Meten is weten.

Vic

Soldeerprofeet
Hallo,

Heden gebruik we hier een multimeter en een scoop voor de onderhoudswerken.

Meten en schakelingen begrijpen doe ik graag en heb dus behoefte aan wat meetapparatuur.

Vooral deze esr meter spreekt me enorm aan

http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_esr70.html

Het zou me in staat moeten stellen wat meer te weten te komen over de staat en kwaliteit van elco's

Ze hebben bij peak nog meer leuke meters trouwens.

http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_instruments.html

Lijkt me handig om sneller en preciezer componenten te testen.

Nu de vraag:

Zijn er nog andere makers van dergelijke toestellen in gelijkaardige prijsklasse ?

Nog wat goede raad van de profs ivm meten ? :okdan: ???

als je wat wil weten over de kwaliteit van condensatoren dan is speelt de Q factor ook een belangrijke rol (die kun je natuurlijk ook halen uit je ESR meting). maar als je iets meer uit wil geven is een RCL meter misschien iets voor je. daarmee kun je op verschillende frequenties meten en kan je ook aan spoelen meten :eureka:

Hé wat toevallig toch... dat ik net een fluke te koop heb staan.

T'is een topmodel 88V en hij zit nieuw en ongebruikt nog in de doos. Koste een maand geleden 650 euro.

... maar ik zie een ruil met "iets met toetsen" of aanverwanten best zitten ! .... iemand ?

Info zie link op de fluke-site :
http://www.fluke.be/comx/show_product.aspx?pid=125&product=A&type=3&locale=uken

attachment.php

Attachments

• fluke.jpg
    fluke.jpg
    247,1 KB · Bekeken: 68
als je wat wil weten over de kwaliteit van condensatoren dan is speelt de Q factor ook een belangrijke rol (die kun je natuurlijk ook halen uit je ESR meting). maar als je iets meer uit wil geven is een RCL meter misschien iets voor je. daarmee kun je op verschillende frequenties meten en kan je ook aan spoelen meten :eureka:

Das 'n hoop wat ik nie snap... kom bijna overal met 'n simpele meter. Gebruik alleen volt en ohm. De rest snap ik nie. Maar behandel m'n spulletjes lief... dus spulletjes zijn lief voor mij en blijven het doen.

De Q factor kan ik net als de ESR niet terug vinden in de specificaties van de fabrikanten, alleen is de esr makelijk te meten, ook on-circuit, dat geeft dan toch een soort van Indicatie.
Zolang er geen elcos parrallel aan elkaar staan is de meting nog redelijk juist ook (in circuit)
Ik zie niet direct het nut om de Qfactor te gaan afleiden uit de impedantie en de esr ??
Althans niet voor de zieke kippen van oude gear (elco's) 8o)

Ik heb als eens rondgeneusd, een RCL meter is idd ook een nuttig iets, ze hebben ook een low bugget model bij peak. (€100)
Is 1uH to 10H voor het L deel voldoende ? meer dan synths en studio gear zal er nooit aan komen hangen.
Zag dat conrad er ook aanbied beneden de €200.
Enige tips / goede raad ? specs waar op letten ?

Het arsenaal met tools zullen we dan maar uitbreiden met een esr en een rcl meter

Daarnaast lijkt een toestel die transistors en aanverwanten meet en test ook handig.

Back