mij wel in je beeld van 'herintreder', zij het dat ik niet aan de pc wil (nog niet) en juist daarom een workstation heb aangeschaft. Na de MO6 was ik wel overtuigd van de Yamaha sound (heel persoonlijk maar voor mij werkt het). Via de Motif ES nu bij de XS terecht gekomen. Verschil is vooral een grotere kleurendisplay en wat meer gemak met (meer) effecten die je in de sequencer kunt gebruiken (originele effecten van de. Voices die je gebruikt opgehoogd naar 8). Ook 8 schuitjes voor de volumes van 8 sporen (maar door je pc setup misschien niet zo relevant). Geloof dat de Motif erg goed integreert met Cubase, maar heb daar dusgenaamd ervaring mee. Denk dat het toch voor een belangrijk deel neerkomt orde klik die je hebt met de sound (en feel) van de synth. Ik hou erg van het 'verfijnde' Yamaha geluid, Roland is wat ronder, wat meer power, Korg wat meer synth/ electric (maar is dus nogal persoonlijk). Misschien ook een kwestie wat je wilt uitgeven en of je veel werkt met samples (XF heeft daar geloof ik een plus omdat je niet hoeft te laden, dat gaat bij een ES en XS nog behoorlijk traag). Kijk wat je binne je budget naast elkaar kunt zetten, welke functionaliteiten je het belangrijkst vindt en last but not least: probeer ze uit voor een eigen live oordeel over de sound. Als je meer wilt weten over de Motif (XS), PB me maar.

Back