Beginner in zelfbouw (elektronica), tips?

Noiseflux

Zwarte Ruis
Beste iedereen,

Ik ben al een tijdje geinteresseerd in zelfbouw, als ik al die gebendde apparaten zie word ik jaloers en al die zelfbouwnoisekistjes zijn helemaal om te kwijlen. Nu ben ik zelf een behoorlijke beginner op elektronicagebied dus ik vroeg me af wat dan het beste is om mee te beginnen. Ik heb hier en daar al wat gelezen over velleman kitjes maar ik ben bang dat dat meer gewoon een handleiding is van 'doe dit, doe dat, en dan werkt het'. Ik wil graag ook uitleg over waarom, zodat ik zelf ook wat eigen inbreng kan hebben.

Ik neem dus aan dat een boek handig kan zijn, heeft iemand hier tips voor? (elektronica voor dummies misschien?)

Waar het op neer komt; alle tips en ideeen over hoe je het beste met elektronica kan beginnen hier graag posten om mij te helpen! :D

Ik heb ooit bij Bol.com het boek "Electronica echt niet moeilijk deel 1, 2, 3" gekocht. Daarin wordt stap voor stap alles uitgelegd. Ik heb er heel veel aan.

Wat zelfbouw betreft zou ik in ieder geval een heel goed gedocumenteerd project zoeken zoals bijvoorbeeld een x0xb0x (heel simpel) of een sammichsid of zo. Beide projecten zijn zeer uitgebreid gedocumenteerd en als je netjes de beschrijvingen volgt ook erg simpel om in elkaar te zetten. En nog leuk ook! Dat is gewoon prima om soldeerervaring te doen.

Zelf bouw ik erg veel Oakley modular modules. Ook ontzettend goed gedocumenteerd in bij de bouwinstructies staat ook zeer uitgebreid uitgelegd hoe alles werkt en waarom het zo werkt.
Nadeel van Oakley is dat het erg duur is en ik weet natuurlijk niet of je Modular ambities hebt.

Ik zit ook met dit idee.

In plaats van een Velleman kit kun je ook bij http://www.newtone-online.nl/?Projecten even kijken; dan resulteert 't nog in iets waar je wat mee kan.

Eerst ervaring op doen met solderen, doormeten van componenten en correct plaatsen (omgekeerde diodes, altijd leuk) en schema's lezen. Haal een breadboard, kijk of je iets elementairs als een filter al aan 't werken kunt krijgen.

Wat het waarom betreft; je kunt ook experimenteren met de waardes bij simpele schakelingen. Een filter kan al gemaakt worden met een weerstand en een condensator - duw er een signaal doorheen en kijk wat er gebeurt als je de weerstand/condensator vervangt door iets met een lagere of hogere waarde.

Ik vind het boek 'handmade electronic music, the art of hardware hacking' van Nicolas Collins echt heel tof!!! Goede, practische introductie voor circuit bending, simpele synths, effecten, noise kastjes, versterkertjes, audio experimenten, maffe dingen. Op een voor leek toegankelijke manier uitgelegt.
Verder het boek "Make: electronics" van Charles Platt voor wat meer algemene electronica. Ook lekker practisch (learning by discovery).
Als je die 2 boeken doorwerkt kan je echt wel zelf instrumenten ontwerpen en maken. Is wel Engels.
Verder vind ik een xoxbox echt geen heel simpel beginners project, zeker niet om te leren solderen. Is groot, duur, moeilijk te debuggen.
Mijn tip, koop 'handmade electonic music', een breadboard, wat weerstanden, potmeters, capacitors, goedkope cmos chips, zie boek voor welke. En herrie maken maar....

deze gast heeft ook een leuke kit: http://www.dirtyelectronics.org/menu.html

heb vorige week een workshop van hem gevolgd.. erg goed!

ik heb zelf ook deze boeken:
handmade electronic music, the art of hardware hacking
Electronica voor dummies

ik vind zelf die eerste fijner, omdat je sneller geluidprojectjes kan gaan maken en dingen snapt door te experimenteren (ipv wiskunde, waar ik niet zo'n ster in ben)

ik heb ook een newtone distortion in elkaar gesoldeerd.. best ok , maar ik wil nu meer rare dingen maken
dus : atari punk console, experimentele kraakdoos etc.
de projecten in dat eerste boek staan ook hoog op mijn to-do lijstje

Ik ben al een tijdje geinteresseerd in zelfbouw, als ik al die gebendde apparaten zie word ik jaloers en al die zelfbouwnoisekistjes zijn helemaal om te kwijlen....
Ik wil graag ook uitleg over waarom, zodat ik zelf ook wat eigen inbreng kan hebben.
...
De zoekterm voor jou is DIY.
Doepfer, wat jij al in gebruik hebt, heeft ook wat DIY.

Verder... probeer eerst het solderen dat zul je toch moeten doen (voordat je andere dingen gaat aanschaffen om onder het stof te doen verdwijnen).
Met een beetje zoek en blaaswerk vind je wel kits van anderen onder dat stof...
('k moet hier ook eens zien =))

Gaaf, bedankt iedereen!

