Korg R3??

emiliano

Stamgast
ik zoek naar een compacte synth, die ik makkelijk kan meenemen, die makkelijk in te stellen is via software (klanken maken zoals op de oude analoge synths) en die als preset op te slaan en op te roepen zonder dat je je laptop moet meesleuren (zoals het geval bij masterkeyboard en softsynths).

Nu wil ik ook wel niet 'gewone' klanken (lees: akoestische) uit de synth kunnen halen zoals allerhande 'pianoklanken', orgel, percussieklanken (marimba, klokkenspel, xylofoon,...). Ik zoek geen hyperrealistische klanken, dan neem je gewoon piano op.

Ik zag de korg r3 als mogelijkheid. Zijn er gelijkaardige synths (zelfde prijscategorie, geen groot klavier, mogelijkheden die ik opsomde) die in aanmerking kunnen komen?

De Korg R3 is zeer geschikt voor wat je beschrijft.. De R3 is vooral via de bijgeleverde software heel goed in te stellen, zodat je mooie patches kan maken en als set kan opslaan in de R3 om later te gebruiken..

Wil je echt realtime de sounds maken en aanpassen, dan voldoet de R3, maar moet je wel enkele menu's door. (De menustructuur van de R3 is overigens wel erg fijn met de losse LCD schermpjes per knop).

Maar je hebt het ook over akoestische sounds, die heeft de R3 eigenlijk niet. Natuurlijk kan je tweaken tot je een realitisch geluid hebt, maar die zitten er niet in.

De Korg micro X is hier veel beter in. Die is bijna niet te tweaken, dus eigen sounds moet je dan vergeten, maar het is wel een fijn bakje met een lading realistische en synth sounds die je erg goed multitimbraal (16 parts, maar 8 zonder teveel voice problemen te krijgen) kunt gebruiken..De Rs is niet multitimbraal, dus dat beperkt zich tot 1 tot 2 (split keyboard) sounds tegelijk

Ik weet niet wat je budget is, maar een combinatie van deze 2 is heerlijk. 2e hands R3 voor 350 en een 2e hands Micro X voor 250 moet makkelijk lukken.. Dan zit je goed.

Andere opties zijn bijvoorbeeld een alesis micron (compact, goede sound) of een Roland Gaia (mooi uitgebreid ding, met general midi voor akoestische sounds)..

Succes!

spijtig dat de Korg r3 nu geen 'realistische sounds' heeft.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld samples in te laden? Of is dit te kort door de bocht?

of Korg Microstation, EMX-1 (5 x monosynth +drummachine, zonder pc=editor), X50, MicroKorg XL.
of Roland Gaia, Lucinda (kun je om je nek hangen), Juno Di.
Er zijn ontzettend veel synths in de prijsklasse rond of onder de 500 euro.

ik lijst nog even op wat belangrijk is:
- via USB met sofware instellingen maken en inladen
- klavier min. 37 toetsen (liever compact dan grote klavieren)
- ook realistische sounds
- midi
- aansluiting pedalen
- eventueel vocoder
- eventueel instelbare effectenketting
- en dan natuurlijk zo veel mogelijk synthfeatures

Ik denk dat een toetsenversie van de Blofeld misschien nog het meest in de juiste richting komt.

Back