Midi in jupiter 8

EDP

elke dag pannekoeken
In mijn j8 zit een hele simpele midi interface ingebouwd. Alleen note on en off en je kan het midi channel instellen. persoonlijk wil ik iets meer.

Nou ben me ik aan het oriënteren op internet. En kom ik op de volgende mogelijkheden:

encore midi
Kenton retrofit
groove (die is volgens mij niet meer te krijgen)

Mijn vraag; zijn er nog andere? en klopt het dat je met de encore eigenlijk bijna niks kan aansturen? ik kan daar niks over vinden op hun site.

parameters aan kunnen sturen liefst zo veel mogelijk. maar waarschijnlijk moet ik een keuze gaan maken welke of ik zit vast aan standaard set zoals bij de kenton

Je kunt met bij de J8 de filterspanning aansturen via de cv in. Als je parameters via midi wil gaan aansturen moet je een synth hebben die system exclusive kan ontvangen. Nou... daar hadden we in de tijd van de J8 nog niet van gehoord.

lijkt me sterk. mijn prophet 5 kan filter, resonance, attack en release (volgens mij) aan sturen over midi cc.
het is dat de interface die is ingebouwd beperkt is tot vier extra cv aanstuur mogelijkheden.
de reden dat dezelfde interface niet in mijn j8 kan; de print is te groot waardoor ie niet in de synth past. Volgens mij reparateur. daarom zoek ik naar een alternatief.
Volgens mij heb je (pim) niet helemaal begrepen waar het over gaat; ik ben op zoek naar een nieuwe midi interface (intern) voor mijn j8.

maar goed voor nu gaat mijn keuze naar een kenton vanwege de mogelijkheden.

met de groove-interface kan je alle schuiven midicontrolerdata laten ontvangen,en het geheugen als sys ex dumpen en laden en de jp8 bv ook laten teageren op velocity .
denk dat , als je die wilt ( en dat is inderdaad de beste ) je je jp8 moet verkopen en een andere met groove ingebouwd moet zoeken.

er is niet veel plaats in de jp8, met de groove kit was het echt zoeken . denk dat je met ontwikkelen, zeker als je alles wilt laten reageren op controllerdata , niet voor 300 euro klaar bent. was in de hoogdagen van de jp8 al zo'n klus die alleen door mr groove fatsoenlijk werd uitgevoerd.
maar....we zijn 30 jaar verder , dus wie weet, misschien maarten ?

? nooit van gehoord, waar komt die info vandaan ?

met encore kun je alle parameters via midi opnemen

sorry rectificatie ik had even beter moeten testen c.q. lezen (ikweet alweer waarom ik dat dacht, ik neem alles live op, midi gebruik ik haast niet), hij luistert (spreekt zelf dus niet) alleen naar de volgende midi controllers

MIDI Messages
Once you have selected your channels, the JP-8 will
respond to MIDI data on the respective channels with a
five octave range. The JP-8 responds to the following
types of messages:

NOTE ON, NOTE OFF, PROGRAM CHANGE, CONTROL
CHANGE ,PITCH BEND, REAL TIME,
SYSTEM COMMON and SYSTEM
EXCLUSIVE

The follow is a list of the MIDI controllers that the JP8-MK
responds to:
Control Function
02h Breath controller to filter
sweep and to VCA.
06h Data entry MSB
07h VCA for volume control
0Bh Filter sweep
40h Hold
41h Portamento on/off
60h Data Increment
61h Data Decrement
62h Non-registered parm LSB
63h Non-registered parm MSB
64h Registered parm LSB
65h Registered parm MSB

daarnaast nog sysex maar dat is veelal voor selecteren presets, selecteren poly 1/2 split etc.

Laatst gewijzigd:
@Sunny, ik las ergens dat die groove kit kan zorgen voor traagheid omdat ie de processor zwaar belast als je aan de schuiven gaat zitten, is dat zo?

gevonden op sonicstate van een engelse gebruiker:

Groove MIDI seems to be the best specified one of the lot as stated in a previous review BUT the problem here is that it pushes the JP8`s weedy Z80 CPU to the limits and can make the panel controls slightly sluggish when moving them fast, the Arpeggiator is slightly less responsive than on a stock machine too. there is a bug in the Groove firmware, the allocation for routing pitch bend to bend both VCOs has the same effect as the fine tuning one. All in all I`d rather have old Groove MIDI, warts and all compared to the lame expensive Kenton kit

Laatst gewijzigd:
ah, die encore doet mbt controllers dus niet veel meer dan wat de al aanwezige externe ingangen al doen .

over stroom en vermeende traagheid: nee , dat niet , nooit iets van bemerkt.
wel heb je bij 0-127 stappen , natuurlijk stapjes bij hoge resonantiewaardes tav de filtercutoff..

Back