Snare roll maken cubase 5

V-synth

Stamgast
Hoi,
Ben al tijdje bezig met dance en trance maken.
Maar in wat ik gemaakt hebt zit er maar geen snare roll bij,
Reden is ook natuurlijk hoe maak je een goeie snare roll.

Ik gebruik Nexus als drums etc

Wie weet hoe ik een goeie snare roll maak.

Vriendelijke groet V-synth

Hoe probeer je het nu te doen dan?

Is er meer aan een snare roll dan "speel 1 noot, kopieer 'm 16 keer, gebruik automation om het volume langzaam omhoog te laten gaan"? Want dat is hoe ik 't in 1997 al deed.

Hoe probeer je het nu te doen dan?

Is er meer aan een snare roll dan "speel 1 noot, kopieer 'm 16 keer, gebruik automation om het volume langzaam omhoog te laten gaan"? Want dat is hoe ik 't in 1997 al deed.
ik speel inderdaad een noot en maak er een geheel noot van en snij ze in stukken maar dat klinkt niet lekker voorderest weet ik het niet hoe dat moet ik cubase, Ik gebruik nu cubase al een paar weken.

Er is een groot verschil in de klankkleur en volume-verloop van één snare-drum-slag en een snare-drum-roll.
Om met één snare-drum-slag sample een goede snare-drum-roll te imiteren... succes.
Je kan beter op zoek gaan naar een complete sample van een snare-drum-roll ofwel zelf een proberen te emuleren met een degelijke synthesizer of software.

In die link wordt inderdaad één snare-drum-slag herhaaldelijk gespeeld (zoals yoozer het reeds toepast).

Laatst gewijzigd:
snij ze in stukken

Als je met audiosporen zit te werken vind ik dat niet gek; je kapt de release dan af. Wil je met audio blijven werken, maak dan 2 sporen. Plaats snare 1 op spoor 1, snare 2 op spoor 2, snare 3 op spoor 1, snare 4 op spoor 2, enz. Heb je de snare in een sampler geladen, dan handelt de sampler dat al af, mits die niet monofoon is of dat er een "choke" is ingesteld (dat de sample de vorige stopt bij retriggeren).

Chokes (er worden diverse termen voor dit fenomeen gebruikt) emuleren het gedrag van een reguliere drumkit in die zin; voor een open hihat druk je een pedaal in. Je slaat op de hihat. Die blijft doorklinken. Vervolgens laat je de pedaal los, en omdat de twee helften dan tegen elkaar slaan krijg je het geluid van een closed hihat - een korte tik. Het originele geluid is dan wel in 1 keer afgelopen met spelen. Dat is wenselijk bij hihats, maar niet bij andere instrumenten.

We hebben het hier dan wel over de klassieke synthetische 909-snare; wil je realistische akoestische snare rolls, dan moet je het advies van audiocollage opvolgen.

Als je met audiosporen zit te werken vind ik dat niet gek; je kapt de release dan af. Wil je met audio blijven werken, maak dan 2 sporen. Plaats snare 1 op spoor 1, snare 2 op spoor 2, snare 3 op spoor 1, snare 4 op spoor 2, enz. Heb je de snare in een sampler geladen, dan handelt de sampler dat al af, mits die niet monofoon is of dat er een "choke" is ingesteld (dat de sample de vorige stopt bij retriggeren).

Chokes (er worden diverse termen voor dit fenomeen gebruikt) emuleren het gedrag van een reguliere drumkit in die zin; voor een open hihat druk je een pedaal in. Je slaat op de hihat. Die blijft doorklinken. Vervolgens laat je de pedaal los, en omdat de twee helften dan tegen elkaar slaan krijg je het geluid van een closed hihat - een korte tik. Het originele geluid is dan wel in 1 keer afgelopen met spelen. Dat is wenselijk bij hihats, maar niet bij andere instrumenten.

We hebben het hier dan wel over de klassieke synthetische 909-snare; wil je realistische akoestische snare rolls, dan moet je het advies van audiocollage opvolgen.
Ik werk met midi geen audio sporen.
Heb nu 16 van die noten gemaakt achter elkaar maar wil ze na 5 a 6 noten sneller laten gaan. hoe moet ik dat doen ?

Ik werk met midi geen audio sporen.
Heb nu 16 van die noten gemaakt achter elkaar maar wil ze na 5 a 6 noten sneller laten gaan. hoe moet ik dat doen ?

Weet je wat 16e en 32e noten zijn?

Volgens mij zit je in de pianorol te prutsen. Heb je de drum editor al ontdekt?
En alle andere handige en mooie tools in Cubase?

Als je Cubase nog weinig kent, check dan vooral de video's die erover te vinden zijn.
Ik gebruik nexus snare kits en dan zit ik inderdaad in de pianoroll te kloten. :P

Als je met GrooveAgentOne (GA1) gaat werken, kun je van de Steinberg site ook de GA1 Drummaps downloaden, en daarmee werken. Dat werkt echt superhandig, drummaps.
Gaat het dan ook niet met nexus en dan kloten in pianoroll want heb die snare's gehoord maar klinkt niet als een trance snare.

Gaat het dan ook niet met nexus en dan kloten in pianoroll want heb die snare's gehoord maar klinkt niet als een trance snare.

Waarom wil je zo graag klooien in de pianorol? Da's echt super onhandig!
Lees je Cubase manual maar na op de drum editor, dan snap je misschien waarom....
En die doet het met alle MIDI (hardware en software), echt niet alleen de VSTi's van Steinberg. want VST bestond nog niet eens toen ze de drum editor maakten.

Back