Envelopes op modular uitbreiden

renepela

Ouwe rot
Ik heb een modular met op dit moment 2 ADSR envelopes.
Ik overweeg er een derde envelope generator bij te gaan plaatsen, want ik merk dat ik er soms drie nodig heb. Namelijk eentje voor het volume, eentje voor het filter en soms de derde om de oscillator sync mee te moduleren.

Nou vroeg ik me af of een vierde envelope nog veel toevoegt. Ik zou namelijk wel het aantal stappen in mijn envelope willen vergroten. Dus in feite twee envelopes aan elkaar willen knopen, zodat ik 8 stappen in mijn envelope krijg.
De vraag is of dit wel kan. Geen idee namelijk hoe ik dit moet patchen en hoe ik dat regel met de sustain. Ik kom immers pas aan de release fase toe als ik de toets loslaat.

Kortom: Kan ik envelopes koppelen en heeft een vierde oscillator wel zin?

Ik zit zelf te denken aan deze: http://www.oakleysound.com/adsr.htm
Past ook het best in mijn modular wat betreft formaat.
Dat looping snap ik niet helemaal, maar als ik het goed begrijp doet dat min of meer wat ik wil.
Is alleen nog de vraag of het nut heeft om 4 envelopes in mijn systeem te nemen of dat 3 envelopes wel genoeg is.
Wat zou een praktische toepassing zijn van een eventuele 4e envelope?

Met die Oakley heb je maar vier stappen (ADSR). De UEG van Encore kun je ook in Dotcom en MOTM format krijgen. Bij looping heb je geen trigger meer nodig, hij blijft oneindig doorgaan (naar keuze als de gate hoog blijft). Als je dat op je VCA zet kun je lekker "mama, kijk eens, zonder handjes muziek" maken. De vierde envoloppe kun je gebruiken om samen met een van de andere je filters aan te sturen, als je een op de LPF zet en de andere op de HPF kun je mooie vowel/formant achtige klanken maken. Ik gebruik die vier envs van m'n Doepfer 143-2 eigenlijk altijd allemaal in een patch.
Is mischien wel het overwegen waar voor je, een rekje Doepfer utility modules en wat verloopkabels. Is waarschijnlijk goedkoper dan dezelfde set functies van Oakley (wel even naar voltage range kijken: 0-5V of 0-10V)

Bedankt vinnie. Die UEG ziet er wel gaaf uit. Jammer dat ie niet als zelfbouw kit te bestellen is, maar verder gaaf ding. Ik denk dat ik er maar eentje bestel binnenkort.

De vraag is of dit wel kan. Geen idee namelijk hoe ik dit moet patchen en hoe ik dat regel met de sustain. Ik kom immers pas aan de release fase toe als ik de toets loslaat.

Kortom: Kan ik envelopes koppelen en heeft een vierde oscillator wel zin?
Een vierde oscillator heeft altijd zin. Maar over de envelopes, de nieuwe Oakley heeft nu ook looping. Heb je al eens nagedacht over de Dual Gate Delay, dat is wel handig met meerdere ADSRs: http://www.oakleysound.com/comp.htm
Of eventueel de pulse delay van Yusynth: http://yusynth.net/Modular/EN/PULSEDELAY/index.html

Wat zou een praktische toepassing zijn van een eventuele 4e envelope?

Delayed vibrato, korte modulatie bij begin van geluid (bv korte puls van noise->VCF modulatie bij brass), brass-swells, etc.

Ik ben overtuigd. Ik bestel in eerste instantie twee Oakley looping evelopes en de gate delay.
Later koop ik die UEG ook nog een keer, want die heeft ook heel veel toepassingsmogelijkheden.

Bedankt voor de tips allemaal.

Bedankt vinnie. Die UEG ziet er wel gaaf uit. Jammer dat ie niet als zelfbouw kit te bestellen is, maar verder gaaf ding. Ik denk dat ik er maar eentje bestel binnenkort.

Het kan nooit al te moeilijk zijn om er eentje te ontwerpen/bouwen. Zou me niet verbazen als je in de meer esoterische hoek een ontwerpje kunt vinden. Je weet dat je analoge sequencers in combinatie met slew limiters ook kunt gebruiken als UEG? Dotcom Q960 is wel een aardige.

Je weet dat je analoge sequencers in combinatie met slew limiters ook kunt gebruiken als UEG? Dotcom Q960 is wel een aardige.

Dat is ook precies de reden dat ik nog even wacht met die UEG. Een analoge step sequencer staat al lang op mijn lijstje en als ik er inderdaad eentje kan vinden met slew limiters dan bereik ik op die manier ook mijn doel.
Die UEG is erg mooi, maar misschien weer te beperkt als sequencer.

Ik zit er eigenlijk aan te denken om deze sequencer te gaan bouwen: http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SEQ16_2006/SEQ16_2006.php

Ik vraag me alleen af of ie niet erg lastig is in het gebruik. Volgens mij moet je per step wel heel erg pielen om de juiste frequentie erop te krijgen en moet je met die fine tune kopjes aan de gang. Dat lijkt me niet makkelijk.
Er zit dus wel een glide functie op waarmee ik inderdaad dus ook sequences kan maken die ik als envelope kan gebruiken. Lijkt me toch wel gaaf, maar ik maak me dus zorgen om de nauwkeurigheid van de steps.

Genoeg stof tot nadenken in ieder geval Vinnie. Bedankt!

Da's inderdaad het probleem met dat modulaire spul. Je wilt altijd meer, er is enorm veel aanbod en het kost bakken met geld.

Vierde envelope kan altijd handig zijn. Al is het maar om nog wat meer leven in een pad te brengen, delayed modulaties uit te voeren...Zolang je ook voldoende andere modules hebt om eraan te koppelen. (bv delayed modulatie heeft nog een vca nodig). Ikzelf zit nu aan zeven envelopes en wil nog een achtste, maar daar zit een polyfone motivatie achter. Zeven is meer dan ik normaal ooit gebruik in een monofone patch. :)

heb je al quantizer? of een stepcounter?

Nee, wat doen die precies?

met een quantizer kan je een signaal in trapjes verdelen... net zoiets als het gewone toetsenbord doet met de OSC maar dan uiteraard niet slechts in twaalfden maar alle denkbare values... met een quantizer kan je ook een analoog geluid digitaler laten klinken bijv... bitcrush actige taferelen etc...

een stepcounter is een onderdeel met 1 ingang (clock) en een aantal outs... er word steeds maar 1 uitgang actief, alle uitgangen worden in sequence afgegaan, de snelheid daarvan bepaald de clock dus... je zou daarmee bijv. om en om bepaalde onderdelen van de synth mee kunnen triggeren...
je kan met een stepcounter ook een sub osc bouwen maar dan heb je weer een paar VCA's extra nodig...

Back