Ik vind het boek 'handmade electronic music, the art of hardware hacking' van Nicolas Collins echt heel tof!!! Goede, practische introductie voor circuit bending, simpele synths, effecten, noise kastjes, versterkertjes, audio experimenten, maffe dingen. Op een voor leek toegankelijke manier uitgelegt.
Verder het boek "Make: electronics" van Charles Platt voor wat meer algemene electronica. Ook lekker practisch (learning by discovery).
Als je die 2 boeken doorwerkt kan je echt wel zelf instrumenten ontwerpen en maken. Is wel Engels.
Verder vind ik een xoxbox echt geen heel simpel beginners project, zeker niet om te leren solderen. Is groot, duur, moeilijk te debuggen.
Mijn tip, koop 'handmade electonic music', een breadboard, wat weerstanden, potmeters, capacitors, goedkope cmos chips, zie boek voor welke. En herrie maken maar....

Thanks, boek is besteld! Ziet er erg goed uit en dat idee van een breadboard erbij is ook fijn. :okdan:

Weet iemand welke kabel ik moet hebben als ik 'insulated wire, solid' moet hebben bij conrad?
De 'stranded' versie heb ik wel gevonden, dat is deze als het goed is. Ik zoek me alleen echt gek maar ik kan tussen die miljoenen kabeltjes daar geen solid vinden :')

En ik zoek 'lightweight shielded audio hookup cable, single conductor plus shield'. In het engels is het allemaal leuk en aardig maar als ik het moet gaan vertalen moet je wel wat jargon in huis hebben en daar ben ik dus nog lang niet. (graag wel bij conrad, dan kan ik alles in 1 keer bestellen.)

Ik weet niet waar je 'solid wire' voor nodig hebt, die breekt zeer gemakkelijk. Zelf gebruik ik gewone dunne, soepele draad (voornamelijk in rood en zwart) voor vrijwel alles. Deze is iets dikker dan 1mm.

Die 'shielded audio hookup cable' is mss handig als je zelf jackkabels wilt gaan maken, maar verder weet ik er geen raad mee. Dat is draad met 2 geleiders. Vanuit het midden heb je geleider, isolatie, geleider en nog eens isolatie. De middelste geleider is voor het audiosignaal ('hot'), de buitenste voor de ground/massa/nul. Door de signaalgeleider te omhullen met massa vermeid je allerhande brom en stoorsignalen op je audiosignaal.

Om brugjes te maken op een breadboard gebruik ik meestal gebogen, afgeknipte draadjes van gesoldeerde componenten, en anders een kort stukje soepele draad om bv. een verbinding over een IC te maken of externe componenten aan te sluiten (jacksocket, pot, ...).

Ik wil alleen maar even weten hoe dat solide draad heet in het nederlands :P Nogal frustrerend dat ik het simpelste van het simpelste niet kan vinden daar..

Overigens raad ik het af om je spulletjes bij Conrad te bestellen. De online winkel is zeer onoverzichtelijk en voor de prijzen moet je het al zeker niet doen.
Newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog/) en Dick Best (http://www.dickbest.nl/webshop/) kan ik aanraden, alsook de elektroboer om de hoek in veel gevallen.

Veelal noemt het soort draad dat je noemt gewoon 'stugge' of 'solide' draad.

Haha, te laat! Nou voor de rest zal ik de andere sites eens checken. Ik heb nog helemaal niks in huis dus ik moest toch een groter bedrag uitgeven voor soldeerbouten en multimeters e.d.
Bedankt in ieder geval voor de sites :okdan:

...

Dit boek heb ik ook net binnen en ik kan hem ook aanraden.
Leuke experimenten en heel simpel en voor de leek begrijpelijk uitgelegd!
Dat wordt weer experimenteren!!:okdan:

Oorspronkelijk geplaatst door Lab :
maar ik wil nu meer rare dingen maken dus : atari punk console, experimentele kraakdoos etc.
de projecten in dat eerste boek staan ook hoog op mijn to-do lijstje

Op de website van Transistor Bart (http://www.transistorbart.nl/store/comersus_projects.asp) staat goed beschreven hoe je zelf een Atari Punk Console of een Kraakdoos kunt maken, inclusief layout op een experimenteerbordje. Dat zijn makkelijke en goedkope beginnersprojekten. Daar vind je ook de moeilijk te vinden 709 Op Amp die je nodig hebt voor een Kraakdoos.

ataripunkconsole.jpg

Bonjour iedereen!
Ik ben op zoek naar een jfet transistor maar ik kan ze alleen bij mouser.com vinden voor 11cent maar dan komt er meteen 20 euro verzendkosten bij (ja, ze zeggen dat het minder word als je eenmaal besteld hebt, maar van dat soort beloftes word ik ook niet vrolijk)
Ook bij farnell hebben ze ze wel maar dan moet je voor minstens 50 euro bestellen.
Weet iemand waar ik deze eventueel zou kunnen vinden? 2N5486 of 2N4393 of PN4393

Ik wil deze piezo pre amp maken..

bijna iedere n channel Jfet is hiervoor geschikt.
bf245, e310 enz.
pb je adres maar even, dan stuur ik wel een fetje.
bij mij zij de verzendkosten maar 19,- :dubbel:,........
nou, ja, 46 cent dan.

:koffie:

Back