@ Pitch black: doe wat research op youtube, ook hier (Raphie's topic "tips over mixing-mastering") en als je met hoofdtelefoon alles mixt dan heb je dringend een paar nieuwe nodig, of doe het maar zonder. Of, zoals ik al zei, train je oren om goed te luisteren.
Ik mix mijn tracks bijvoorbeeld met heel laag volume, ik hoef niet alles keihard aanzetten. Om te testen met harde volume ga ik dan naar een andere kamer van het huis en met de deur half dicht probeer ik te luisteren, zeg maar of ik "alles" hoor in natuurlijke wijze. Meestal ontbreekt al iets, dan ga ik terug naar de track. Veel geduld en ook nog aandacht zijn gewenst, je zult merken dat je je hobby nog leuker vindt dan nu.
Andere tip, en dat doen velen hier, simpelweg: pak een bestaand nummer die je leuk vindt, bereken het tempo en plaats die op je DAW, dan plak je (of speel je) de akkoorden van een bass en synths in de rest van de sporen, maak een goede beat en later probeer wat variatie te brengen uit eigen keuze. Pas later werk je aan de mix, filters, sweepjes, etc etc... Met dit ben je iets meer dan een week bezig als je het redelijk wilt krijgen.