Kurzweil K2500r stuk?

barn

Detroit nerd
Beste,

Helaas houd ik van electronische muziek maken met hardware, en dan gaat er wel eens iets stuk... Ik zeg helaas, want ik bezit daarnaast ook 2 linker handen en 0,0 electronisch technisch inzicht...

Tijd geleden heb ik een Kurzweil K2500r gekocht, en werkend gezien voordat ik hem meenam. Pas nu had ik tijd om hem eens aan te sluiten, om hem te testen en in een nummer te verwerken.

Ik stop de stekker erin, en druk op de aan en uit knop. Ik zie voor een tiende van een seconde de display oplichten, en gelijk weer uitgaan. Daarna pogingen ondernomen om hem aan te zetten, maar er gebeurt niks. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mijn gevoel zegt dat er een zekering oid door is? Maar ik kan hem niet vinden... En verder zie ik een hoop maar kan ik verder niks plaatsen waar het nou verkeerd moet gaan.

Iemand een tip?

Dank!

Ik zou het voedingsgedeelte checken op draadbreuk. Een zekering zou daar trouwens ook moeten zitten. Kun je foto's nemen van de binnenkant, vooral dan het gedeelte rond de voedingstransfo?

Dat je display nog eventjes aanging de eerste keer heeft te maken met de ontlading van condensatoren in de synth trouwens.

ik heb foto's gemaakt... zal ze posten als ik thuis ben...

Eerste foto. Hier komt zeg maar de euro-stekker binnen. De bedrading zit keurig bij de 220V, er wordt geaard... Ik zag hier niks raars.
img0246zt.jpg

Dit is neem ik aan de voeding. Alle snoeren beetje gechecked en 'aangeduwd'. Ook hier niets geks te zien.
img0247dd.jpg

Van boven naar beneden gaat de bedrading van euro-stekker naar voeding. Met in het midden (hier niet goed te zien) een vierkant zwart kastje/dinges waar wat draden naartoe gaan, en van hier uit gaat het ook naar dat rare witte tape-stukje wat je ziet... straks betere foto.
img0248lb.jpg

Dit is dat zwarte kastje, open gemaakt, maar zag niks herkenbaars. Geen idee wat dit is.
img0250uy.jpg

Dit is dat rare draadje dat uit dat zwarte kastje komt, en dat witte is dubbelzijdig tape. Zit tegen dat schroefje aan. Kan dit kwaad?
img0252xc.jpg

Nog een keer van boven gezien:
img0253r.jpg

Voeding helemaal los gehaald. Daar rechts, die twee draadjes, daar zit de aan/uit knop achter.
img0256k.jpg

Laatste keer dat rare dingetje:
img0257tw.jpg

Maar draadbreuk kan je niet zien toch van de buitenkant? Dan moet je alles nameten?
Ziet iemand iets geks? Of weet iemand, iemand uit Amsterdam die er naar kan kijken en het eventueel kan fixen. Baal hier echt van... niet 1 minuut plezier van gehad uiteindelijk :(

Draadbreuk controleren doe je met een multimeter met Ohm-meting (idealiter met continuïteitsmeting met zo'n leuk piepje, als je dat hebt). Weliswaar als de synth uit staat. Het kan ook zijn dat je met wat koude soldeerlassen zit en dat er wel eens wat losgeraakt, maar aangezien je al aan alle draadjes gerukt hebt lijkt dit het probleem niet te zijn.

Dat rare dingetje met de dubbelzijdige plakband is me een raadsel... Zit aan de behuizing geplakt waar ook 3 spanningsregelaars vastgeschroefd zitten (de behuizing functioneert hier dus als een 'heat sink' om warmte af te voeren). Het lijkt er op dat de 2 blauwe draadjes verbonden zijn met de behuizing via de laatste spanningsregelaar en dus als warmteafvoer dienen van het mysterieuze kastje.

Jammer genoeg zijn de foto's niet heel duidelijk en zit alles wat boven en onder elkaar in de Kurzweil, dus er valt verder weinig uit op te maken. Een synthreparateur in de regio Amsterdam lijkt me je beste kans om 'em terug werkend te krijgen.

Kijk anders via Boot Loader dit is het scherm voordat het Systeem opstart , je komt hierin
door vlak naar power on de Exit knop te drukken.
Je kunt hier een nieuw OS laden of Diagnostic laten draaien en een Hard reset , mocht het niet lukken dan kun
je bijvoorbeeld het geheugen verwijderen of de extra boards die geinstalleerd zijn.
Mocht je er niet uitkomen dan kun je altijd nog Morel Muziek bellen die zijn
goed op de hoogte van de K2500 en k2600 wat betreft hardware.
Vervang ook voor de zekerheid de 3 batterijen voor de backup deze bevinden zich aan de achterkant van de unit.

zie ook :

http://www.jordanrudess.com/forum/archive/index.php/t-168.html

Succes.:okdan:

Laatst gewijzigd:
als er helemaal niets gebeurd bij aanzetten, duidt dat meestal op een probleem met de voeding
een van de elco's in de voeding lijkt wel een beetje bol te staan (bovenkant) op de foto, is wel verdacht
mijn advies: voeding loskoppelen van de rest, 220 erop (wel uitkijken he!! )
en meten wat eruitkomt, en of dit klopt met de specs. zit het probleem in de voeding, dan eens de spanningsregelaars doormeten.
je kan ook de voeding een tijdje onder spanning laten en goed luisteren of je gesis hoort bij de elco's. ruik je iets vreemds, wordt er iets heel erg heet etc..

als je geen multimeter hebt, of je ziet er tegenop, wil ik er best even naar komen kijken , maar let wel, ik ben geen reparateur ofzo

jij zegt helaas, maar ik vind dat juist het leuke aan deze hobby, je wordt als het ware gedwongen om je in de techniek te verdiepen als je van ouwe hardware houdt. als je het zelf weet te fixen geeft dat echt wel voldoening uiteindelijk
(maar idd, het gaat wel van je muziek-tijd af :frons: )

Elco's vervangen is inderdaad nooit een slechte zet, tenzij je geen enkele (de)soldeerervaring hebt, wat me wel het geval lijkt?

Back