MS20 probleem

rvz

Toetsenist
De sustainknop van envelope generator 2 is raar. Ik heb het idee dat het filter er precies andersom op aangesloten zit? Kan ik enkel het filter op de EG krijgen zodat ik het eens goed kan beluisteren (dus zonder de VCA).

Herkend iemand dit probleem of is er iemand op het forum die ervaring heeft met het repareren/onderhouden van een ms20??

Alvast bedankt!

AFAIK kun je EG 2 niet echt uitschakelen maar je kunt de VCA maximaal open zetten door de modwheel output in de VCA input te patchen en dan het modwheel helemaal naar boven. Als het goed is heeft de EG 2 dan geen hoorbare invloed meer op de VCA

AFAIK??? wat bedoel je hiermee?

Ik zal proberen te beschrijven wat er gebeurt:

a = 4
d = 4
s = 0
r = 0
LPF = Dicht
EG2 LPF = 10

Dit klinkt nog normaal. Filter komt langzaam op en verdwijnt langzaam weer.
Als ik nu de sustain verder open zet gebeurt er hetzelfde behalve dat hij bij de attack niet volledig op komt. Het klinkt dan alsof je de EG2 voor het LPF terug hebt gezet!
Wat ik eigenlijk zou willen horen is filter komt langzaam op (tot maximaal in dit geval) en valt langzaam terug tot het sustain level (en verdwijnt dus niet volledig).

Ik ga er van uit dat dit niet klopt! Is er iemand die dit kan repareren?

AFAIK??? wat bedoel je hiermee?

As far as I know (gok ik) :)

edit - ik weet het even niet zeker, zit nu niet in de studio, maar volgens mij gedraagt de sustain regelaar van env. 2 zich sowieso anders dan gebruikelijk bij analoge synths. Dit is inderdaad verwarrend, maar een kwestie van wennen en ik denk dan ook niet zo snel dat de jouwe stuk is. Misschien dat MK II dit kan bevestigen?

sms taal
sms taal? ken ik ook niet hoor, AFAIK is al minstens een jaartje of 30 ( 40? ) een heel gangbare afkorting voor As Far As I Know oftewel VZVIW (Voor Zover Ik Weet).

maar terzake: de MS-20 Envelope is idd net niet zoals de meesten. Als ik me goed herinner (IIRC) & uit het blote hoofdje zonder manual heeft het iets te maken met de Gate time... als de toets "te vroeg" losgelaten wordt gebeuren er onverwachte dingen zoals een Sustain fase die overgeslagen wordt.

door de hold time te vergroten, kan de de release ook langer maken,
maar dan moet de decay ook wel hoog zijn, anders valt er weinig te sustainen, en nog minder te releasen.
dus atack op de helft. decay open, sustain op de helt release lekker hoog en dan luisteren wat hold doet.

LPF op de helft en EG ook, om te beginnen, dan moet je resultaat horen.
en af en toe release op 0 op het verschil te beluisteren.

ondanks het vreselijke wit, is dit wel een leuke serie leerzame MS20 filmpjes. trwns.

sorry maar dit ventje is echt een nicht. hij vind het heerlijk om gezien te worden. kijk eerder naar tonewheel videos , veel leuker.

sorry maar dit ventje is echt een nicht. hij vind het heerlijk om gezien te worden. kijk eerder naar tonewheel videos , veel leuker.

niks mis met nichten en ik zie Marks videos toch honderd keer liever dan die verschrikkelijke retrosound bejaarden liftmuziek.

...
Filter komt langzaam op en verdwijnt langzaam weer.
Als ik nu de sustain verder open zet gebeurt er hetzelfde behalve dat hij bij de attack niet volledig op komt. Het klinkt dan alsof je de EG2 voor het LPF terug hebt gezet!
Wat ik eigenlijk zou willen horen is filter komt langzaam op (tot maximaal in dit geval) en valt langzaam terug tot het sustain level (en verdwijnt dus niet volledig).

Ik ga er van uit dat dit niet klopt! Is er iemand die dit kan repareren?
't Is 30 jaar geleden dat ik zo'n MS20 nog gebruikt heb... =)

Ik begrijp je probleem nog niet goed, maar normaal is het :
* toets indrukken;
* attack verloopt tot maximum in tijdspanne 4;
* decay verloopt dan in tijd 4 vanaf dat maximum naar het sustain-level (of 0 in je voorbeeld);
* pas na tijdverloop 4+4 komt je sustain in actie;
* toest loslaten;
* de release-time treed in werking vanaf het laatste level (sustain of eerder afgebroken attack of decay level).

Staat sustain op maximum, ga je weinig van de decay werking horen.
Alle waarden daaronder hebben meer zin en zouden dat ook moeten laten horen.
(zet bij dit testen bvb. je filter zodat die gaat resoneren als dat kan).

Back