Tube pre-amp voor line-level signalen?

olafmol

[EXPANSIONS]
wie weet welke tube (pre)-amps geschikt zijn voor line-level signalen van bv een soundcard of een synth? de meeste tube-preamps die ik heb bekeken kunnen een line-level signaal schijnbaar niet goed verwerken omdat ze graag een mic-signaal willen.....ik ben op zoek naar iets leuks en cheapo's dat wel genoeg drive/gain door de buis kan sturen zonder het line-level signaal belachelijk te distorten..... die nieuwe behringer mic100 of de ART Tube studio V3 lijken wel leuk, maar ik weet niet zo goed of deze bakkies goed geschikt zijn voor synths ed...... dus als iemand me iets meer hierover kan vertellen....

Olaf

Origineel geplaatst door fuse
Zelf leek me de presonus stereo bluetube compressor wel geinig. Lekker handig om hem als insert FX in te kunnen zetten.

http://www.presonus.com/html/products/bluetube.html

mmm..dit kassie is geen compressor...en ook hier wordt me niet duidelijk of ik er een gewoon line-level signaal in kan proppen......of is dat dat DI gebeuren?

Een maat van mij heeft de TL Audio Indigo (2051)... niet het
allergoedkoopst (al zou je er 2e hands wel een voor iets over 200E
kunnen oppikken), maar wel 2 kanalen compressie. Klinkt goed en
werkt goed met z'n line-inputs.

Een Fatman-1 van TL Audio zou je ook voor tussen de 2 en 300
moeten kunnen vinden. Deze werkt ook goed met line input.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Een maat van mij heeft de TL Audio Indigo (2051)... niet het
allergoedkoopst (al zou je er 2e hands wel een voor iets over 200E
kunnen oppikken), maar wel 2 kanalen compressie. Klinkt goed en
werkt goed met z'n line-inputs.

Een Fatman-1 van TL Audio zou je ook voor tussen de 2 en 300
moeten kunnen vinden. Deze werkt ook goed met line input.

Mvg.

CoolRunning

ja die fatman ziet er idd interessant uit...... qua prijsklasse zit ie echter wel dichtbij de SPL charisma, en dat lijkt me nog een iets interessanter beestje dan de fatman, omdat die echt dedicated is voor het "opwarmen" en ik al wel een goeie mic-preamp heb (focusrite)

SPL Charisma is inderdaad een goede keuze...
Heb vorig jaar een sessie in een studio gehad waar
ze er 2 (8-kanaals) voor hun ProTools hadden
zitten... Van erg subtiel tot meer geprononceerd,
maar best wel een "duur" geluid :)

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
SPL Charisma is inderdaad een goede keuze...
Heb vorig jaar een sessie in een studio gehad waar
ze er 2 (8-kanaals) voor hun ProTools hadden
zitten... Van erg subtiel tot meer geprononceerd,
maar best wel een "duur" geluid :)

Mvg.

CoolRunning

klinkt goed! heb je nog beetje een vergelijking met die TLA sound in je hoofd? is het meer of minder subtiel? beter of minder makkelijk in te stellen? etc?

Origineel geplaatst door olafmol
mmm..dit kassie is geen compressor...en ook hier wordt me niet duidelijk of ik er een gewoon line-level signaal in kan proppen......of is dat dat DI gebeuren?
idd geen compressor, maar line in kan dus wel

die anderen hebben wel een beter geluid wellicht maar de prijs is dan ook verschillend

idd geen compressor, maar line in kan dus wel

die anderen hebben wel een beter geluid wellicht maar de prijs is dan ook verschillend

jamaar line in zegt nog steeds nix over de sterkte van het signaal...daar raak ik dus ook van in de war..bv een fender rhodes of een gitaar heeft een line signaal, maar wel een veel zachter signaal dan bv een synth

Wel goed lezen he. ;)

D'r zit een -20dB knoppie op. Dus als hij te hard gaat gebruik je die. En anders nog kun je de versterking 40dB regelen. Dus eh range zat.

En dit geldt ook voor al die andere preamps.

Het aanbod is eigenlijk niet zo veel. D'r zullen vast wel minder bekende merken zijn die niet in menig prijslijst op inet te vinden zijn. Maar op de paar goedkopere versies na zit alles al snel rond de 2K. Dan blijven ART en SPL al snel over.

