De stap vooruit met analoge elektronica

In dit draadje over de nieuwe Roland SE-02 zei Von Naphoven iets interessants:

Nieuwe hardware is altijd goed nieuws - ik kan me de tijd niet heugen dat we zoveel keuze hadden. Ik zit zelf alleen een beetje op de 'volgende stap' te wachten, het meeste van wat de laatste jaren uitkomt, vooral het analoge spul, kijkt voor mijn gevoel teveel naar het verleden en te weinig vooruit.

In de eerste plaats ben ik eigenlijk een techneut, eentje die bezig is met het ontwerpen en bouwen van een synth om daar wat mee te spelen. Het gaat allemaal niet zo snel, maar er zit vooruitgang in. Het is een hele tijd geleden dat ik me heb beziggehouden met analoge elektronica, ik hou het in eerste instantie bij een vrij conventioneel ontwerp dat dus ook naar het verleden kijkt. Bovenstaande opmerking doet bij mij nu de vraag rijzen, wat zou die 'volgende stap' kunnen zijn bij analoge synths? En dan vooral voor de doe-het-zelver.

De ontwerpers van de bekende fabrikanten zijn in het voordeel t.o.v. de doe-het-zelver dat ze meer budget hebben, de beschikking hebben over mooiere/betere meetapparatuur, gemakkelijker aan bepaalde onderdelen kunnen komen, enz. De keerzijde is dat een fabrikant met een commercieel product op de markt moet komen. Dat zal waarschijnlijk (mede) een reden zijn dat analoge synths die de afgelopen jaren uitkwamen terugkijken naar het verleden, die zijn blijkbaar gemakkelijk te verkopen. Misschien dat andere ideeën van de ontwerpers simpelweg commercieel te riskant zijn voor de fabrikanten om door te ontwikkelen naar nieuwe instrumenten.

Een doe-het-zelver is hier in het voordeel, een idee hoeft niet te leiden tot een commercieel product. Dat geeft de vrijheid om iets te ontwerpen en bouwen dat geen commercieel doel heeft, maar voor sommigen wel in een behoefte voorziet. In welke richtingen moeten we het dan zoeken als we analoge instrumenten willen waarmee we wel vooruitkijken? Of is er met analoge elektronica misschien niet meer iets te maken dat echt nieuw is en kunnen we alleen nog in het digitale domein innovatie vinden? (wat voor mij trouwens een tamelijk deprimerende gedachte is)

Back