Als "oudje" op dit forum (ben inmiddels 48 ) en komende uit het synth tijdperk toen de Yamaha DX7, de Korg M1 en de Roland D50 state of the art waren ben ik me aan het beraden op een radicale setup change.
Als ik kijk naar de mogelijkheden van bv een Kronos of een Motif XF dan vraag ik me af of ik genoeg zou hebben aan 1 van deze workstations. Nu weet ik ook wel dat dit een vraag is die ikzelf moet beantwoorden en oa afhangt van welke stijl muziek je maakt en of je ermee het podium opwil of net niet en in de studio blijft. Anyway, graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan denken. Voor- en nadelen. En het maakt niet uit of het een Kronos of Motif XF zou zijn (ik wil voorkomen dat het weer een discussie wordt Kronos vs Motif) of voor mijn part een Phantom G8 maar wat zou je bv missen als je al je gear zou inleveren en alleen een workstation zou hebben.
Zelf zie ik het zo:
Voordelen:
- alles in 1 dus compact
- simple setup: midi in/out en audio in/out naar bv Cubase
Nadelen:
- bij defecten direct je "hele" studio plat.
- ?
Als ik kijk naar de mogelijkheden van bv een Kronos of een Motif XF dan vraag ik me af of ik genoeg zou hebben aan 1 van deze workstations. Nu weet ik ook wel dat dit een vraag is die ikzelf moet beantwoorden en oa afhangt van welke stijl muziek je maakt en of je ermee het podium opwil of net niet en in de studio blijft. Anyway, graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan denken. Voor- en nadelen. En het maakt niet uit of het een Kronos of Motif XF zou zijn (ik wil voorkomen dat het weer een discussie wordt Kronos vs Motif) of voor mijn part een Phantom G8 maar wat zou je bv missen als je al je gear zou inleveren en alleen een workstation zou hebben.
Zelf zie ik het zo:
Voordelen:
- alles in 1 dus compact
- simple setup: midi in/out en audio in/out naar bv Cubase
Nadelen:
- bij defecten direct je "hele" studio plat.
- ?
Laatst gewijzigd:

. Ook 8 schuitjes voor de volumes van 8 sporen (maar door je pc setup misschien niet zo relevant). Geloof dat de Motif erg goed integreert met Cubase, maar heb daar dusgenaamd ervaring mee. Denk dat het toch voor een belangrijk deel neerkomt orde klik die je hebt met de sound (en feel) van de synth. Ik hou erg van het 'verfijnde' Yamaha geluid, Roland is wat ronder, wat meer power, Korg wat meer synth/ electric (maar is dus nogal persoonlijk). Misschien ook een kwestie wat je wilt uitgeven en of je veel werkt met samples (XF heeft daar geloof ik een plus omdat je niet hoeft te laden, dat gaat bij een ES en XS nog behoorlijk traag). Kijk wat je binne je budget naast elkaar kunt zetten, welke functionaliteiten je het belangrijkst vindt en last but not least: probeer ze uit voor een eigen live oordeel over de sound. Als je meer wilt weten over de Motif (XS), PB me maar.