Wel goed lezen he. ;)

D'r zit een -20dB knoppie op. Dus als hij te hard gaat gebruik je die. En anders nog kun je de versterking 40dB regelen. Dus eh range zat.

En dit geldt ook voor al die andere preamps.

Het aanbod is eigenlijk niet zo veel. D'r zullen vast wel minder bekende merken zijn die niet in menig prijslijst op inet te vinden zijn. Maar op de paar goedkopere versies na zit alles al snel rond de 2K. Dan blijven ART en SPL al snel over.

ja dat van die PAD snap ik....maarrrrrrrrrr.....krijgt de tube dan nog wel genoeg gain/drive?

klinkt goed! heb je nog beetje een vergelijking met die TLA sound in je hoofd? is het meer of minder subtiel? beter of minder makkelijk in te stellen? etc?

De Charisma is in principe subtieler tot wilder, speciaal
omdat er de "Charisma"-knop EN een Drive-knop op zit...

Dit betekent dat buiten de pure valve-drive, je ook
nog een gradatie tussen harde en zachte drive kan
instellen... Op deze manier kan je subtieler werken
dan met bv. de TL Audio, die je alleen maar kan
overdriven (niet dat dat slecht is).

Ik weet niet of je Antares Tube hebt gehoord, maar
met de Charisma knop lijkt een beetje op het verschil
tussen de gele en de blauwe buis in die software.

In principe heeft de Charisma dus een wijdere range
om mee te spelen...

Mvg.

CoolRunning

thanx!

Kan de positieve geluiden over de Charisma alleen maar bevestigen. Hangt bij mij achter m'n Q dan wel XT. Met name bass en drum sounds knappen erg op, en dat terwijl de Q toch echt geen dunne sound heeft.

nou ik heb een tr 909 gehoord die door een charisma en een o2r ging en echt veel effect hoorde ik niet .
maar dat heeft met dat line niveau te maken geloof ik ...

ik heb bijv een ibaniz UE 405 met buizen distortion en als ik me mc202 er door heen jaag vind ik het effect redelijk
maar het valt in het niet bij het geluid van gitaar die de vorige eigenaar er door heen joeg .. dat was pas vet en precies wat ik van buis verwacht

wrm dat niet bij line kan heeft volgens mij met de hotheid en dynamiek van het bronsignaal te maken maar ik heb er haast geen verstand van ..

Ik heb een Art Tube Pack en die accepteerd lijn zowel als XlR inputs. Er zit een compressor/limiter in en doet prima werk. Let wel, ik heb hem eigenlijk praktisch alleen maar gebruikt voor zang (door dit ding rechtstreeks mijn Harddick recorder in) en af en toe om een drumloopje op te vetten.
Ik geloof alleen niet dat hij makkelijk te krijgen is, zie je hem 2e hands direct kopen.

misschien was ik iets te onduidelijk...het gaat me eigenlijk niet zo specifiek om een line input..maar om het volume van bv een synth ofzo.....dus het type connectie boeit eigelijk niet zo..ik weet dat veel van die kastjes zo opgezet zijn dat de buis pas z'n ding doet als er flink wat gain wordt ingedraaid...wat bij een synth-level signaal juist niet moet omdat de boel dan echt overstuurt.... ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben in wat ik ongeveer zoek?

misschien was ik iets te onduidelijk...het gaat me eigenlijk niet zo specifiek om een line input..maar om het volume van bv een synth ofzo.....dus het type connectie boeit eigelijk niet zo..ik weet dat veel van die kastjes zo opgezet zijn dat de buis pas z'n ding doet als er flink wat gain wordt ingedraaid...wat bij een synth-level signaal juist niet moet omdat de boel dan echt overstuurt.... ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben in wat ik ongeveer zoek?

Dan is de Charisma inderdaad een goede keus... Je wil niet
perse altijd de volledige buizen crunch op je mooie synth
geluid... :D Soms heb je maar een heel klein beetje buizen
geluid nodig om iets interessant te maken. Een minieme
modulatie op een mooi ambient pad in een goede reverb
doet wonderen :P

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door MadR
http://www.presonus.com/html/products/tubepre.html

misschien is dit dan wat ..
zit een High Z ingang op
volgens mij kan je daar gewoon lijn stoppen maar 100 % zeker weet ik het niet

heb ik ook al naar gekeken, maar er wordt in de manual specifiek gewaarschuwd om geen line-level signalen zoals synths ed erin te knallen omdat ie dan gaat oversturen.......

Back