Envelopes op modular uitbreiden

Kijk ook eens bij de handleiding op de Doepfersite modules A-156 (quantizer) en A-160/161 (Clock divider en - sequencer). Een Quantizer wordt meestal gebruikt om van een willekeurig signal chromatische nootjes te maken. Met noise dat door een sample & hold gehaald is krijg je dan random nootjes die wel een relatie hebben met A=440. Vaak kun je ook bepaalde toonladders selecteren. ipv noise/S&H kun je ook een sinus uit een LFO gebruiken afhankelijk van de sweep krijg je dan een chromatische ladder over een of meer oktaven. Da's wat saai natuurlijk. Ook handig met een analoge sequencer, dan hoef je niet zo precies af te stellen: de quantizer maakt het wel kloppend.

...
Ik vraag me alleen af of ie niet erg lastig is in het gebruik. Volgens mij moet je per step wel heel erg pielen om de juiste frequentie erop te krijgen en moet je met die fine tune kopjes aan de gang. Dat lijkt me niet makkelijk.
Er zit dus wel een glide functie op waarmee ik inderdaad dus ook sequences kan maken die ik als envelope kan gebruiken. Lijkt me toch wel gaaf, maar ik maak me dus zorgen om de nauwkeurigheid van de steps.
Waarom zou een eg-verloop opbouwen met een step-sequencer lastiger regelen zijn dan met een gewone eg ? Temeer je spreekt om die juiste frequentie erop te krijgen.
Bij een gewone eg heb je daarvoor enkel de input regeling aan je vco, bij de step-sequencer heb je de input regeling en elke step-regeling ter beschikking. Zodus.
Het lijkt me net omgekeerd met een step-sequencer kun je veel nauwkeuriger werken en bovendien makkelijker de looppoints instellen.

Waarom zou een eg-verloop opbouwen met een step-sequencer lastiger regelen zijn dan met een gewone eg ? Temeer je spreekt om die juiste frequentie erop te krijgen.
Bij een gewone eg heb je daarvoor enkel de input regeling aan je vco, bij de step-sequencer heb je de input regeling en elke step-regeling ter beschikking. Zodus.
Het lijkt me net omgekeerd met een step-sequencer kun je veel nauwkeuriger werken en bovendien makkelijker de looppoints instellen.
Klopt helemaal. En over de MFOS sequencer, als je het moeilijk vindt om de juiste toon te krijgen, kun je ook een quantizer gebruiken. MFOS heeft er eentje http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth_new/VOLTAGEQUANTIZER/VOLTAGEQUANTIZER.php
Om dan portamento te krijgen moet je daar wel een apparte module voor hebben, achter de quantizer aan, maar dat is niet heel moeilijk.

Back